more_horiz
Gospodarka

Większość firm gotowa na ewentualny lockdown. Jest nowe badanie

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2021 08:43
Jak wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, 68 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich firm ocenia swoje przygotowanie na wypadek kolejnego lockdownu jako dobre. 22 proc. przedsiębiorców przyznaje natomiast, że nie jest przygotowana do takiej sytuacji.
68 procent firm z sektora MŚP uważa, że jest dobrze przygotowane na ewentualny lockdown.
68 procent firm z sektora MŚP uważa, że jest dobrze przygotowane na ewentualny lockdown.Foto: shutterstock.com/FOTOFILIA Maciej Pazera

Według badania Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, konfrontacja z lockdownem to zdaniem 36 proc. przedsiębiorców "wyzwanie, na które nie da się przygotować"; 30 proc. uważa, że zależy to od różnych czynników; z kolei 28 proc. ankietowanych twierdzi, że jest to możliwe.

Jednocześnie prawie 7 na 10 (68 proc.) przedstawicieli mikro, małych i średnich firm ocenia przygotowanie swojej firmy na wypadek kolejnego lockdownu jako dobre, z czego ponad 16 proc. - jako "zdecydowanie dobre"; a 22 proc. ocenia, że nie jest przygotowana do takiej sytuacji. Z kolei co dziesiąty przedsiębiorca przyznaje, że nie wie, na ile jego firma podołałby takiemu kolejnemu wyzwaniu.

Czytaj także:


Najlepiej postrzega swoje możliwości w sytuacji nowych obostrzeń handel (77 proc. deklarujących przygotowanie), a najgorzej transport (53 proc.). Przedstawiciele transportu i budownictwa najczęściej mówią, że "nie ma patentu na bezbolesne przejście następnego lockdownu" i nie są do niego nieprzygotowani (29 proc.).

Mniejsze firmy mają trudniej

Jak zwrócił uwagę prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, znaczenie dla adaptacji w warunkach trwającej już ponad 1,5 roku pandemii ma skala biznesu.

- Im większa firma, tym wyższa odporność na lockdown - zaznaczył. Dodał, że w grupie podmiotów zatrudniających do 9 pracowników za odpornych na lockdown uważa się 62 proc. respondentów, wśród zatrudniających od 10 do 49 osób – 70 proc.; a w firmach średnich, z załogą do 249 pracowników 77 proc. ankietowanych.

Troska o pracowników się opłaciła

Z badania firm, którym udało się odbudować obroty do poziomu sprzed COVID-19, wynika, że decydująca okazała się w ich sytuacji przede wszystkim troska o pracowników i utrzymanie zatrudnienia nawet w najbardziej kryzysowych momentach (33,3 proc.). Na drugim miejscu znalazł się wzrost popytu na towary i usługi (24,3 proc.), a na trzecim - utrzymanie konkurencyjnych cen (18 proc.). Kluczowy okazał się też brak problemów z łańcuchem dostaw (12,2 proc.), skorzystanie z państwowej pomocy i dbałość o płynność finansową i terminowy spływ należności (odpowiednio 10,6 i 9,5 proc.).

- Obecnie 38 proc. mikro, małych i średnich firm informuje, że wiedzie im się tak samo lub nawet lepiej niż przed pandemią, choć byli narażeni na jej przykre konsekwencje - zaznaczył Grzelczak. Według niego warto skorzystać z ich doświadczeń, szczególnie, że 33 proc. przedsiębiorstw nie przywróciła sprzedaży sprzed COVID-19 s kolejne utrudnienia mogą pogorszyć sytuację.

- Na pandemię przedsiębiorcy nie mają wpływu, dobrze jest więc zadbać o to, na co można wpłynąć, czyli pracowników, rzetelnych dostawców, rozsądną politykę cenową i terminowy spływ pieniędzy do kasy - ocenił.

Badanie zrealizował Instytut Keralla Research na próbie 500 mikro, małych i średnich firm w październiku 2021 r. Zastosowano technikę wywiadów telefonicznych.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem