Gigantyczna kara dla TeleGo. Według UOKiK firma wprowadzała konsumentów w błąd
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę TeleGo kary o wartości prawie 8 mln zł. Według UOKiK operator telefoniczny wprowadzał konsumentów w błąd, a za cel swoich praktyk obierał przede wszystkim seniorów. Urząd - pod rygorem natychmiastowej wykonalności - nakazała zaniechać zakwestionowanych praktyk.
2021-12-09, 12:53
Spółka TeleGo świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej i komórkowej, a także usługi dostępu do internetu oraz w zakresie teleopieki.
"Do Urzędu wpłynęły liczne skargi na firmę" - zaznaczył Urząd w komunikacie.
W toku postępowania UOKiK potwierdził, że przedstawiciele firmy odwiedzając konsumentów w domach podawali się za dotychczasowego operatora. Wskazywali, że przedstawiane do podpisu dokumenty dotyczą zmiany warunków umowy, a nie podpisania nowej.
"Nie zostawiali także konsumentom dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy, co mogło utrudnić im skorzystanie z tego prawa" - przekazał UOKiK.
REKLAMA
Spółka musi opublikować decyzję
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę kary o wartości prawie 8 mln zł.
- Spółka TeleGo za cel swoich praktyk obierała przede wszystkim seniorów, szczególnie wrażliwą grupę społeczną. Konsumenci nie otrzymywali od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę oraz o celu wizyty - poinformował prezes UOKiK.
Według niego zdobywanie nowych klientów poprzez podszywanie się pod dotychczasowego operatora, do którego klienci mają już zaufanie, "jest nieetyczne".
- Zakwestionowaliśmy także fakt, że przedstawiciele firmy często nie zostawiali konsumentom kompletu dokumentów, w tym formularzy odstąpienia od umowy - dodał Tomasz Chróstny.
REKLAMA
Zgodnie z informacją Urzędu, prezes UOKiK nakazał spółce TeleGo pod rygorem natychmiastowej wykonalności zaniechać zakwestionowanych praktyk.
"Nałożył także kary w wysokości 7.906.551 zł" - przekazano.
Spółka musi też opublikować decyzję na stronie internetowej w terminie miesiąca od jej uprawomocnienia, a także skierować do konsumentów, którzy zawarli ze spółką umowy, informacje o decyzji listem poleconym.
Od umowy można odstąpić w ciągu 14 dni
W przeszłości UOKiK karał już firmy telekomunikacyjne za podszywanie się pod dotychczasowego operatora, np.: PGT (Telefonia Polska Razem), Telekomunikacja Cyfrowa, Twoja Telekomunikacja, Nasza SA, Telestrada czy Novum.
REKLAMA
"Proś o wskazanie w dokumentach, które masz podpisać, treści przedstawionej ustnie oferty, informacji, propozycji" - zwrócił uwagę UOKiK.
Zaznaczył, by nie podpisywać dokumentów i umów "tu i teraz", jak też tych, których znaczenie wydaje się niezrozumiałe i wymaga konsultacji.
Należy też - jak dodano - żądać "bezwzględnego wydania kopii podpisanych dokumentów", a w razie ich niewydania - można skontaktować się z rzecznikiem konsumentów: https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php.
REKLAMA
UOKiK przypomniał, gdy zawiera się umowę na odległość, można od niej odstąpić bez podania przyczyn w ciągu 14 dni.
"To tzw. prawo do namysłu, umożliwiające konsumentowi zapoznanie się z towarem lub usługą i rozważenie racjonalności zakupu" - podsumowano.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA