PKP PLK ogłasza pierwsze w tym roku przetargi inwestycyjne
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły pierwsze postępowania przetargowe na inwestycje w całym kraju. Na razie jest to pięć przetargów na kwotę prawie 6 miliardów złotych. Zarządca sieci kolejowej przedstawił szczegóły w tej sprawie. Projekty te będą się ubiegały o dofinansowanie w ramach unijnych programów.
2022-01-13, 15:00
Wśród ogłoszonych właśnie przetargów znalazły się takie inwestycje, jak przebudowa stacji kolejowej w Słupsku, przebudowa i modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania, czy modernizacja kilku odcinków tras kolejowych, wśród których znalazły się między innymi trasy z Będzina do Katowic, czy Tychów do Mostu Wisły. Najwięcej, bo prawie dwa miliardy złotych ma kosztować przebudowa odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice do granicy państwa.
Duże zmiany w Poznaniu
Jednym z najważniejszych zadań, które wpisuje się w poprawę dostępu do kolei jest modernizacja obwodnicy Poznania. Wartość tego kontraktu, to ponad półtora miliarda złotych. Projekt zakłada przebudowę trasy kolejowej o długości przekraczającej 71 kilometrów oraz budowę jednego, zupełnie nowego odcinka między dwiema liniami - Poznań Piątkowo i Poznań Strzeszyn. Jego długość, to niespełna kilometr ale, jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK, inwestycja w znacznym stopniu usprawni ruch w aglomeracji poznańskiej.
Projekt zakłada też budowę siedmiu przystanków i przebudowę jednego, istniejącego, budowę przejścia podziemnego na stacji Poznań Franowo, modernizację sieci trakcyjnej, a także inwestycje dotyczące ochrony środowiska.
Inwestycje w całym kraju
Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, projekt ten wpisuje się w politykę poprawy dostępu do kolei i budowy nowoczesnej sieci dla kolei aglomeracyjnej. Przypomniał, że trwają już podobne prace w Warszawie, czy w Krakowie. Ich efekt ma zachęcić mieszkańców tych miast do dojazdów koleją – do pracy, czy na zakupy.
REKLAMA
Najdroższy projekt, czyli przebudowa odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice do granicy państwa zakłada między innymi przebudowę układu torowego o długości 85 kilometrów, wymianę sieci trakcyjnej, czy budowę nowych obiektów inżynieryjnych. W ramach tej inwestycji powstaną także nowe stacje kolejowe, przystanki i perony. Dziewięć przejazdów kolejowo – drogowych zostanie przebudowanych, a likwidacja czeka osiem innych przejazdów.
Unia stawia na transport kolejowy
Wszystkie te inwestycje zostaną zgłoszone do konkursu na dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu CEF 2. Warunkiem uczestnictwa jest ograniczenie czasu inwestycji do końca 2026 roku, a warunkiem zgłoszenia jest między innymi posiadanie raportu oceny oddziaływania na środowisko oraz zakończone konsultacje społeczne. PKP PLK musi też posiadać aktualną analizę kosztów.
Inwestycje otrzymają punktację za jakość, wpływ na otoczenie, priorytet, czy dojrzałość. W ostatnim przypadku chodzi o kwestię uruchomienie przetargów, czy posiadanie decyzji administracyjnych.
Przedstawiciele PKP PLK, a także ministerstwa infrastruktury wyrażają nadzieję, że wszystkie te projekty spełnią kryteria i otrzymają dofinansowanie.
REKLAMA
PR24/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
REKLAMA