Zakorkowane chińskie porty. Setki statków czeka na zacumowanie

2022-04-13, 08:55

Zakorkowane chińskie porty. Setki statków czeka na zacumowanie
Strajk w porcie Felixtowe może negatywnie wpłynąć na łańcuchy dostaw w Wielkiej Brytanii. . Foto: Shutterstock/Jordi Prats

11 kwietnia u wybrzeży Szanghaju oczekiwały 222 masowce, czyli o 15 proc. więcej niż miesiąc wcześniej. W porcie Ningbo-Zhoushan były 134 statki, o 0,8 proc. więcej niż w ubiegłym miesiącu, natomiast dalej na północ, w połączonych portach Rizhao, Dongjiakou i Qingdao odnotowano 33 proc. wzrost do 121 statków.

Dodatkowo, na połączonym kotwicowisku Szanghaju i Ningbo załadowanych lub oczekujących na załadunek było 197 kontenerowców, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z sytuacją sprzed miesiąca.

Niewydolny system

Kontenery pełne mrożonej żywności i chemikaliów piętrzą się w największym chińskim porcie w Szanghaju, ponieważ blokada Covid w mieście i obowiązkowe testy na obecność wirusów powodują, że kierowcy ciężarówek nie mogą dostać się do doków, aby odebrać kontenery.

Brak ciężarówek, które mogłyby zabrać kontenery z portu, utrudnia odprawę importu, podała firma Ocean Network Express w środowym komunikacie dla klientów.

Chociaż port funkcjonuje normalnie, na dwóch placach składowych znajduje się "krytycznie wysoka" liczba kontenerów chłodniczych i przedmiotów sklasyfikowanych jako towary niebezpieczne, co oznacza, że niektóre statki przewożące tego typu ładunki mogą nie być w stanie rozładować więcej kontenerów w porcie.

Epidemia w Szanghaju

Szanghaj jest obecnie epicentrum najgorszej od dwóch lat epidemii Covid w Chinach, z ponad 21 000 przypadków zgłoszonych tylko w czwartek.

Brak ciężarówek uderza również w firmy w mieście, które były w stanie kontynuować pracę podczas blokady, przy czym gigant z branży chipów Semiconductor Manufacturing International Corp. ma trudności z zapewnieniem ciężarówek do wysyłki gotowych produktów.

Kierowcy ciężarówek stanowią kluczowy element łańcucha dostaw w Chinach, przewożąc surowce z portów przybrzeżnych do fabryk położonych w głębi lądu. Zaległości prawdopodobnie przyczyniają się do rosnących kolejek statków w Chinach, co grozi jeszcze większymi opóźnieniami i wyższymi stawkami frachtowymi w nadchodzących miesiącach.

  • Czytaj także:

Światowa Organizacja Handlu ostrzega przed kryzysem żywnościowym. Winne pandemia i wojna

PolskieRadio24.pl/ Reuters/ Bloomberg/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej