Trasa kolejowa Warszawa - Łódź. Spółka CPK poinformowała o kolejnym etapie prac

2022-08-09, 09:45

Trasa kolejowa Warszawa - Łódź. Spółka CPK poinformowała o kolejnym etapie prac
Polska chce rozbudować koleje dużych prędkości i połączyć się w ten sposób z Ukrainą. Foto: Shutterstock/Marcin Kadziolka

Spółka CPK rozpoczęła postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka linii kolejowej 85 Warszawa - Łódź bez węzła CPK. Jest to jeden z elementów rekordowej umowy ramowej, opiewającej na ponad 7 miliardów złotych, podpisanej pod koniec lipca tego roku.

Zawarta pod koniec poprzedniego miesiąca umowa to obecnie największe tego typu porozumienie ramowe w Europie. Celem przetargu było wybranie przedsiębiorstw, którym spółka CPK przez 8 lat będzie mogła zlecać kolejowe zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych. Wśród wytypowanych podmiotów znalazło się 11 konsorcjów zrzeszających najlepsze firmy projektowe z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.

Na podstawie tej umowy ramowej spółka CPK uruchomiła właśnie pierwsze postępowanie cząstkowe. Dotyczy ono około 140-kilometrowego odcinka między Warszawą i Łodzią, bez węzła CPK, w ramach linii kolejowej numer 85 i tak zwanej  "szprychy" numer 9. Będzie to pierwszy element sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W pierwszym etapie pociągi będą mogły rozpędzić się do 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa).

Prace projektowe ruszyły pełną parą

- Ogłosiliśmy postępowanie wykonawcze w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej oraz dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym i uzyskaniem decyzji administracyjnych, w tym projekt budowlany, pozwolenie na budowę, zgody "wodnoprawne", decyzja lokalizacyjna oraz opinie na temat wartości nieruchomości. Te wszystkie elementy pozwolą nam skutecznie, szybko i solidnie przygotować to niezwykle ważne połączenie kolejowe - mówił Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.

W czerwcu spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski tej trasy zaledwie po roku prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, czyli w rekordowym tempie. Równie szybko przygotowano postępowanie na prace projektowe tak, aby zakończyć realizację inwestycji równolegle z wybudowaniem Portu Solidarność.

Kolejowe "szprychy" do CPK

Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa "szprycha" nr 9 poprowadzi przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery "Y" w Sieradzu rozgałęzi się w stronę Wrocławia i Poznania. Cała sieć CPK będzie składać się z niemal 2000 km nowych linii kolejowych, spośród których około 1300 km jest w zaawansowanych pracach przygotowawczych.

Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK, grafika spółki.

Według zapowiedzi przedstawicieli spółki oraz ministerstwa infrastruktury, budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma się rozpocząć w przyszłym roku, a na przełomie 2027 i 2028 roku ma zostać zakończona budowa portu lotniczego. Tak zwany komponent kolejowy, czy sieć szybkiej kolei, ma być gotowa do 2023 roku.

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

Polecane

Wróć do strony głównej