Prywatni inwestorzy chcą współfinansować CPK. Mikołaj Wild: pierwsze umowy w przyszłym roku

Centralny Port Komunikacyjny będzie kosztował maksymalnie 8 mld euro. Do 20 proc. kapitału mają wyłożyć inwestorzy branżowi i finansowi. Jest już kilku zainteresowanych, w tym m.in. zarządca lotniska w Seulu - informuje "Puls Biznesu". Gazeta donosi też, że odpowiedzialna za powstanie lotniska spółka jest też bliska wyboru wykonawców czterech wielkich pakietów projektowych.

2022-10-17, 09:30

Prywatni inwestorzy chcą współfinansować CPK. Mikołaj Wild: pierwsze umowy w przyszłym roku
Do przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego zaproszonych zostało pięć biur projektowych.Foto: Twitter.com/@STH_Poland

- Aktualne szacunki wskazują, że koszt budowy lotniska nie przekroczy 8 mld euro. Nakłady będą ponoszone w większości przez inwestorów prywatnych. Jest to wartość realna, wyrażona według obecnej wartości pieniądza. Zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli na przykład obligacji lub kredytu konsorcjalnego - mówi cytowany przez "PB" prezes CPK Mikołaj Wild.

Zgłosili się wielcy gracze

Według Mikołaja Wilda, na organizację finansowania dłużnego przyjdzie czas później.

- Zaczniemy od 40 proc., które chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących udziały w spółce lotniskowej, operatorze Portu Solidarność. Tę pulę podzielimy proporcjach: 51 proc. dla skarbu państwa i państwowych osób prawnych oraz 49 proc. dla inwestorów branżowych i finansowych - mówi prezes CPK.

"PB" pisze, że z informacji, do których dotarł, wynika, iż zgłosili się wielcy gracze, np. globalne fundusze inwestycyjne, spółka miała też zaprosić do współpracy operatorów lotnisk; wśród zainteresowanych ma być Incheon International Airport Corporation (IIAC), zarządca lotniska w Seulu, doradca strategiczny CPK.

REKLAMA

- Do połowy przyszłego roku planujemy mieć krótką listę inwestorów i na tyle skrystalizowaną strukturę właścicielską, żeby możliwe było podpisanie pierwszych umów inwestycyjnych - podkreśla Mikołaj Wild.

Pięć biur projektowych

Gazeta donosi też, że odpowiedzialna za powstanie lotniska spółka jest też bliska wyboru wykonawców czterech wielkich pakietów projektowych.

"Przed wakacjami podała, że do przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego (tzw. master architekta)z budżetem wysokości 1 mld zł zaprosiła pięć biur, które uczestniczyły w dialogu konkurencyjnym: brytyjskie Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańskie Kohn Pedersen Fox (KPF), hiszpańskie Vidal Asociados Estudio de Arquitectura oraz amerykańsko-libańskie Dar Al-Handasah i Perkins and Will" - czytamy .

W najbliższych dniach podpiszemy umowę z generalnym projektantem inżynierii lądowej - na projekt dróg startowych i kołowania, płyt postojowych itd. Jej wartość to kilkaset milionów złotych. Będą też kontrakty z zakresu tzw. support infrastructure engineering z podmiotami odpowiedzialnymi za inwestycje kubaturowe, np. cargo, wieżę, hangary serwisowe itp. Podzielimy je na dwie części: stricte lotniskową i obejmującą obiekty, w przypadku których doświadczenie lotniskowe nie będzie kluczowe. Ostatni z wielkich pakietów dotyczy integracji systemu lotniskowego - mówi Mikołaj Wild, zapewniając, że otwarcie CPK w 2028 roku "jest realne".

REKLAMA

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej