Dodatkowe dziesiątki milionów na transport miejski w Śląskiem. Zyskają Katowice i Gliwice
Dodatkowe fundusze na transport miejski w wysokości ponad 81 mln zł trafią do samorządów centralnej części woj. śląskiego, aby zwiększyć finansowanie trwających tam inwestycji - poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
2023-03-20, 12:38
Jak uściślił minister Grzegorz Puda na konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, chodzi o projekty realizowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Jest to mechanizm zwiększający partycypację samorządów lokalnych w inwestowaniu funduszy europejskich.
- Ponieważ wiemy doskonale, że sytuacja jest dynamiczna, że zmienia się również wartość euro, udało nam się tak przekierować środki finansowe, że w tych samorządach, u tych beneficjentów, z którymi współpracujemy, pojawiły się dodatkowe możliwości finansowania - powiedział szef MFiPR.
900 mln zł z 10 mld zł w skali kraju
- Do woj. śląskiego trafią prawie 82 mln zł dodatkowych środków finansowych, które mogą być wykorzystane na przyspieszenie, na zwiększenie środków - zasygnalizował Grzegorz Puda.
- Wiemy, że te środki będą trafiały na infrastrukturę twardą, czyli taką, którą mieszkańcy będą widzieć i którą będą podróżować - dodał.
REKLAMA
Wojewoda śląski Jarosław Wieczorek uznał, że dodatkowa kwota z pewnością pomoże beneficjentom dotychczasowych środków ZIT w sprawniejszym i szybszym zakończeniu procesów inwestycyjnych.
- Oczywiście borykamy się również ze wzrostem inflacyjnym. Zapewne ta waloryzacja na rzecz wykonawców również może być w jakiś sposób skompensowana - wskazał.
Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Jerzy Polaczek (PiS) pogratulował beneficjentom: miastu Katowice i miastu Gliwice. Zwrócił uwagę, że ogółem do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii trafia 900 mln zł z 10 mld zł w skali kraju na transport niskoemisyjny.
Remonty ok. 100 km torowisk
Tramwaje Śląskie w perspektywie finansowej 2014-20 finalizują unijny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w GZM o wartości początkowo szacowanej na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania); według ostatnich informacji przekroczyła ona już jednak 1,5 mld zł. Projekt obejmuje remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii oraz zakup 55 tramwajów.
REKLAMA
Największym przedsięwzięciem komunikacyjnym samorządu Gliwic w ostatnich latach była warta ok. 200 mln zł budowa Centrum Przesiadkowego po północnej stronie dworca kolejowego. Do tej otwartej przed rokiem inwestycji Gliwice zdobyły 129,5 mln zł dotacji z Funduszy Europejskich. Miasto w 2009 r. zrezygnowało z komunikacji tramwajowej.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA