Wartość liczona w trylionach dolarów. Czołówkę najcenniejszych marek wciąż stanowią firmy technologiczne

Łączna wartość 100 najcenniejszych marek na świecie w 2023 r. wynosi 6,9 trylionów dolarów. Mimo spadku wartości indeksu o 20 proc. w stosunku do 2022 r., pierwsza setka wykazała wzrost względem poziomu sprzed pandemii o 47 proc. - wynika z najnowszego rankingu Kantar BrandZ.

2023-06-14, 14:48

Wartość liczona w trylionach dolarów. Czołówkę najcenniejszych marek wciąż stanowią firmy technologiczne
Według Spotify, Apple, poprzez promowanie własnej platformy, uzyskuje przewagę konkurencyjną. Foto: Shutterstock/ThewayIsee

Jak wynika z rankingu Kantar BrandZ, przedstawiającego wyniki najcenniejszych marek świata, w 2023 najcenniejszą marką jest Apple z wyceną na poziomie ponad 880 mld dolarów (wobec powyżej 947 mld w 2022 r.). Drugie miejsce zajęło Google z wartością na poziomie powyżej 577 mld dolarów (względem ponad 819 mld w 2022 r.), a trzecie Microsoft, którego wycena wyniosła ponad 501 mld dolarów (wobec powyżej 611 mld w 2022 r.).

"Z najnowszego rankingu wynika, że w 2023 r. łączna wartość 100 najcenniejszych marek na świecie wynosi 6,9 trylionów dolarów. Mimo spadku łącznej wartości indeksu o 20 proc. w stosunku do 2022 r., pierwsza setka (Kantar BrandZ Top 100) utrzymała długoterminową tendencje rosnącą, a wzrost w porównaniu do poziomu sprzed pandemii COVID-19 (2019 r.) wyniósł 47 proc." - stwierdzono w raporcie Kantar BrandZ.

Dobra luksusowe z największą odpornością

Ogółem 16 marek z pierwszej setki zwiększyło swoją wartość, z czego najwyższy wzrost wartości względem 2022 r. osiągnęły marka Airtel (+24 proc., miejsce 76.) i Pepsi (+17 proc., miejsce 91.). Po raz pierwszy w Top 100 znalazły się dwie marki chińskie - Shein na 70. miejscu oraz Nongfu Spring na 81. miejscu.

Zgodnie z badaniem, największa odporność na wahania rynkowe wykazały następujące kategorie: dobra luksusowe, fast food oraz napoje i żywność.

REKLAMA

"Marki z segmentu żywności i napojów wykazały się największą odpornością, jeśli chodzi o całą kategorię, odnotowując spadek o zaledwie 3 proc. rok do roku" - przekazano.

Jak zaznaczono, drugą kategorią pod względem osiągniętych wyników były fast foody, gdzie podstawą odporności na trudności w tej branży była większa ekspozycja i lepsze doświadczenia konsumenckie.

Według raportu, "dobre ogólne wyniki całej kategorii podkreślają, że luksusowe marki bardzo dobrze funkcjonują, wykorzystując swoje atuty, aby zwiększyć popyt i siłę swoich cen pomimo wyzwań rynkowych".

Niewykorzystana szansa dla marek

Tesla (zajmująca 25. miejsce) jest postrzegana jako najbardziej rewolucyjna marka w ramach Top 100, która jest nadal uważana za markę, autentycznie zmieniającą rynek, zajmując pierwsze miejsce w motoryzacji, z wyceną na poziomie 67,7 mld dolarów w 2023 r. Drugie miejsce wśród najbardziej rewolucyjnych marek zajął TikTok, zajmując 41. miejsce w rankingu Top 100.

REKLAMA

Niewykorzystaną szansą dla marek - jak wynika z raportu - pozostaje zrównoważony rozwój.

"Tylko 2 proc. najcenniejszych globalnych marek jest postrzeganych jako liderzy w tym obszarze" - oceniono.

Badanie Kantar BrandZ jest globalnym miernikiem wartości marki. Coroczne globalne i lokalne rankingi wyceny marek opracowywane przez Kantar łączą analizę danych finansowych z badaniami wartości marek, przygotowanych na podstawie wywiadów z 4,2 mln konsumentów na temat 20.000 marek na 54 rynkach.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej