Branża motoryzacyjna osiąga coraz lepsze wyniki. Udziały, produkcja i zyski ostro w górę

W 2022 r. produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego w Polsce wzrosła o 25 proc. do rekordowych 207 mld zł. Liderem eksportu są baterie. Produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego przebiła o 29 proc. przedpandemiczny rok 2019. W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż była większa o 32 proc. rok do roku - pisze w obszernej analizie portal wnp.pl.

2023-07-13, 14:48

Branża motoryzacyjna osiąga coraz lepsze wyniki. Udziały, produkcja i zyski ostro w górę
Z analizy wynika, że za trendem europejskim podążała produkcja w Polsce. W 2022 r. produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła o 25 proc.Foto: TRMK/Shutterstock

W 2022 r. produkcja samochodów osobowych na świecie wzrosła o 8 proc. rok do roku, ale wciąż jesteśmy na poziomach niższych niż przed pandemią (8 proc. mniej niż w 2019 roku).

"W Europie w 2022 roku nastąpił niewielki spadek rok do roku - o 1 proc., ale UE wraz z Wielką Brytanią zanotowały wzrost o 6 proc. przy spadku o 24 proc. wobec 2019 r.
Słowacja, Czechy i Niemcy sobie radzą, a Francja i Wielka Brytania wręcz przeciwnie" - czytamy w opracowaniu.

Sprzedaż większa o 32 proc.

Według prognoz analityków branżowych produkcja i sprzedaż pojazdów w Europie w 2023 roku powinny wzrosnąć. W pierwszych miesiącach roku dokonywano korekt prognoz w górę, co było rezultatem rosnącej produkcji pojazdów.

Na przykład w maju S&P zakładało wzrost wielkości produkcji pojazdów lekkich o 7,7 proc., podczas gdy w grudniu ubiegłego roku przewidywano wzrost o 6,4 proc.

REKLAMA

W kwietniu VDA podniosło swoje przewidywania dla sprzedaży samochodów osobowych do 7 proc. z 5 proc. oczekiwanych w styczniu.

Z kolei LMC Automotive w maju szacowało, że sprzedaż aut osobowych w Europie Zachodniej zwiększy się o 8,5 proc. (w styczniu zakładano 7,8 proc.).

Rekordowe 207 mld zł

Z analizy wynika, że za trendem europejskim podążała produkcja w Polsce. W 2022 r. produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła o 25 proc., uzyskując rekordowe 207 mld zł - to wzrost o 29 proc. wobec roku 2019. W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż była większa o 32 proc. rdr.

"W 2022 roku wyprodukowano 484 tys. pojazdów, tj. o 11 proc. więcej niż rok wcześniej, ale o 26 proc. mniej wobec roku 2019. Pierwszy kwartał 2023 roku również stał pod znakiem wyraźnego wzrostu (65 proc. rdr)" - pisze wnp.pl.

REKLAMA

Autor dodaje, że rósł także wolumen wytwarzanych silników - w 2022 roku o 23 proc. do prawie 2 mln sztuk (wzrost o 29 proc. wobec 2019), a w pierwszym kwartale 2023 roku o kolejne 33 proc. rdr (wzrost o 70 proc. wobec pierwszego kwartału 2019).

8,6 proc. w łącznym imporcie

W 2022 roku wartość eksportu części motoryzacyjnych (bez baterii) z Polski wzrosła o 19 proc. do 14,3 mld euro. Polska kontynuowała umacnianie swojej pozycji w Europie - jej udział w imporcie części przez kraje UE z innych krajów UE wzrósł o 0,6 pkt. proc. do 10,5 proc., co stanowi 8,6 proc. w łącznym imporcie przez kraje UE.

Największą dynamikę wzrostu udziału Polski zanotowały Francja (o 29 proc.), Hiszpania (o 11 proc.) i Niemcy (o 6,6 proc.).

Numerem jeden w eksporcie części stały się baterie. W 2022 roku wyeksportowano z Polski baterie o wartości 8,3 mld euro, tj. o 25 proc. więcej wobec 2021 roku i jedenastokrotnie więcej wobec 2018 roku.

REKLAMA

Wyniki będę dobre

Ostatnie miesiące 2022 roku można uznać za udane dla producentów części. Rosnąca produkcja na tzw. pierwszy montaż, wciąż wysoki popyt w segmencie części zamiennych, spadek niektórych kosztów, a także szybszy wzrost cen przełożyły się na poprawę wyników.

"Producenci zlokalizowani w Polsce w drugiej połowie roku zwiększyli rentowność na poziomie wyniku operacyjnego do 4,4 proc. wobec 1,5 proc. w drugiej połowie 2021 roku. Był to wynik również lepszy w porównaniu do lat 2018-2020. Biorąc pod uwagę wzrosty produkcji aut w pierwszych miesiącach bieżącego roku, można zakładać, że wyniki w pierwszym kwartale będę również dobre" - czytamy.

PR24.pl, wnp.pl, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej