116 ton i wiadukt ani drgnął. Trwają próbne obciążenia nowej infrastruktury kolejowej w okolicach Kartuz

2023-08-19, 10:01

116 ton i wiadukt ani drgnął. Trwają próbne obciążenia nowej infrastruktury kolejowej w okolicach Kartuz
Lokomotywa na nowym wiadukcie kolejowym w Kartuzach. Foto: PLK, Szymon Danielek

Kończą się prace związane z budową nowej łącznicy kolejowej w obrębie stacji Kartuzy. Na trasie jest już położony tor, a dwa wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi pozytywnie przeszły próby obciążeniowe. Nowy odcinek linii kolejowej nr 214 usprawni ruch pociągów w kierunku Gdańska. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych za kwotę 180 mln zł netto ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Lokomotywa o wadze ponad 116 ton sprawdziła nowo wybudowane wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211 w Kartuzach, na trasie nowego odcinka linii kolejowej nr 214 Somonino - Kartuzy. Na obiektach przeprowadzono próbne obciążenia.

Wiadukty próby przeszły pomyślnie i zapewniają bezpieczny przejazd pociągów.

Na nowej łącznicy o długości ponad 3 km kontynuowane będą prace związane z podbiciem i profilowaniem toru oraz prace okołotorowe. Nowy odcinek linii nr 214 umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży.

Modernizacja stacji Kartuzy

Równocześnie postępują prace związane z modernizacją stacji Kartuzy. Powstaje nowy układ torowy. Gotowa jest konstrukcja peronu nr 1, a na peronie nr 2 prowadzone są prace wykończeniowe. Jeszcze w sierpniu zamontowana zostanie wiata peronowa oraz nowe ławki.

Wygodny dostęp na perony osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią pochylnie. Będzie jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz nowe oznakowanie i gabloty informacyjne na rozkłady jazdy i ważne informacje dla pasażerów. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Zamontowane zostaną stojaki rowerowe. Udostępnienie nowych peronów podróżnym planowane jest w listopadzie tego roku.

W Dzierżążnie podróżni korzystają już z przebudowanego peronu wyspowego. Nowy dodatkowy tor, który zostanie udostępniony w listopadzie, poprawi przepustowość na trasie.

Koszt prac w ramach zadania "Odcinek D - Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz - Kartuzy" to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu 2024 r.

Szybciej i wygodniej do Trójmiasta

Modernizacja trasy z Glincza do Kartuz to część projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto". Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Umożliwi przewoźnikom przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania z innymi środkami transportu.

Dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.

Realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PR24.pl, PKP PLK, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej