Stacja kolejowa w Słupsku zostanie zmodernizowana

2023-11-06, 13:31

Stacja kolejowa w Słupsku zostanie zmodernizowana
Kolejarze przebudują zarówno perony, jak i układ torowy. Perony zostaną podwyższone, by w znaczącym stopniu ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Foto: PKP PLK SA/Twitter

Stacja kolejowa w Słupsku zostanie zmodernizowana. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na wykonanie prac. Dzięki tej inwestycji stacja będzie nowocześniejsza i przyjazna dla pasażerów. Także dziś PKP PLK podpisały umowę na modernizację fragmentu linii kolejowej 202 ze Słupska do Lęborka. Modernizację stacji w Słupsku wykona firma Torpol, a linii kolejowej 202 firma Intercor.

Dziś stacja kolejowa w Słupsku przypomina relikt poprzednich epok. Wyasfaltowane perony są niskie i niewygodne. Wsiadanie i wysiadanie z pociągu dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się jest dużym wyzwaniem. Na peronach stoją nieczynne zabytkowe, ponad 100-letnie pawilony, które z roku na rok niszczeją. Blaszane zadaszenie peronów jest domem dla gołębi, pozostawiających po sobie mnóstwo nieczystości.

O modernizacji samej stacji, czyli peronów i torowisk mówi się od wielu lat. O inwestycję upominają się mieszkańcy Słupska, a także turyści, którzy w Słupsku przesiadają się do pociągów jadących w stronę Ustki i innych nadmorskich miejscowości w regionie.

Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK

Nowa perspektywa finansowa UE

- Obie inwestycje mają poprawić dostępność kolei. Modernizacja jest prowadzona po to, by pasażerów na kolei było więcej. Celem jest poprawa warunków przewozów. Chodzi zarówno o tabor jak i infrastrukturę - powiedział podczas uroczystości związanej z podpisaniem umów wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Aby spiąć inwestycje brakowało jednak finansowania. PKP PLK czekały na nową perspektywę finansową Unii Europejskiej. Pieniądze się znalazły, a dziś w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury podpisano umowy zarówno na modernizację stacji, jak i na przebudowę i rozbudowę linii 202.

Stacja zostanie przebudowana w taki sposób, by ułatwić korzystanie z niej. Kolejarze przebudują zarówno perony, jak i układ torowy. Perony zostaną podwyższone, by w znaczącym stopniu ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Zostanie zainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej. Dziś na peronach są jedynie drukowane rozkłady jazdy w gablotach i informacje głosowe. Po remoncie pojawią się między innymi nowoczesne wyświetlacze z informacjami o kursowaniu pociągów i ewentualnych opóźnieniach.

Połączenie z centrum przesiadkowym

W ramach prac zostaną przebudowane przejścia podziemne, a wykonawca robót zainstaluje windy, z których będą mogły korzystać zarówno osoby z ograniczoną możliwością poruszania się, jak i podróżni z wózkami i ciężkimi bagażami. Dziś, by skorzystać z przejścia podziemnego, trzeba pokonać strome i niewygodne schody. Alternatywą jest przejście naziemne, które w teorii służy jako przejście służbowe dla kolejarzy, ale w praktyce korzysta z niego wielu podróżnych. Nowe przejście podziemne ma zostać połączone z budowanym właśnie autobusowym centrum przesiadkowym.

Jak zmieni się wygląd samych peronów? Zabytkowe pawilony zostaną odrestaurowane. Pozostaną również stare, przedwojenne żeliwne, nitowane wiaty. Powstanie też trzeci peron obsługujący połączenia lokalne i regionalne. W ramach inwestycji kolejarze wymienią także prawie 40 km torów.

Osobną inwestycją będzie natomiast wyburzenie istniejącego budynku dworca kolejowego i postawienie nowego. Za to będzie odpowiedzialna spółka PKP, która jest właścicielem obiektu. Funkcjonujący budynek dworca powstał w latach 80. dwudziestego wieku.

Modernizacja całej linii

W ramach modernizacji linii 202, kolejarze przebudują, z zachowaniem części zabytkowych elementów, most kolejowy na rzece Słupi. Linia będę dwutorowa, co poprawi przepustowość tej trasy.

W przyszłości pociągi rozpędzą się na zmodernizowanych odcinkach do 200 km/h. Za Słupskiem, w stronę Koszalina, w Kobylnicy powstanie nowy peron. Zakończenie prac związanych ze słupskim odcinkiem linii 202 kolejarze planują na 2025 rok. Modernizacja całej linii od Kobylnicy do Gdyni Chyloni, prawdopodobnie potrwa jeszcze dłużej. W przyszłym roku zostanie ogłoszony przetarg na ten odcinek.

Łączna wartość obu podpisanych dziś umów to prawie 2 mld zł.


IAR/PR24.pl/ Aleksander Pszoniak/DoS

Polecane

Wróć do strony głównej