Zwiększa się sprzedaż nowych samochodów w UE. Na topie wciąż "benzyniaki"

Sprzedaż nowych samochodów w Europie wzrosła w 2023 roku o prawie 14 proc. w porównaniu z rokiem 2022 - sprzedano 10,5 miliona pojazdów. Wśród nich prawie pół miliona to auta kupione w Polsce. Po raz pierwszy w Unii sprzedano więcej nowych aut elektrycznych niż napędzanych dieslem - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.

2024-01-18, 11:00

Zwiększa się sprzedaż nowych samochodów w UE. Na topie wciąż "benzyniaki"
Liderem wśród producentów samochodów pozostał Volkswagen, sprzedając w Unii w 2023 roku 3,3 mln nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 18,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Foto: Zoran Zeremski/Shutterstock

W Polsce w 2023 roku zarejestrowano 475 tys. nowych pojazdów, o 13,2 proc. więcej niż w 2022 roku. Największą popularnością cieszyły się samochody benzynowe - odpowiadały za 41,7 proc. rynku. Niespełna 40 proc. to nowe samochody hybrydowe, 10 proc. to diesle, a 3,6 proc. nowych pojazdów stanowiły "elektryki".

Podobny trend widać w Unii Europejskiej. Także we Wspólnocie największą popularnością cieszyły się nowe samochody benzynowe - stanowiły 35,3 proc. rynku, sprzedano 3,7 mln sztuk. Z kolei nowe pojazdy hybrydowe odpowiadały za blisko 30 proc. rynku - nabyto 2,7 mln pojazdów.

Koniec problemów z dostępem do części

W Unii sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w ubiegłym roku wzrosła o 37 proc. rok do roku i stanowiła 14,6 proc. sprzedaży ogółem - to 1,5 mln sztuk. Nowe diesle stanowiły 13,6 proc. wszystkich nowych pojazdów, rynek zmniejszył się rok do roku o 9,1 proc., a łącznie sprzedano 1,4 mln sztuk. Nowe hybrydy typu plug-in, czyli pojazdy o napędzie spalinowo-elektrycznym, które mogą być ładowane z sieci elektrycznej, stanowiły 7,7 proc. rynku.

W danych za ubiegł rok widać zakończenie problemów z dostępem do części samochodowych. W 2022 roku niedobory wstrzymały linie produkcyjne wielu firm na całym świecie.

REKLAMA

Odbicie w sprzedaży widać szczególnie na największych rynkach - we Włoszech o prawie 19 proc., Hiszpanii i Francji o ponad 16 proc. Niemcy zanotowały mniejszy wzrost - o 7,3 proc. rok do roku, a wpływ na ogólny wynik mają dane z grudnia, które były niższe niż w grudniu 2022 roku o 23 proc. Węgry to jedyny europejski kraj, które zanotowały spadek roczny w sprzedaży nowych aut - o 3,4 proc.

Liderem wśród producentów samochodów pozostał Volkswagen, który sprzedał w Unii w 2023 roku 3,3 mln nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 18,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Cztery królestwa "elektryków"

Inaczej dane prezentują się w krajach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, czyli w Szwajcarii, Norwegii, Liechtensteinie i na Islandii, gdzie sprzedano w ubiegłym roku łącznie niespełna 400 tys. nowych samochodów. 41,9 proc. z nich stanowiły pojazdy elektryczne, 22 proc. benzynowe, 20 proc. hybrydy, 8,9 proc. hybrydy typu plug-in, a 7,3 proc. diesle.

W Zjednoczonym Królestwie w 2023 roku sprzedano niewiele ponad 1,9 mln nowych samochodów. Wśród nich 40,7 proc. stanowiły auta benzynowe, 31,6 proc. hybrydy, 16,5 proc. "elektryki", 7,4 proc. hybrydy typu plug-in, a 3,8 proc. diesle.

REKLAMA

PR24.pl, IAR, DoS

kor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej