Elektryki wypierają diesle, a firmy coraz częściej decydują się na wynajem długoterminowy
W 2023 r. co czwarte nowe auto nabywane przez firmy to wynajem długoterminowy - wynika z danych Polskiego Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Zwrócono uwagę, że "diesle", na koniec roku stanowiły 1/3 pojazdów w wynajmie długoterminowym, a ich udział zmniejszył się o 5,3 pkt proc.
2024-02-08, 12:00
Jak wynika z danych opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, rynek wynajmu długoterminowego utrzymał "solidne" tempo rozwoju, które w 2023 r. osiągnęło poziom 9 proc. rdr pod względem łącznej liczby aut.
"W wynajmie długoterminowym znalazł się co czwarty (24,8 proc.) nowy samochód osobowy nabywany przez firmy i przedsiębiorców w Polsce w zeszłym roku, co "oznacza że branża zakupiła na potrzeby oferowanych usług łącznie 85,5 tys. aut" - poinformowano.
Dwucyfrowe tempo wzrostu
"Liczba aut znajdujących się na polskim rynku w wynajmie długoterminowym konsekwentnie i szybko rośnie, niezależnie od czynników makroekonomicznych. Usługa ta stanowi coraz ważniejszą część rynku motoryzacyjnego w naszym kraju, stając się jedną z najważniejszych form finansowania samochodów. Jeszcze dekadę temu świadomość wynajmu długoterminowego w Polsce nie była duża, korzystały z niego głównie duże korporacje" - oceniono w raporcie.
Dodano, że wysoką dynamikę wzrostu odnotował także rynek Rent a Car, który w zeszłym roku urósł o 12,3 proc. rdr.
REKLAMA
"Dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży nowych samochodów utrzymywało się przez cały miniony rok, a rynek motoryzacyjny odbudowywał się po rekordowo trudnym roku 2022, kiedy branża motoryzacyjna musiała zmagać się z kilkoma niespotykanymi wcześniej w historii problemami jednocześnie" - zauważono.
Eksperci podkreślili, że odmiennie od całego rynku motoryzacyjnego i konkurencyjnych rozwiązań, w 2022 r. czyli "okresie rekordowego spowolnienia w branży motoryzacyjnej", wynajem długoterminowy w Polsce odnotował również wzrost sprzedaży na poziomie 2,3 proc. rdr, co wyróżniało go na tle rynku.
Ekologiczne jednostki napędowe
Dane PZWLP na koniec 2023 r. wskazują także, że transformacja ekologiczna napędów stosowanych w autach w wynajmie długoterminowym "bardzo szybko" postępuje.
"Dominujące niegdyś samochody z silnikami Diesla, na koniec roku stanowiły już tylko 1/3 pojazdów (34 proc.), a ich udział w łącznej flocie zmniejszył się w ciągu jednego roku o 5,3 pkt proc." - poinformowano.
REKLAMA
"Większość, bo 54,7 proc. stanowią auta napędzane silnikami benzynowymi, których odsetek urósł na przestrzeni roku o 1,7 pkt proc." - dodano.
Zdaniem ekspertów, dowodem na dokonującą się szybko transformację napędów, jest największy wzrost udziału w łącznej flocie w wynajmie długoterminowym samochodów wyposażonych w ekologiczne jednostki napędowe, a więc wszelkiego typu hybryd i samochodów w pełni elektrycznych.
Odsetek tego typu pojazdów zwiększył w ciągu roku o 3,6 pkt proc. i obecnie stanowią one 11,3 proc. ogółu. Co więcej, auta w pełni elektryczne stanowiły na koniec grudnia 2023 r. już 2,3 proc. łącznej floty, a ich udział w ciągu roku niemalże się podwoił (z poziomu 1,2 proc. na koniec roku 2022) - wynika z raportu.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA
REKLAMA