Rekordowy zysk Banku Pocztowego. To efekt nowej strategii banku

Bank Pocztowy z najlepszymi wynikami w historii - zysk netto za 2023 r. wyniósł 223,8 mln zł i był ponad dwukrotnie wyższy w porównaniu do 2022 r. To historycznie najwyższy zysk banku od jego powstania.

2024-02-28, 10:22

Rekordowy zysk Banku Pocztowego. To efekt nowej strategii banku
Palcówka Banku Pocztowego. Nowe usługi i pozyskanie nowych klientów widać w rekordowych zyskach banku za rok 2023.Foto: Materiały prasowe Banku Pocztowego

Bank Pocztowy w 2023 roku wypracował wynik finansowy netto w wysokości 223,8 mln zł, wyższy o 118,8 mln zł, tj. o 113,1 procent w porównaniu do 2022 r. Jest to najwyższy wynik w kilkudziesięcioletniej historii Banku Pocztowego odnotowany w ujęciu całorocznym. Jednocześnie w 2023 r.

Bank osiągnął wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 49,5 procent, czyli o 18,9 punktów procentowych wyższy licząc rok do roku (rdr), o czym zadecydował wzrost zysku netto, pomimo jednoczesnego wzrostu wartości kapitałów własnych. Jeszcze w tym kwartale Bank Pocztowy planuje zakończyć zrealizowany z sukcesem Plan Naprawy w obszarze kapitałowym.

W opinii zarządu Banku dobra kondycja finansowa Banku oraz realnie wdrażana w życie nowa strategia na lata 2023-2026 pozwolą na dalszy rozwój Banku Pocztowego w kolejnych okresach.

Bank Pocztowy. Jakie były inne dane finansowe?

Kapitały własne 815,7 mln zł, wyższe o 95,7 procent licząc rok do roku, a dochody z działalności operacyjnej w 2023 r. wynosiły 535,9 mln zł w porównaniu do sumy 460 mln zł w 2022 r., Bank odnotował także spadek salda kredytów niepracujących o 29 procent, koszty ryzyka na poziomie +0,07 procent, oraz pozyskał 30,4 tys. nowych Klientów detalicznych. Istotny wpływ na osiągnięte wyniki miał oczywiście także wysoki poziom stóp procentowych. 

REKLAMA

Suma bilansowa Banku Pocztowego wyniosła 8 985,8 mln zł i była wyższa o 448,3 mln zł w porównaniu do roku 2022. Dochody z działalności operacyjnej w 2023 r. wyniosły 535, 9 mln złotych w porównaniu do 460 mln zł rok wcześniej, co stanowi wzrost o 16,5 procent.

- Na obecne wyniki patrzymy w horyzoncie kilku ostatnich lat. Takiego efektu - najwyższego w kilkudziesięcioletniej historii Banku Pocztowego zysku netto na poziomie 223 mln zł oraz nieoglądanych w sektorze wysokich zwrotów z kapitału, jakie Bank Pocztowy zanotował w ubiegłym roku - nie byłoby przecież, gdyby nie wdrożenie w odpowiednim momencie Planu Naprawy, a następnie jego skuteczna i konsekwentna realizacja. W efekcie nastąpiła istotna poprawa rentowności Banku i jego organiczny rozwój oraz znaczna zmiana wszystkich współczynników adekwatności kapitałowej, w wyniku czego Bank obecnie przekracza wymogi nadzorcze w tym zakresie. Ponadto, co dla mnie bardzo ważne, podejmowane działania pozwoliły nam skutecznie zniwelować lukę płacową w Banku w porównaniu do rynku i wdrożyć dynamiczny, motywacyjny system wynagradzania, tym samym tworząc konkurencyjne, atrakcyjne miejsca pracy – wyjaśniał  Jakub Słupiński, prezes Zarządu Banku Pocztowego.

Bank Pocztowy. Nowoczesne rozwiązania dla klientów

W 2023 r. Bank realizował 37 projektów inwestycyjnych zwiększając swoją konkurencyjność oraz innowacyjność.

- Bank Pocztowy w ciągu ostatnich kilku lat przeszedł prawdziwą rewolucję technologiczną. Kontynuowaliśmy projekty, które zwiększą rynkową konkurencyjność Banku i pozwolą na szybsze wprowadzanie nowych produktów oraz dostosowanie obecnej oferty do potrzeb klientów. Mam tu na myśli wdrożenie systemu CRM oraz rozpoczęcie przenoszenia bankowości elektronicznej do chmury. Ten proces zakończymy w I kwartale tego roku, co pozytywnie wpłynie na dalszy rozwój Banku Pocztowego. Równolegle, we współpracy z partnerami technologicznymi intensywnie poszukujemy zastosowań sztucznej inteligencji, które pozwoliłyby podnieść efektywność procesów wewnętrznych, a w przyszłości także ulepszyć naszą ofertę dla klientów - powiedział  Michał Leski, wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego nadzorujący Obszar Informatyki i Rachunkowości.

REKLAMA

Przeniesienie bankowości elektronicznej do chmury obliczeniowej pozwoli na zmniejszenie kosztów związanych z infrastrukturą IT, ale także umożliwi szybsze wdrażanie nowych usług dla Klientów, co jest zgodne z obranym przez Bank kierunkiem rozwoju.

Bank kontynuował także rozwój systemu CRM w chmurze, obserwując jego pierwsze pozytywne efekty. Wprowadzona chmura obliczeniowa CRM daje podstawę do budowania przewagi konkurencyjnej na wymagającym rynku usług bankowych.

Bank Pocztowy. Nowi klienci

W 2023 r. Bank Pocztowy pozyskał 30,4 tys. nowych Klientów detalicznych, a na koniec grudnia 2023 r. z usług banku skorzystało 701,8 tys. Klientów indywidualnych oraz 27,6 tys. Klientów instytucjonalnych, w tym z segmentu mieszkalnictwa ok. 11,7 tys.

- W minionym roku Bank intensywnie pracował nad rozwojem sprzedaży kredytów w kanałach zdalnych, w tym rozpoczętym procesem Kredytu online. W rezultacie, prowadzone kampanie CRM’owe oraz atrakcyjna oferta cenowa przełożyły się na sprzedaż kredytów udzielanych zdalnie w 2023 r. na poziomie 50,3 mln zł. Sprzedaż kredytów gotówkowych zrealizowana przez sieć własną Banku Pocztowego wyniosła 491,8 mln zł w porównaniu do sprzedaży 431,1 mln zł w 2022 r., co oznacza wzrost o 14,8 procent, licząc rok do roku – mówił Dominik Matuszewski, Wiceprezes Zarządu Banku Pocztowego nadzorujący Obszar Biznesu i Sprzedaży.

REKLAMA

Na koniec grudnia 2023 r. łączna sprzedaż kredytów dla klientów indywidualnych wyniosła 655,3 mln zł i wzrosła o 14,6 procent rok do roku, podczas gdy saldo kapitału kredytów detalicznych wynosiło łącznie 3 122,9 mln zł.

Na koniec grudnia 2023 r. klienci indywidualni (osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej) ulokowali na rachunkach i lokatach w Banku łącznie 6 323 mln zł wobec 5 981 mln zł na koniec grudnia 2022 r. Łącznie saldo depozytów detalicznych wzrosło o 341,5 mln zł, głównie za sprawą wzrostu sald na rachunkach bieżących.

Na dzień 31 grudnia 2023 r., wartość wszystkich depozytów Klientów instytucjonalnych i agrobiznesu wyniosła w Banku 1 538,6 mln zł. Najwięcej środków wśród Klientów instytucjonalnych ulokowanych zostało przez Klientów segmentu mieszkalnictwa. W grudniu 2023 r. wartość depozytów segmentu mieszkalnictwa osiągnęła poziom 821 mln zł.

Bank Pocztowy. Poprawa portfela kredytowego

Bank Pocztowy kolejny rok z rzędu poprawił jakość portfela udzielanych kredytów. Udział kredytów ze zidentyfikowanym stanem niewykonania zobowiązania (NPL) w 2023 r. zmniejszył się (-2,38 p.p.) i wyniósł 9,0 procent (przy spadającym i zgodnym ze Strategią saldzie kredytów hipotecznych).

REKLAMA

- W wyniku wdrożenia kompleksowych i unikalnych na rynku działań, realizując Plan Naprawy, Bank Pocztowy – nie przeprowadzając nowej emisji akcji - jest dziś instytucją finansową o silnej pozycji kapitałowej. Zanotowaliśmy wzrost wskaźnika Tier1 do 21,73 procent, zaś wskaźnika dźwigni do 8,05 procent. Mamy znakomitą sytuację płynnościową oraz osiągnęliśmy jeden z najlepszych na rynku wyników w zarządzaniu ryzykiem w ujęciu poziomu odpisów czy dynamiki spadku portfela należności nieregularnych – mówił Piotr Piechota, wiceprezes zarządu Banku Pocztowego nadzorujący zarządzanie ryzykiem istotnym w działalności Banku.

Bank Pocztowy. Nowa strategia

Bank Pocztowy koncentruje się obecnie na intensywnym wdrożeniu nowej strategii na lata 2023-2026 pod nazwą "Bank blisko Ciebie i Twoich potrzeb". Oparta jest ona na sześciu priorytetach, koncentrując się na finansowaniu konsumpcyjnym klientów detalicznych z wykorzystaniem nowego procesu kredytowego i wejścia na rynek e-commerce oraz selektywnej obsłudze klientów segmentu instytucjonalnego, ze szczególnym naciskiem na mieszkalnictwo.

Bank mocno stawia na bliską współpracę z Pocztą Polską, odpowiedzialną politykę ryzyka oraz dalszą modernizację technologiczną. Wysoki priorytet nadany jest także kwestiom bezpieczeństwa klientów.

Strategia przewiduje, że w każdym roku jej obowiązywania Bank Pocztowy osiągnie wysokie zyski netto - ponad 100 mln zł. Dzięki temu będzie dynamicznie zwiększać kapitały własne, doprowadzając do ich niemal czterokrotnego wzrostu w perspektywie strategii – ponad 1,2 mld zł na koniec 2026 r. W tym czasie blisko dwukrotnie wzrośnie wartość wskaźnika Tier I.

REKLAMA


PR24/materiały prasowe Banku Pocztowego/sw

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej