Dworzec Zachodni w Warszawie. Pasażerowie bardzo liczą na szybkie zakończenie jego budowy

2024-03-29, 07:15

Dworzec Zachodni w Warszawie. Pasażerowie bardzo liczą na szybkie zakończenie jego budowy
Warszawa Zachodnia, widok na dworzec z lotu ptaka.Foto: UTK/twitter

Budowa nowego Dworca Zachodniego w Warszawie będzie kosztować prawie 2 miliardów złotych. Już na połowę tego roku przewiduje się zakończenie układania torów i przebudowy peronów.

Harmonogram zakończenia inwestycji i fazowanie prac zostały uzgodnione z wykonawcą i przewoźnikami.

Widać już pierwsze zarysy pawilonów handlowych, schody ruchome i przestrzeń pasażerską. Dziennikarze mogli dziś zwiedzić plac budowy nowej hali dworca Warszawa Zachodnia. Byliśmy też świadkami przebicia tunelu, który w przyszłości połączy wejście od strony Alei Jerozolimskich z ulicą Kolejową.

Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia prowadzona jest od 2020 roku. Modernizacja, to mało powiedziane, bo tak naprawdę powstaje zupełnie nowy obiekt, który będzie jednym z największych węzłów pasażerskich w Polsce. Wykonawca prac buduje nowe perony, nowe zadaszenia i nowe przejścia dla pasażerów. Budowana jest też nowa hala dworcowa. I to właśnie ją mogliśmy dziś zobaczyć na własne oczy. Przed wejściem na plac budowy obowiązkowe jest założenie kamizelek odblaskowych i kasków.

Po krótkim szkoleniu BHP, mogliśmy przejść do hali i do podziemi. Z zewnątrz widać już zarys przeszklonej elewacji nowego dworca. W środku położono już częściowo kamienne podłogi. Szerokie schody prowadzą do podziemi dworca i tunelu, który będzie osią komunikacyjną dla pasażerów chcących wyjść z pociągu do miasta, lub odwrotnie – znaleźć właściwy peron.

W niektórych miejscach widać już, gdzie znajdą się pawilony handlowe – gotowe są wejścia i niektóre ściany działowe. Na terenie przyszłego przejścia podziemnego składowane są w tej chwili elementy wykończenia – kamienne i szklane płyty, mechanizmy schodów ruchomych, czy panele ścienne.

Wydarzeniem, które było pretekstem do odwiedzenia tego miejsca było przebicie tunelu od strony Alei Jerozolimskich w stronę nowej hali dworca. Koparka kilka minut przebijała wał ziemny. Wreszcie ukazał się mały prześwit, który był stopniowo powiększany. Przed rozpoczęciem zasadniczych prac przy budowie przejścia podziemnego od strony Alei Jerozolimskich koniczne będzie wywiezienie urobku ziemnego.

Kiedy tunel pod dworcem będzie gotowy?

Sam tunel ma być gotowy dla pasażerów na przełomie tego i przyszłego roku. Wcześniej, bo w czerwcu wykonawca prac zakończy budowę wszystkich peronów. Dziś roboty trwają przy budowie peronów 1, 2 i 3. Pozostałe  - czyli 4 – 8 są już gotowe.

Przed Wielkanocą planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alei Jerozolimskich, co będzie ułatwieniem dla pasażerów z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi i osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Kolejarze zapewniają, że nowa Warszawa Zachodnia zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/SW 

 

Polecane

Wróć do strony głównej