PKP Intercity chce kupić piętrowe pociągi. Przetarg już wkrótce
PKP Intercity planuje rozpisać przetarg na piętrowe pociągi, co wynika z dużego wzrostu ruchu pasażerskiego po pandemii. Polacy coraz częściej wybierają pociągi z uwagi na bezpieczeństwo i koszty, bowiem ceny paliw zachęcają do kupna biletu na kolei, zwłaszcza w okresie wakacyjnych wojaży z rodziną.
2024-05-29, 23:20
- PKP Intercity zamierza jesienią ogłosić przetarg na piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne - poinformował PAP prezes zarządu spółki Janusz Malinowski. Chcemy być konkurencyjnym przewoźnikiem - powiedział prezes zarządu spółki Janusz Malinowski.
PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe.
W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet, np. mniejsze zużycie energii, co, jak stwierdził prezes Malinowski "w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne".
Kolejne podejście do "piętrusów"?
Poprzedni zarząd PKP Intercity planował głoszenie przetargu na 50 piętrowych składów typu EZT. Obecnie liczba składów, na zakup których ogłoszony zostanie przetarg, nie została jeszcze doprecyzowana.
Elektryczne zespoły trakcyjne to pojazdy składające się z dwóch członów sterowniczych, znajdujących się na końcach pociągu i członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne, takie jak Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.
W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.
REKLAMA
PKP Intercity kupuje nowy tabor
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów, zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie i zaoferować podróżnym wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
REKLAMA
PR24/PAP/sw
REKLAMA