Nowe pociągi dla PKP Intercity. Spółka rozstrzygnęła wielki przetarg
Spółka PKP Intercity podjęła decyzję o rozstrzygnięciu przetargu na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych. Za dostawę pojazdów odpowiadać będzie Newag, który jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.
2024-05-23, 06:55
Spółka Newag przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę przekraczającą 3 miliardy 300 milionów złotych. Oferta ta mieściła się w budżecie spółki kolejowej.
- Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam zapewnić nie tylko komfort pasażerom lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity. – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity.
Hybrydowe składy
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób - 154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej. Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej.
- Sprawne rozstrzygnięcie tego zamówienia z pewnością pozwoli na podniesienie standardu oferty PKP Intercity oraz poprawę efektywności eksploatowanego taboru, szczególnie w kontekście obsługi linii niezelektryfikowanych. Niemniej projekt nie został odpowiednio przygotowany pod kątem utrzymania. Prowadzimy rozmowy z producentem oraz szukamy własnych rozwiązań, by zapewnić stosowne zaplecze dla tych pojazdów – dodaje Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.
REKLAMA
Nowe systemy bezpieczeństwa
Pojazdy będą jeździły po trasach krajowych w kategorii InterCity, co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.
Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.
PKP Intercity od wielu lat inwestuje w tabor. Zamawiane są nowe składy i wagony. Spółka modernizuje także te, które posiada. Przewoźnik współpracuje między innymi z zakładami PESA w Bydgoszczy oraz z fabryką H. Cegielski z Poznania.
REKLAMA
PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw
REKLAMA