REKLAMA

Nowa sieć stacji paliw w Polsce? Aramco Fuels Poland planuje ekspansję

2024-06-11, 07:27

Nowa sieć stacji paliw w Polsce? Aramco Fuels Poland planuje ekspansję
Realizacja programu może być trudna dla Aramco. Toczy się walka o niezależne stacje paliw. Wszystkie duże sieci chcą mieć jak najwięcej swoich franczyzobiorców. Foto: Shutterstock/New Africa

Aramco Fuels Poland chce zbudować własną sieci stacji paliw w Polsce w ramach programu "Energia paliw". W ocenie ekspertów może to być trudne ze względu na silną konkurencję, a ewentualny sukces zależy od zaproponowanych niezależnym stacjom warunków.

Aramco Fuels Poland (AFP), należące do saudyjskiego koncernu Aramco, skierowało do niezależnych stacji paliw w Polsce ofertę programu partnerskiego "Energia paliw". W regulaminie programu zaznaczono, że jego celem jest "stworzenie sieci dystrybucyjnej zapewniającej potencjalnym nabywcom paliw łatwiejszy dostęp do paliw".

Firma zachęca stacje do udziału w programie "kompleksową ofertą paliw silnikowych"; zastrzega jednak, że warunkiem uczestnictwa w nim jest zakup paliw wyłącznie od Aramco Fuels Poland.

"Na stacji paliw nie mogą być wykorzystywane ani promowane paliwa innych marek" - dodaje AFP.

Podkreśla jednocześnie, że oferuje klientom w ramach programu zewnętrzne elementy wizualizacji stacji z logo Aramco oraz z logo programu.

REKLAMA

Na efekty trzeba będzie poczekać

Zdaniem analityka rynku paliw portalu e-petrol.pl Jakuba Boguckiego, realizacja tego programu może być trudna dla Aramco.

- Toczy się walka o niezależne stacje paliw. Wszystkie duże sieci chcą mieć jak najwięcej swoich franczyzobiorców - zwrócił uwagę Jakub Bogucki.

Jego zdaniem AFP będzie musiało stacjom paliw złożyć atrakcyjną ofertę, by osiągnąć sukces.

- Rabaty, korzystne opłaty licencyjne - jeśli Aramco potraktowałoby to z rozmachem i zaoferowało jakieś szczególnie korzystne warunki - to myślę, że jego działania w jakimś zakresie mogą się powieść - ocenił analityk.

REKLAMA

Zaznaczył jednak, że na efekty programu saudyjskiej firmy trzeba będzie poczekać.

- Nie przeceniałbym jednak, że będzie on miał jakiś rewolucyjny wpływ na rynek paliw i ceny paliw. Poruszamy się bowiem wszyscy w tym samym schemacie produkcyjno-zaopatrzeniowym i cenowym. Mniej więcej 10 lat temu jeden z dużych, zagranicznych graczy paliwowych wchodził do Polski z nadzieją podbicia rynku detalicznego. Liczyli na to, że uda mu się przejąć dużą pulę stacji. Skończyło się na około 30 stacjach - wskazał Jakub Bogucki.

- Wszystko rozbija się więc o warunki, jakie AFP zaproponuje stacjom paliw - dodał.

7,9 tys. ogólnodostępnych stacji paliw

Aramco ma 100 proc. udziałów w Aramco Fuels Poland oraz 50 proc. udziałów w Air BP Aramco Poland. Koncern Aramco wszedł na polski rynek m.in. dzięki przejęciu 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej. Transakcja sprzedaży saudyjskiemu koncernowi części udziałów w Rafinerii Gdańskiej była jednym z warunków (środków zaradczych), jakie stawiała Orlenowi Komisja Europejska, wydając zgodę na połączenie Orlenu z Grupą Lotos.

REKLAMA

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego informowała w kwietniu, że na koniec 2023 r. co najmniej dwa gatunki paliwa oferowało 7,9 tys. ogólnodostępnych stacji paliw w Polsce.

"W ciągu zeszłego roku ich liczba wzrosła o około 0,2 proc., co potwierdza nasycenie rynku stacji paliw w kraju" - ocenili w raporcie eksperci.

PAP/DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej