Zakupy tańsze niż miesiąc temu? Tak, ale tylko w części sklepów
Na zakupy znowu najbardziej opłaca się pójść do Auchan - sieć po raz kolejny okazała się najtańsza w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. Inflacja w maju wyniosła 4 procent, a w hipermarkecie ceny w tym miesiącu spadły o 7,16 procent.
2025-06-17, 08:00
- Średnia cena koszyka zakupowego w maju 2025 roku spadła o 4,19 zł, czyli o 0,93 procent, osiągając poziom 316,06 zł
- Auchan umocnił się na pozycji lidera taniości, oferując zakupy ze średnim kosztem koszyka wynoszącym 262,16 zł, notując jednocześnie największy spadek cen - o 7,16 procent
- Mimo ogólnego spadku średniej ceny, w siedmiu sieciach handlowych zanotowano wzrosty, a w sześciu - obniżki
Trzy najtańsze sklepy w Polsce. Nie tylko Auchan
Niezmiennie na pozycji lidera najniższych cen utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł w maju 2025 roku 262,16 zł. To nie tylko najniższa cena, lecz także imponujący spadek o 20,20 zł w porównaniu do kwietnia, co stanowi wspomniane 7,16 procent. Na drugim miejscu w rankingu najtańszych sieci znalazła się Selgros Cash & Carry, gdzie średnia cena koszyka była wyższa o 37,55 zł, wynosząc 299,67 zł. Trzecią siecią, w której zakupy wciąż były relatywnie korzystne, jest Makro Cash & Carry, z kosztem koszyka o 47,04 zł wyższym niż w Auchan (309,20 zł).
Na drugim biegunie cenowym znalazło się Intermarché, notując najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2025 roku, gdzie za analizowany zestaw produktów należało zapłacić aż 335,36 zł. Biedronka i Lidl znalazły się w środku tego zestawienia, z koszykami droższymi niż 310 zł.
- Majowe dane z Koszyka Zakupowego ASM wskazują na lekkie wyhamowanie wzrostu cen - średni koszt koszyka zakupowego spadł o niespełna 1 procent, co może być odczuwalne dla konsumentów dokonujących regularnych zakupów. Mimo tej korekty różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi sieciami pozostają istotne, co potwierdza, że świadome planowanie zakupów i porównywanie ofert stanowią kluczowe strategie dla wielu klientów – wyjaśnił Kamil Kruk, client service & analysis director ASM SFA.
- Majowy spadek średniej wartości koszyka najprawdopodobniej wynika z czynników sezonowych - m.in. niższych cen świeżych warzyw, takich jak pomidory, oraz intensyfikacji działań promocyjnych prowadzonych przez sieci handlowe. Obniżka ta nie musi jednak oznaczać początku trwałego trendu spadkowego - dodał ekspert.
REKLAMA
Co trafia do koszyka i jak śledzone są ceny?
Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA opiera się na szczegółowej metodologii, która pozwala na rzetelne śledzenie zmian cen na rynku. W ramach analizy wzięto pod uwagę przykładowy koszyk zakupowy zawierający 40 najpopularniejszych artykułów FMCG (towarów szybko zbywalnych). Produkty te pochodzą z podstawowych kategorii, takich jak: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe oraz inne.
ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów, zawsze tych samych marek i o tych samych gramaturach, co zapewnia porównywalność danych. Badanie obejmuje łącznie 13 sieci handlowych, zarówno w sklepach tradycyjnych (stacjonarnych), jak i w kanale e-commerce (internetowym) oraz w tak zwanych hybrydach - sieciach prowadzących sprzedaż zarówno online, jak i offline.
- W tych trzech sklepach zakupy są najtańsze. Biedronki ani Lidla tu nie ma
- Ceny jajek, pasty do zębów i masła. Duże zmiany z miesiąca na miesiąc
- Anomalie pogodowe dotarły do sklepów. "Trendy, które będą się powtarzać"
Źródło: ASM SFA/Michał Tomaszkiewicz/k
REKLAMA
REKLAMA