Polski InPost podbija Europę. Przejął właśnie wielką firmę kurierską w Hiszpanii
InPost, polski gigant logistyczny, kontynuuje swoją imponującą ekspansję w Europie, przejmując dużą firmę kurierską w Hiszpanii. Ten ruch to jednak coś więcej niż tylko walka o nowy rynek. To strategiczna "ucieczka do przodu" przed rosnącą konkurencją ze strony Allegro w Polsce. Wyjaśniamy, o co toczy się gra i jak Rafał Brzoska przygotowuje swoją firmę na przyszłość.
2025-07-09, 12:18
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Grupa InPost przejęła hiszpańską firmę Sending, operatora usług kurierskich w Hiszpanii. Przejęcie Sending pozwoli InPostowi poszerzyć zakres usług i udział na hiszpańskim i portugalskim rynku
- InPost konsekwentnie rozbudowuje swoją obecność poza Polską - obecna jest w Wielkiej Brytanii, Francji, we Włoszech, w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Luksemburgu i Holandii
- Ekspansja na międzynarodowych rynkach to nie tylko sposób na poszerzanie zasięgu, ale także ochrona przed uzależnianiem się od głównego klienta na polskim rynku - Grupy Allegro, która konsekwentnie rozbudowuje własne możliwości dostaw
InPost przejmuje hiszpańską firmę kurierską
Grupa InPost przejęła hiszpańskiego dostawcę usług kurierskich i fulfillment, firmę Sending - W komunikacie prasowym firma dodała, że jest to kolejna zagraniczna akwizycja w tym roku i wzmocnienie obecności na Półwyspie Iberyjskim.
Grupa InPost zaznaczyła w informacji, że dzięki przejęciu hiszpańskiej firmy wzmocniła swoją ogólnokrajową sieć logistyczną oraz poszerzyła ofertę produktową w regionie.
"InPost Iberia znacząco zwiększył też swoje możliwości operacyjne, integrując usługi 24-godzinnej dostawy do drzwi dotychczas realizowanej przez Sending oraz rozszerzając ofertę przesyłek międzynarodowych" – podała Grupa InPost.
🇵🇱 Polscy czempioni na świecie. Te firmy podbijają zagraniczne rynki
InPost to nie jedyna polska firma, która z sukcesem prowadzi międzynarodową ekspansję. Oto inne przykłady "polskich czempionów":
CD Projekt RED: Twórcy globalnych hitów "Wiedźmin 3" i "Cyberpunk 2077". Jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w światowej branży gier wideo.
LPP: Właściciel marek odzieżowych takich jak Reserved, Cropp czy Sinsay. Posiada tysiące sklepów w ponad 25 krajach Europy, Afryki i Azji, skutecznie konkurując z globalnymi gigantami fast fashion.
Fakro: Jeden z wice-liderów na światowym rynku okien dachowych. Polska firma z Nowego Sącza od lat toczy wyrównaną walkę z duńskim potentatem, firmą Velux, na wszystkich kontynentach.
Wielton: Jeden z największych w Europie producentów naczep i przyczep do ciężarówek, z fabrykami i siecią sprzedaży w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Rafał Brzoska, założyciel i szef Grupy InPost, zwrócił uwagę, że na Półwyspie Iberyjskim InPost jest już drugą co do wielkości siecią automatów paczkowych i nadal dynamicznie się rozwija. Dodał, że przejęcie Sending pozwoli jego firmie wzbogacić ofertę o dostawy door-to-door i przyspieszy proces wdrażania nowych maszyn.
- Konsekwentnie realizujemy strategię ekspansji w całej Europie – zarówno przez wzrost organiczny, jak i przejmowanie atrakcyjnych firm na kluczowych rynkach. Ten strategiczny krok, podobnie jak niedawne przejęcia w Wielkiej Brytanii, nie tylko poszerzy nasz zasięg działania, ale także przyspieszy rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie dostaw poza domem - stwierdził Brzoska, cytowany w informacji.
Zaznaczył też, że dzięki temu przejęciu InPost poszerzy udział w rynkach hiszpańskim i portugalskim, integrując usługę dostaw do domu dotychczas oferowaną przez Sending z istniejącą siecią maszyn Paczkomat i punktów PUDO. Stworzy to - jak wskazał - kompleksowy ekosystem dostaw, umożliwiający szybki wzrost wolumenu przesyłek. Ponadto InPost wzmocni swoją obecność na Półwyspie Iberyjskim, który ma jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów e-commerce w Europie.
Firma Sending oferuje usługi także na obszarze: Andory, Gibraltaru, Ceuty, Melilly, Wysp Kanaryjskich i Azorów, oraz zapewnia codzienne usługi transportowe na Półwysep Iberyjski z Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii i Wielkiej Brytanii. Sending obsłużył w 2024 ok. 100 mln z 1,2 mld przesyłek na hiszpańskim rynku. Liderem tego rynku jest Correos.
📈 Jak rosną giganci? Wzrost organiczny a przejęcia
Strategia InPostu to podręcznikowy przykład łączenia dwóch głównych metod rozwoju firmy.
Wzrost organiczny. To rozwój oparty na własnych zasobach. Polega na stopniowym pozyskiwaniu nowych klientów, rozbudowywaniu własnej sieci (stawianie kolejnych Paczkomatów) i wprowadzaniu nowych usług. Jest to proces wolniejszy, ale bardziej stabilny.
Wzrost przez akwizycje (przejęcia). To droga na skróty. Polega na kupowaniu innych, już istniejących firm, aby błyskawicznie wejść na nowy rynek (jak przejęcie Sending w Hiszpanii) lub zdobyć duży udział w rynku i wyeliminować konkurencję (jak przejęcie Yodel w Wielkiej Brytanii). Jest to proces szybszy, ale znacznie bardziej kosztowny i ryzykowny.
Strategia hybrydowa. Najwięksi gracze, tacy jak InPost, łączą obie metody – budują własną pozycję organicznie, a w kluczowych momentach przyspieszają ekspansję poprzez strategiczne przejęcia.
InPost podał, że opracowany we współpracy z założycielem hiszpańskiej firmy kompleksowy plan integracji ma zagwarantować płynne połączenie operacyjne obu firm.
Firma InPost stworzyła sieć Paczkomatów - samoobsługowych punktów nadania i odbioru paczek, czynnych 24 godziny na dobę. Grupa działa w dziewięciu krajach - Wielkiej Brytanii, Francji, Polsce, we Włoszech, w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Luksemburgu i Holandii. Na koniec pierwszego kwartału br. miała ponad 50 tys. Paczkomatów i ok. 33 tys. punktów nadania i odbioru (PUDO). InPost świadczy także usługi kurierskie.
Na koniec II kwartału br. Grupa InPost dysponowała na Półwyspie Iberyjskim 3 tys. urządzeń Paczkomat oraz ponad 9 tys. punktów PUDO, a do końca tego roku zamierza uruchomić kolejne 1 tys. maszyn w regionie.
InPost vs Allegro
Grupa InPost wciąż większość przychodów uzyskuje na rodzimym rynku, pomimo intensywnej ekspansji poza Polskę. Kwietniowe przejęcie brytyjskiego Yodel czy lipcowe przejęcie Sending w Hiszpanii pozwala mu jednak zwiększać odporność na zmiany na polskim rynku. A to, że nadchodzą widać już gołym okiem.
Największy biznesowy klient Grupy InPost to polski gigant e-handlu, Grupa Allegro. Obie firmy współpracują od lat, ale też od kilku lat widać, że Allegro dąży do zmniejszenia swojej zależności od InPost. Konsekwentnie rozbudowywana jest nie tylko sieć własnych automatów paczkowych Allegro, ale także współpraca z innymi podmiotami oferującymi usługi dostaw do konsumentów.
📦 Etykieta Paczkomatowa. 3 rzeczy, których nie wolno robić przy maszynie
InPost stał się częścią naszego życia. Aby system działał sprawnie dla wszystkich, warto pamiętać o kilku zasadach "paczkomatowej etykiety".
Nie blokuj skrytki, przygotuj paczkę wcześniej. Najgorsze, co można zrobić, to podejść do Paczkomatu z niezapakowaną paczką i taśmą klejącą. Przygotuj i oklej przesyłkę w domu. Przy maszynie tylko zeskanuj kod i włóż gotową paczkę do skrytki. To zajmie 10 sekund, a nie 10 minut.
Odbieraj paczki jak najszybciej. Zwłaszcza przed weekendem i świętami Paczkomaty pękają w szwach. Twoja paczka, która leży w skrytce przez 48 godzin, blokuje miejsce dla kilkunastu innych przesyłek. Szybki odbiór to gest solidarności z innymi użytkownikami.
Uważaj na oszustwa "na dopłatę". To najpopularniejszy scam. Dostajesz SMS z informacją, że twoja paczka czeka, ale musisz dopłacić niewielką kwotę (np. 1,50 zł) z powodu rzekomej niedowagi. Link prowadzi do fałszywej strony płatności, która kradnie dane do twojego konta. Pamiętaj: InPost nigdy nie prosi o dopłaty SMS-em!
"Allegro od dłuższego czasu się zbroi. Zbudowało całą koalicję, aby zredukować swoje uzależnienie od InPostu. Sieć Allegro Delivery to obecnie Allegro One, Orlen Paczka i od marca tego roku DHL" - stwierdza Piotr Miączyński w "Gazecie Wyborczej".
Dzięki temu Allegro ma dostęp do ok. 17 tys. niezależnych od Grupy InPost automatów paczkowych. Choć to zdecydowanie mniej niż 25 tys. paczkomatów InPost, to jednak już wystarczająco dużo, by zyskać większą niezależność.
Obie firmy łączy umowa ważna do 2027 roku. Akwizycje Grupy InPost poza Polską mogą oznaczać próbę ucieczki do przodu przed ewentualnym spadkiem przychodów na polskim rynku po tym terminie, gdy ustalone zostaną nowe warunki współpracy InPost z Allegro.
Czytaj także:
- Kurier InPost. "Z roku na rok jest coraz gorzej"
- Poczta Polska stawia na chińskie Temu. Cios w plecy polskich sklepów?
- Codziennie znika 10 sklepów. Ale są branże, w których ich przybywa
Źródło: PAP/InPost/Wyborcza.biz/Andrzej Mandel