Po Warszawie czas na Białystok. Chińska potęga autobusowa umacnia się w Polsce
Chiński producent autobusów elektrycznych zdobył kontrakt na dostawę takich pojazdów do Białegostoku. Białostocki kontrakt to rekord dla marki Yutong.
2025-07-17, 14:58
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Chiński producent Yutong wygrał kontrakt na dostawę 30 autobusów elektrycznych dla Białegostoku. To rekordowy kontrakt chińskiej marki w Polsce
- Yutong to chiński potentat - ma 10 proc. światowego rynku i produkuje ponad 400 autobusów dziennie
- Przez 5 lat działalności w Polsce zakontraktował już 253 autobusów dla 28 samorządów
Chińskie autobusy pojadą w Białymstoku
Mieszkańcy Białegostoku już niedługo będą jeździć chińskimi autobusami Yutong U12. Te pojazdy mają 12 metrów długości, mogą zabrać ponad 90 osób i mają zasięg do 400 km na jednym ładowaniu. Wyróżniają się też tym, że można je ładować za pomocą wtyczki.
Yutong U12 to coraz popularniejsza marka autobusów w Polsce. Podpisane umowy z 28 samorządami oznaczają, że Busnex Poland, dystrybutor chińskiego producenta, dostarczy 253 autobusy. Do tego dochodzi kontrakt z Białymstokiem.
W jego ramach, oprócz autobusów, Busnex Poland dostarczy, zamontuje i uruchomi 25 stacji ładowania zajezdniowego oraz 3 stacje ładowania mobilnego.
⚖️ Przetarg publiczny, czyli jak chińska firma może wygrać w Polsce?
Zwycięstwo chińskiej firmy w przetargu na dostawę autobusów dla polskiego miasta jest możliwe dzięki zasadom jednolitego rynku Unii Europejskiej oraz Prawu Zamówień Publicznych. Przepisy te nakazują równe traktowanie wszystkich oferentów, niezależnie od kraju pochodzenia, o ile spełniają oni określone w przetargu warunki techniczne i formalne. Najczęściej kluczowym kryterium wyboru jest cena, choć coraz częściej stosuje się też kryteria jakościowe (np. zużycie energii, okres gwarancji). Chińskie firmy, dzięki skali produkcji, są w stanie oferować bardzo konkurencyjne ceny, co daje im przewagę w wielu przetargach.
Autobusy te znają już np. mieszkańcy Warszawy. Stolica zamówiła 18 pojazdów tej marki inwestując w nie prawie 60 mln złotych.
Chiński gigant umacnia się w Polsce
Yutong to prawdziwa potęga na światowym rynku. Codziennie fabryki chińskiego koncernu produkują ponad 400 autobusów (a więc zamówione przez polskie samorządy to nieco ponad pół dnia pracy). W 2024 portfel zamówień Yutonga wyniósł 47 tys. autobusów zero i niskoemisyjnych. Łącznie dostarczył ich już ponad 190 tys.
🇵🇱 Solaris, Autosan, Ursus. Krótka historia polskich autobusów
Ekspansja zagranicznych marek, takich jak Yutong, odbywa się na rynku, który ma bogate, polskie tradycje. Przez dekady symbolem polskiej komunikacji miejskiej były autobusy z fabryki w Sanoku (Autosan) czy Jelczu. Po 1989 roku narodził się nowy potentat – Solaris Bus & Coach, który stał się jednym z wiodących producentów innowacyjnych autobusów (w tym elektrycznych i wodorowych) w całej Europie. Swoich sił w produkcji autobusów elektrycznych próbował także legendarny Ursus. Historia tych marek to opowieść o polskiej myśli inżynieryjnej i jej zmaganiach na globalnym, konkurencyjnym rynku.
Przedstawiciel chińskiego producenta zwraca uwagę na bezkobaltowe baterie pojazdów, które mają być istotną przewagą konkurencyjną azjatyckich autobusów.
Czytaj także:
- Autobusy w Warszawie pojadą bez kierowców. Ekspert: pięć pojazdów trafi na testy
- "Autobusy elektryczne pomogą samorządom w walce z komunikacyjnym wykluczeniem" - uważa ekspert od elektromobilności
- Transport publiczny. "Warszawa jest europejskim liderem"
Źródło: Dziennik/Andrzej Mandel