Po Warszawie czas na Białystok. Chińska potęga autobusowa umacnia się w Polsce

Chiński producent autobusów elektrycznych zdobył kontrakt na dostawę takich pojazdów do Białegostoku. Białostocki kontrakt to rekord dla marki Yutong. 

2025-07-17, 14:58

Po Warszawie czas na Białystok. Chińska potęga autobusowa umacnia się w Polsce
Autobus Yutong U12 w barwach WTP. Foto: Pawel Wodzynski/East News

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Chiński producent Yutong wygrał kontrakt na dostawę 30 autobusów elektrycznych dla Białegostoku. To rekordowy kontrakt chińskiej marki w Polsce
  • Yutong to chiński potentat - ma 10 proc. światowego rynku i produkuje ponad 400 autobusów dziennie
  • Przez 5 lat działalności w Polsce zakontraktował już 253 autobusów dla 28 samorządów 

Chińskie autobusy pojadą w Białymstoku

Mieszkańcy Białegostoku już niedługo będą jeździć chińskimi autobusami Yutong U12. Te pojazdy mają 12 metrów długości, mogą zabrać ponad 90 osób i mają zasięg do 400 km na jednym ładowaniu. Wyróżniają się też tym, że można je ładować za pomocą wtyczki. 

Yutong U12 to coraz popularniejsza marka autobusów w Polsce. Podpisane umowy z 28 samorządami oznaczają, że Busnex Poland, dystrybutor chińskiego producenta, dostarczy 253 autobusy. Do tego dochodzi kontrakt z Białymstokiem. 

W jego ramach, oprócz autobusów, Busnex Poland dostarczy, zamontuje i uruchomi 25 stacji ładowania zajezdniowego oraz 3 stacje ładowania mobilnego.  

⚖️ Przetarg publiczny, czyli jak chińska firma może wygrać w Polsce?

Zwycięstwo chińskiej firmy w przetargu na dostawę autobusów dla polskiego miasta jest możliwe dzięki zasadom jednolitego rynku Unii Europejskiej oraz Prawu Zamówień Publicznych. Przepisy te nakazują równe traktowanie wszystkich oferentów, niezależnie od kraju pochodzenia, o ile spełniają oni określone w przetargu warunki techniczne i formalne. Najczęściej kluczowym kryterium wyboru jest cena, choć coraz częściej stosuje się też kryteria jakościowe (np. zużycie energii, okres gwarancji). Chińskie firmy, dzięki skali produkcji, są w stanie oferować bardzo konkurencyjne ceny, co daje im przewagę w wielu przetargach.

Autobusy te znają już np. mieszkańcy Warszawy. Stolica zamówiła 18 pojazdów tej marki inwestując w nie prawie 60 mln złotych. 

Chiński gigant umacnia się w Polsce

Yutong to prawdziwa potęga na światowym rynku. Codziennie fabryki chińskiego koncernu produkują ponad 400 autobusów (a więc zamówione przez polskie samorządy to nieco ponad pół dnia pracy). W 2024 portfel zamówień Yutonga wyniósł 47 tys. autobusów zero i niskoemisyjnych. Łącznie dostarczył ich już ponad 190 tys.

🇵🇱 Solaris, Autosan, Ursus. Krótka historia polskich autobusów

Ekspansja zagranicznych marek, takich jak Yutong, odbywa się na rynku, który ma bogate, polskie tradycje. Przez dekady symbolem polskiej komunikacji miejskiej były autobusy z fabryki w Sanoku (Autosan) czy Jelczu. Po 1989 roku narodził się nowy potentat – Solaris Bus & Coach, który stał się jednym z wiodących producentów innowacyjnych autobusów (w tym elektrycznych i wodorowych) w całej Europie. Swoich sił w produkcji autobusów elektrycznych próbował także legendarny Ursus. Historia tych marek to opowieść o polskiej myśli inżynieryjnej i jej zmaganiach na globalnym, konkurencyjnym rynku.

Przedstawiciel chińskiego producenta zwraca uwagę na bezkobaltowe baterie pojazdów, które mają być istotną przewagą konkurencyjną azjatyckich autobusów. 

Czytaj także: 

Źródło: Dziennik/Andrzej Mandel

Polecane

Wróć do strony głównej