Samochody kolekcjonerskie. Ekskluzywne hobby czy droga do bogactwa?

2021-03-15, 13:49

Samochody kolekcjonerskie. Ekskluzywne hobby czy droga do bogactwa?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/LDarko

Rynek klasycznych samochodów radził sobie lepiej niż kolekcje takie jak monety i znaczki w ciągu ostatniej dekady, a także pobił szeroki indeks giełdowy. Historic Automobile Group International (HAGI) śledzi rynek samochodów kolekcjonerskich za pomocą kilku indeksów. Jego najszerszym indeksem jest HAGI Top Index, który zawiera zabytkowe samochody kolekcjonerskie Porsche, Ferrari, Bugatti, Alfa Romeo i innych marek. Top Index wzrósł o 33,78 proc. w roku 2019 i o ponad 500 proc. w przeciągu poprzednich 10 lat. W tym samym okresie amerykański indeks S&P 500 wzrósł o 30,5 proc.

Samochody o znaczeniu historycznym - takie, które były pionierami nowej technologii lub podniosły poprzeczkę oczekiwań konsumentów - mogą stać się obiektami kolekcjonerskimi, zwłaszcza jeśli są rzadkie i piękne.

Powiązany Artykuł

shutt esport 1200.jpg
Branża eSportowa rośnie w siłę. Biznes i dobra zabawa w jednym

Historia wyścigów dodaje samochodowi powabu, podobnie jak powiązanie z szanowanym projektantem, zawodnikiem lub konstruktorem, takim jak Raymond Loewy czy Carroll Shelby. Wcześniejsze posiadanie samochodu przez gwiazdy może również pomóc, zwłaszcza jeśli dana osoba jest związana z samochodami, jak np. Steve McQueen, Paul Newman lub James Garner. Najdroższe samochody kolekcjonerskie łączą w sobie te cechy.

Infographic: The Luxury Assets Soaring In Value | Statista You will find more infographics at Statista

W górnym segmencie rynku klasycznych samochodów - tych sprzedawanych za ponad milion dolarów - można znaleźć stosunkowo mało znane starsze marki, takie jak Hispano-Suiza i Delahaye, jak również nazwy, które są nadal dobrze znane, takie jak Rolls-Royce i Jaguar. Nawet marki, które nie są znane z wysokiej klasy egzotyki, mogą stać się kolekcjonerskie: Piękny model Toyoty (TM) 2000GT, zbudowany w latach 1967-1970, może osiągnąć cenę ponad miliona dolarów na aukcji. Packard Twelve 1108 Dietrich z 1934 roku został sprzedany za 3,6 miliona dolarów na początku tego roku, a McLaren F1 z 1998 roku za 13,75 miliona dolarów - podaje portal Investopedia.


Rekordowe ceny

Trudno to jednoznacznie stwierdzić, które samochody można zaliczyć do grona kolekcjonerskich. Gusta zmieniają się wraz z upływem czasu, sprzedaż prywatna jest trudna do prześledzenia, a najwyższa półka rynku kolekcjonerskiego skupia się na niezwykle rzadkich samochodach z różną historią. Lista transakcji, które przekroczyły 30 milionów dolarów w dolarach skorygowanych o inflację, jest jednak bardzo krótka.

Infographic: The Official Cars Of State Leaders | Statista You will find more infographics at Statista

W 2014 roku brytyjski dom aukcyjny Bonhams sprzedał Ferrari 250 GTO z 1962 roku za 38,1 mln dolarów, co jest najwyższą potwierdzoną i opublikowaną ceną, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód.

Powiązany Artykuł

shutt facebook 1200.jpg
Twoje dane są cenne. Sprawdź, ile jesteś wart dla portali społecznościowych

Samochód wyścigowy był prowadzony przez legendarnego kierowcę Stirlinga Mossa u szczytu jego kariery. (Inny 250 GTO podobno przekroczył 50 milionów dolarów w prywatnej sprzedaży). W 2010 roku Mullin Automotive Museum zakupiło jeden z czterech obrzydliwie pięknych Bugatti 57SC Atlantic, jakie kiedykolwiek zbudowano, za kwotę, którą osoba wtajemniczona opisała jako między 30 a 40 milionów dolarów. W 2013 roku Mercedes-Benz W196 Silver Arrow z 1954 roku - jedyny samochód tego typu, który nie znajduje się w muzeum - został sprzedany na aukcji w Wielkiej Brytanii za 29,7 miliona dolarów.


Nie tak szybko

Kolekcjonowanie samochodów z wyższej półki może wymagać dość znacznych inwestycji i wiąże się z niemałymi kosztami utrzymania. W miarę jak zmieniają się gusta i uwarunkowania gospodarcze, ceny samochodów kolekcjonerskich mogą znacząco spaść lub wzrosnąć. Na przykład, bogaci japońscy nabywcy wykupywali w drugiej połowie lat 80. specyficzne modele Ferrari, co doprowadziło do niewiarygodnego skoku cen i nadmuchania bańki spekulacyjnej. Kiedy Japończycy przestali się nimi interesować, ceny znacząco spadły. Trzeba zatem być ostrożnym, kupować samochody wysokiej jakości, dobrze znać rynek i upodobania innych kolekcjonerów. Zarobki związane z samym posiadaniem samochodu kolekcjonerskiego też mogą być różne. W Warszawie wynajęcie starego samochodu na ślub kosztuje około 1,5 tys. złotych. Podobne stawki można uzyskać za wypożyczenie auta na potrzeby planu filmowego. Samochody kolekcjonerskie to wyrafinowane hobby i styl życia, ale jak można, to czasami warto zaszaleć...


PolskieRadio24.pl/ Investopedia/ Theceomagazine/ Statista/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej