Kongres ESG Polska Moc Biznesu. Elektromobilność i zielona energia nabiera w Polsce rozpędu

2021-11-05, 19:14

Kongres ESG Polska Moc Biznesu. Elektromobilność i zielona energia nabiera w Polsce rozpędu
Na Mazowszu powstanie nowa farma fotowoltaiczna PGE.Foto: SnvvSnvvSnvv/Shutterstock

Uczestnicy dyskusji w ramach Kongresu ESG Polska Moc Biznesu byli zgodni, że elektromobilność i związana z nią zielona energia w ostatnich latach rozwijają się w Polsce w dynamicznym tempie. Uznali też, że szereg wyzwań na drodze do osiągnięcia zerowej emisyjności transportu, budownictwa i całych miast ostatecznie uda się pokonać.

Spotkanie otworzył Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, informując o rosnącym udziale aut elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów, który w ciągu dwóch lat w skali globalnej ma osiągnąć 10 proc. W Europie pod koniec III kw. bieżącego roku udział elektryków w rejestracji nowych pojazdów wynosi już 20 proc.

Polska staje się coraz bardziej elektromobilna, ale wciąż goni Europę

- Już teraz elektromobilność stanowi ważny segment rynku motoryzacyjnego. Według naszych szacunków w przeciągu następnych czterech lat w Polsce możemy mieć już 300 tys. aut elektrycznych, a wraz z hybrydami nawet 500 tys. Liczba stacji ładowania z obecnych 3 tys. punktów do 2025 roku wzrośnie się do 40 tysięcy - stwierdził Mazur.

Liczba rejestracji aut elektrycznych w Polsce nadal odstaje od średniej europejskiej. O przyczynach tego stanu rzeczy opowiedział Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Jego zdaniem przyczyną takiego stanu rzeczy są między innymi niższe dochody obywateli.

- Poza tym to technologia dobra dla aut osobowych, ale wyzwanie stanowi sektor pojazdów ciężarowych, bo w końcu masa baterii obniża masę towaru. Jesteśmy też na innym etapie rozwoju. W ciągu najbliższych lat wydamy na wsparcie elektromobilności prawie 4 mld zł. Mimo przeciwności wierzę, że dogonimy Europę - zapewnił Byliński.


Powiązany Artykuł

elektromobilność free1200.jpg
Ochrona środowiska, elektromobilność i prawo odpadowe. Ostatni dzień Kongresu ESG

Dlaczego Polacy kupują mniej elektryków

Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan zauważył, że Polacy kupują mało aut elektrycznych ze względu na mniejszą siłę nabywczą, wysokie koszty takich pojazdów ze względu na baterie i badania rozwojowe oraz braki w infrastrukturze (brak stacji ładowania).

- W efekcie wysokich kosztów baterii i badań nad technologią pojazdy elektryczne są nadal droższe od spalinowych. Zrównanie kosztów nastąpi dopiero w okolicach 2026 roku. Mocnym impulsem do rozwoju rynku może być rządowy program "Mój Elektryk". Nadal jest też wiele do zrobienia w kwestii infrastruktury poza miastami - podkreślił Wideł.

Rafał Kręcisz, dyrektor Departamentu Transportu Zeroemisyjnego w NFOŚiGW nawiązał do rządowego programu wsparcia dla chętnych na elektryczne auto. Okazuje się, że tylko 10 do 20 proc. nowych elektryków o wartości powyżej 100 tys. zł nabywają osoby fizyczne. Ruszają właśnie kolejne nabory do programu, tym razem nie tylko dla osób fizycznych.

Powiązany Artykuł

ekologia smog1200.jpg
Ministerstwo klimatu podało datę do kiedy Polska osiągnie neutralność klimatyczną

Elektrykom może pomóc leasing

- Tworzymy ścieżkę leasingową z Bankiem Ochrony Środowiska, a z kolejnym bankiem prowadzimy rozmowy. Wkrótce ogłosimy firmy leasingowe będące operatorami. Budżet programu "Mój elektryk" został zwiększony do 700 mln zł, z czego 400 mln przypada na leasing, 100 mln dla osób fizycznych i 200 mln dla osób prawnych - stwierdził Kręcisz.

Artur Warzocha, prezes zarządu TAURON Nowe Technologie S.A. poruszył tematykę rozbudowy infrastruktury służącej do ładowania elektrycznych pojazdów. W jego opinii wyzwanie stanowią zwarte aglomeracje, w tym szczególnie wielorodzinne osiedla mieszkaniowe.

Ładowarki do aut elektrycznych – gdzie je stawiać?

- Łatwiej jest zapewnić dostęp do ładowania elektryka przez gniazdko we własnym garażu. Tę uwagę dedykowałbym administracji oraz ustawodawcy, aby stworzyć warunki do zmiany. W osiedlach wielorodzinnych są potencjalni użytkownicy elektryków. W ciągu kilku lat chcemy zwiększyć tempo rozwoju budowy ładowarek - zapewnił Warzocha.

Elektryfikuje się też transport publiczny

Mariusz Wdowczyk, prezes zarządu ARP E-VEHICLES opowiedział o projekcie pierwszego polskiego autobusu elektrycznego, który powstał przy wsparciu MKiŚ oraz NFOŚiGW. Dodał też, że z jego obserwacji wynika, że oferowane przez rząd programy wsparcia trafiają do samorządów zarówno miejskich, jak i wiejskich.

- Projekt ruszył dopiero rok temu, ale estymujemy, że na najbliższe lata będziemy mieli zamówienia na 200-300 naszych elektrycznych autobusów. Większość z tych zapytań pochodzi z mniejszych miejscowości. Nasz 10-metrowy autobus ma możliwości przewozowe przerastające typowe konstrukcje 12-metrowe - podkreślił Wdowczyk.

Ogrzewanie domów bez emisji CO2

Tomasz Zjawiony, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej i prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach nawiązał do kwestii zeroemisyjnego ogrzewania budynków, prezentując kocioł elektrodowy, zbudowany we współpracy z Politechniką Śląską. W połączeniu z instalacją fotowoltaiczną tworzy rozwiązanie pozbawione emisji.

- To przykład udanej współpracy samorządu, biznesu i nauki. Produktem już teraz interesują się inwestorzy z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Teraz trzeba tylko dostosować obecne przepisy dotacyjne, aby uwzględnić w nich takie urządzenia jak nasze. Zeroemisyjność powinna być kluczowym słowem w procesie finansowania - podsumował Zjawiony.

Polacy stawiają na fotowoltaikę

Na pytanie o zainteresowanie Polaków fotowoltaiką odpowiedział Michał Gondek, dyrektor Pionu Techniczno-Inwestycyjnego Columbus Energy S.A. Jego zdaniem mamy obecnie boom, którego efektem jest już 600 tys. domów z instalacją fotowoltaiczną w Polsce, a efekty akcji znacznie przekroczyły oczekiwania.

- Cena kupowanej energii rośnie, a lada moment taryfy energii zostaną uwolnione. Dlatego konsumenci będą szukać alternatywy. Warto pamiętać o kwestii magazynowania energii, z czym obecnie mamy problem. W programie "Mój prąd 4.0" mają być dotowane magazyny ciepła, chłodu i energii. W tym kierunku pójdzie cały rynek - przekonywał Gondek.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej