Pierwszy tunel na trasie Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec. Tarcza zakończyła prace
Maszyna TBM Faustyna wykonała pierwszy jednotorowy tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Kolejarze mówią, że tunel to nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych.
2022-02-17, 12:00
Trzy przystanki zwiększą dostępność kolei. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe o wartości ponad 1,5 miliarda złotych jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej.
Rozbudowa sieci kolejowej w Łodzi
Inwestycja związana z budową tuneli kolejowych między stacjami Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec, to kontynuacja budowy Łodzi Fabrycznej, która ze stacji końcowej stanie się stacją przelotową. Przez ścisłe centrum Łodzi pojadą pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód i północ – południe.
Maszyna TBM Faustyna wydrążyła pierwszy z czterech jednotorowych tuneli. To odcinek, który łączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.
Tunel, od ul. Długosza pod Aleją Włókniarzy do ulicy Stolarskiej, ma długość 940 metrów i średnicę 8,5 metra. Trasa połączy m.in. przystanek Łódź Koziny ze stacją Łódź Kaliska.
REKLAMA
Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 4284 tubingi – półkoliste elementy, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 220 000 metrów sześciennych gruntu.
- Rozpoczyna się modernizacja dworca kolejowego w Stalowej Woli
- Pociągiem nad Zegrze jeszcze w tym roku. Rozpoczęły się prace przy budowie peronów
W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni. Na przełomie marca i kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec.
Większa maszyna, TBM Katarzyna o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunel od ulicy Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna o długości ok. 2,7 kilometra. Tarcza wykonała ponad 460 metrów podziemnego połączenia. Tarcza zbliża się do skrzyżowania Drewnowska/Karskiego.
REKLAMA
Wygodniejsze i szybsze podróże
Trzy przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią podróże w mieście i aglomeracji. Na przystanku Łódź Śródmieście wzmocniono konstrukcję budynków. Wykonawca zakończył prace przygotowawcze - demontaż torowiska tramwajowego oraz sieci. Zgodnie z wymogami pracują archeolodzy. Rozpoczęto budowę ścian szczelinowych między ulicami: Zachodnią i Wólczańską. Przekładane są podziemne instalacje. W ustaleniu z miastem wprowadzono tymczasową organizację ruchu.
Przystanek Łódź Polesie budowany przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego. Na poziomie około 24 metrów poniżej ulicy będą perony. Dostęp zapewnią windy i schody ruchome. Ściany szczelinowe tworzą już zewnętrzny korpus przystanku. Jest górny strop obiektu oraz strop oddzielający poziom -1 od poziomu -2. Wykonawca wydobywa gruntu.
Na przystanku Łódź Koziny u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej budowane są ściany szczelinowe zewnętrznej konstrukcji. Rozpoczęła się budowa płyty stropowej. Następnie powstaną kolejne elementy przystanku tak zwana płyta pośrednia i denna.
REKLAMA
Skomplikowany proces dążenia
Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. Dokładny przebiegu tunelu utrzymują urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje personel w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja maszyn zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.
Po wybudowaniu tunelu rzez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód - przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska i na osi północ – południe - przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec. Projekt jest niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA