Zwiększa się liczba stacji paliw w Polsce. Rozwijają się przede wszystkim operatorzy niezależni

2022-08-04, 08:28

Zwiększa się liczba stacji paliw w Polsce. Rozwijają się przede wszystkim operatorzy niezależni
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

W Polsce liczba stacji paliw po I półroczu tego roku wzrosła o 84, do 7.856 wobec I półrocza 2021 r. Najbardziej rozwinęła się sieć Avia z grupy Unimot. Nowych obiektów przybyło też Orlenowi i Shell.

Z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wynika, że najwięcej stacji paliw (64) przybyło operatorom niezależnym.

"Po sześciu miesiącach tego roku mieli ich 3.766, podczas gdy w podobnym okresie ubiegłego roku było to 3.702. Swój stan posiadania na rynku detalicznej sprzedaży paliw zwiększył też o 16 obiektów PKN Orlen, który ma obecnie 1.819 stacji paliw w Polsce, podczas gdy rok temu było ich w sieci koncernu 1.803. Grupa Lotos ma obecnie 522 stacje, o 7 więcej niż przed rokiem" - wynika z danych POPiHN.

"Zmienia się geografia dróg w Polsce"

Koncerny zagraniczne mają 1.581 stacji paliw w naszym kraju, czyli o 13 więcej niż w I półroczu 2021 r.

"W przypadku koncernów zagranicznych najbardziej zwiększyła się liczba stacji Shell'a z 427 do 444 oraz CircleK z 374 do 386. Amic (dawniej rosyjski Łukoil) podobnie jak rok temu ma 116 stacji paliw" - wskazuje raport.

- Zmiany ilościowe w sieciach dokonywane są głównie przez pozyskiwanie nowych obiektów w ramach franczyzy, ale realizuje się też nowe inwestycje lub remonty stacji funkcjonujących od dawna. Zmienia się geografia dróg w Polsce i operatorzy stacji muszą za tymi zmianami nadążać albo przez pozyskanie nowych obiektów, albo przez budowę, rozbudowę lub modernizację istniejących - stwierdził dyrektor ds. analiz rynku paliwowego POPiNH Krzysztof Romaniuk.

Wśród operatorów niezależnych najbardziej rozwinęła się sieć Avia należąca do grupy Unimot - z 69 do 102 stacji, Anwim - z 333 do 379 oraz firma Pieprzyk - z 93 do 117. Skurczyła się natomiast liczba stacji pod marka Huzar - z 69 w I półroczu 2021 r. do 56 obecnie.

"Mamy do czynienia ze zmianą barw"

Unimot w związku fuzją PKN Orlen i Grupy Lotos kupi obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale. Jest to jeden z warunków fuzji Lotosu i Orlenu, wyznaczony przez Komisję Europejską. Po sfinalizowaniu transakcji Grupa Unimot stanie się też trzecim graczem na rynku magazynowania paliw.

1 sierpnia 2022 zarząd Unimot poinformował, że podpisał umowę przeniesienia części przedsiębiorstwa związanej z segmentem obrotu paliwami ze spółki Unimot do spółki zależnej - Unimot Paliwa. Wyjaśniono, że jest to przygotowanie grupy do roli niezależnego operatora logistycznego, którym stanie się Unimot po sfinalizowaniu transakcji przejęcia spółki Lotos Terminale.

- Na rynku stacji paliw mamy cały czas do czynienia ze zmianą barw głównie przez operatorów niezależnych, ale też często w sieciach największych operatorów. Podmioty te dostrzegają korzyści bycia w większych asocjacjach czy grupach zakupowych dotyczące m.in. lepszej rozpoznawalności marki, możliwości pozyskiwania tańszych - bo kupowanych dla większej liczby podmiotów - paliw i towarów, czy udziału w programach lojalnościowych realizowanych przez dużych operatorów. Tym głównie można tłumaczyć rozwój sieci niezależnych od koncernów - stwierdził Krzysztof Romaniuk.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej