more_horiz
Gospodarka

Rynek motoryzacyjny. Wzrosła liczba aut elektrycznych w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2022 12:05
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), na koniec lipca 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 52 881 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.
Pod koniec lipca 2022 r. po polskich drogach jeździło łącznie 50 679 elektrycznych samochodów osobowych.
Pod koniec lipca 2022 r. po polskich drogach jeździło łącznie 50 679 elektrycznych samochodów osobowych.Foto: Pixabay/Eveline de Bruin

Ponad 52 tys. pojazdów elektrycznych jeździło po polskich drogach na koniec lipca br.; przez pierwsze siedem miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 44 proc. wobec analogicznego okresu 2021 r. - wynika z Licznika Elektromobilności. W lipcu uruchomiono 61 nowych stacji ładowania.

Co jeszcze ważniejsze przez pierwsze siedem miesięcy 2022 r. ich liczba "elektryków" zwiększyła się o 14 098 sztuk, tj. o 44 proc. więcej niż w tym samym okresie 2021 r.

Pod koniec lipca 2022 r. po polskich drogach jeździło łącznie 50 679 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49 proc. (24 748 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (51 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 25 931 szt. A park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2202 pojazdy.

Coraz więcej elektrycznych jednośladów

Z danych Licznika Elektromobilności wynika, że w dalszym ciągu rośnie również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 14 967 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 419 222 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 770 szt.

Pod koniec lipca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2293 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4431 punktów). Z czego 29 proc. to były szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 61 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (104 punkty). Od lipca 2020 do lipca 2021 r. uruchomiono 226 nowych stacji AC i 107 stacji DC; natomiast od lipca 2021 r. do lipca 2022 r. – 575 stacji AC i 139 urządzeń DC.

Czytaj także:

Liczba nowo instalowanych ładowarek prądu przemiennego wzrosła aż o 154 proc., natomiast prądu stałego – tylko o 30 proc. Przytoczone liczby potwierdzają, że mimo zdecydowanego wzrostu popytu na usługi ładowania, to właśnie segment stacji DC jest szczególnie mocno ograniczany przez bariery systemowe w postaci przewlekłych procedur przyłączeniowych oraz braku odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej" - powiedział Mazur, cytowany w informacji prasowej.

Czytaj także:

Rośnie popularność hybryd i "elektryków"

W opinii prezesa PZPM Jakuba Faryśa, "obserwując rejestracje nowych i używanych pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in, widać, że oprócz 40 proc. wzrostu ilości tych pojazdów zmienia się również proporcja".

- O ile bowiem rok temu zdecydowanie więcej było rejestrowanych hybryd plug-in, o tyle w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrowano więcej pojazdów bateryjnych. Warto również podkreślić, że rośnie liczba elektrycznych motocykli i skuterów  - ocenia Faryś.

Nieco gorszą wiadomością jest spadająca liczba rejestracji elektrycznych autobusów. - Oby był to stan przejściowy, a nie trend wynikający z szukania oszczędności m.in. w tym obszarze przez samorządy - dodał prezes PZPM.

Licznik Elektromobilności aktualizowany jest przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Raport pokazuje, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Opracowanie powstaje na podstawie analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.


PR24/PAP/sw