more_horiz
Gospodarka

Przymusowa restrukturyzacja Getin Banku. Sprawdź, co to oznacza dla klientów

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2022 11:00
Getin Noble Bank od 2016 r. notował nieprzerwanie straty roczne, 29 kwietnia br. bank poinformował publicznie o wystąpieniu przesłanki zagrożenia upadłością. Bank miał ujemne kapitały własne na poziomie -3,6 mld zł, co oznacza, że aktywa nie wystarczały na pokrycie zobowiązań. Sprawdź, dlaczego dokonano restrukturyzacji i co to oznacza dla klientów.
KNF wyraził zgodę na przymusową restrukturyzację Getin Noble Banku.
KNF wyraził zgodę na przymusową restrukturyzację Getin Noble Banku.Foto: shutterstock/Elzbieta Krzysztof

Łączna kwota przeznaczona na ustabilizowanie sytuacji i pokrycie strat GNB banku to 10,34 mld zł, w tym 6,87 mld pochodzi ze środków BFG, a 3,47 mld ze środków Systemu Ochrony Banków Komercyjnych.

Uzasadnienie decyzji o restrukturyzacji

Przyczyny wydania Decyzji BFG wszczął przymusową restrukturyzację wobec Getin Noble, ponieważ zostały spełnione wszystkie trzy przesłanki, które zobowiązują BFG do podjęcia takiego działania:

  1. Getin Noble był zagrożony upadłością
  2. brak było uzasadnionych przesłanek wskazujących, że działania nadzorcze, w tym środki wczesnej interwencji, działania Getin Noble lub systemu ochrony instytucjonalnej pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością
  3. wszczęcie przymusowej restrukturyzacji wobec Getin Noble było konieczne w interesie publicznym, rozumianym w szczególności jako stabilność sektora finansowego i ograniczenie zaangażowania funduszy publicznych, a także zapewnienie kontynuacji realizowanej przez Getin Noble funkcji krytycznej w postaci obsługi przyjmowanych depozytów jednostek samorządu terytorialnego.

Wpływ na klientów

Docelowo bank, do którego zostanie przeniesiona działalność Getin Noble Banku, będzie działał pod nazwą VeloBank S.A. Trwa proces rejestracji zmiany nazwy, a klienci będą informowani o zmianach na bieżąco.

Dla klientów Getin Noble Banku nic się nie zmienia. Wszyscy klienci są i będą obsługiwani tak jak do tej pory, mają nieprzerwany dostęp do wszystkich swoich środków pieniężnych. Dotyczy to wszystkich osób i podmiotów, które na dzień 30 września 2022 r. są klientami Getin Noble Banku S.A., w tym klientów firmowych, z sektora publicznego, a także klientów bankowości osobistej i private banking.

Klienci mogą korzystać z kart i bankomatów. Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, strony logowania, hasła i loginy do bankowości internetowej pozostają bez zmian. Przeniesione zostaną m.in. wszystkie depozyty, a także kredyty w złotych. Kredyty należy spłacać na dotychczasowych zasadach.

Kredyty hipoteczne denominowane lub indeksowane do walut obcych (CHF, EUR, USD, JPY) są wyłączone z przeniesienia i pozostają w Getin Noble Banku, jednak sytuacja kredytobiorców mających hipoteczne kredyty walutowe w zakresie ich obsługi również nie ulega zmianie: należy je spłacać na dotychczasowych zasadach i na dotychczasowe numery rachunków.

Polecenia przelewu z przeniesionych rachunków bankowych będą dalej realizowane, a klienci posiadający kredyty hipoteczne w walutach obcych będą obsługiwani bez zmian.

Placówki będą działać pod dotychczasowymi szyldami do czasu rebrandingu na VeloBank S.A.

Działa całodobowa infolinia dla klientów indywidualnych pod numerem 48 664 919 797 lub 48 32 604 30 01. Infolinia dla klientów firmowych i sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 20.00 pod numerami 48 608 019 700 lub 48 32 604 30 25.

Czytaj także:



PolskieRadio24.pl/ BFG/ KNF /PAP/ mib/koz