Trwają prace na torze wodnym z Mierzei Wiślanej do Elbląga. Znamy termin zakończenia robót
Tor wodny łączący kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej z Elblągiem będzie gotowy jesienią - zapewnił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dodał, że utrzymanie kanału do końca ubiegłego roku kosztowało ponad 900 tys. zł. Przyznał, że "problematyczna" jest kwestia miejskiego portu w Elblągu i pogłębienia 900-metrowego odcinka na rzece Elbląg.
2023-04-11, 08:26
Marek Gróbarczyk przyznał, że w związku z inwestycją "są małe opóźnienia" związane z budową mostu obrotowego w Nowakowie (przez rzekę Elbląg).
- W zasadzie jest on już gotowy, a jego odbiór jest przewidziany na najbliższe miesiące. Reszta prac idzie zgodnie z planem. Pozostaje nam budowa ścianki szczelnej na rzece Elbląg i pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. To nie są skomplikowane prace i nie przewidujemy w związku z tym większych trudności - podkreślił.
Elbląg pieniędzy nie ma
Wiceminister infrastruktury dodał, że "problematyczna" jest też kwestia miejskiego portu w Elblągu i pogłębienia 900-metrowego odcinka na rzece Elbląg od portu do punktu P2. Od września ubiegłego roku czynna jest przeprawa wodna przez Mierzeję Wiślaną, trwa pogłębianie toru wodnego na rzece Elbląg. Aby większe jednostki mogły wpływać przez Mierzeję do Elbląga, potrzeba jeszcze pogłębić sam basen portowy i zamontować obrotnicę - na to miasto Elbląg pieniędzy nie ma. Rząd jest gotowy wesprzeć inwestycję w zamian za większościowy pakiet akcji portu.
- Dochodzimy z pracami do punktu P2 i tam w obecnych warunkach musimy się zatrzymać. Wynika to m.in. z nabrzeży w porcie miejskim, które są za płytkie. W pierwszej kolejności trzeba je umocnić, a następnie dokonać pogłębienia. Jeśli zrobilibyśmy odwrotnie, mogłoby to stanowić zagrożenie dla infrastruktury portowej - powiedział Marek Gróbarczyk.
Spór trwa od kilku miesięcy
Minister przypomniał, że rząd zaoferował 100 mln zł, które miałyby zostać wydane na niezbędne prace na tym odcinku.
REKLAMA
- Wiąże się to jednak z pewnymi zobowiązaniami właścicielskimi związanymi z portem. To może być wykup udziałów, podniesienie kapitału portu czy stworzenie nowego podmiotu z nową formą właścicielską. Dopuszczamy różne rozwiązania, abyśmy mogli wejść do tego portu i zainwestować - wyjaśnił.
Minister Gróbarczyk przyznał, że spór w tej sprawie trwa od kilku miesięcy. - Ponawiam apel, aby rozpocząć negocjacje, bo obecna sytuacja do niczego nie prowadzi - zaznaczył.
Pytany o koszty utrzymania kanału przez Mierzeję Wiślaną, poinformował, że do końca 2022 r. wyniosły one w sumie ponad 900 tys. zł. Zgodnie z decyzją ministra infrastruktury obecnie wejścia i wyjścia do i z portu Nowy Świat oraz przejście przez śluzę są bezpłatne.
Budżet będzie powiększony
Zgodnie z opublikowanym pod koniec marca tego roku projektem uchwały rządu, powiększony ma być do ponad 2 mld 127 mln zł budżet wieloletniego programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Obecny budżet to 1 mld 984 mln zł.
REKLAMA
Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym. W projekcie uchwały wydłuża się termin realizacji programu do 2024 r.
17 września 2022 otwarto Kanał Żeglugowy będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Przekop ma m.in. zwiększyć atrakcyjność gospodarczą województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście, a także innych portów Zalewu Wiślanego.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS, mbl
REKLAMA