more_horiz
Gospodarka

Obwodnica Chełmca otwarta. Nietypowa konstrukcja i duża zmiana dla kierowców

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2023 14:13
Kierowcy mogą już korzystać z nowo otwartej obwodnicy Chełmca. Nowa trasa łączy DK28 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Budowa drogi trwała półtora roku i kosztowała około 50 mln zł.
Pierwsze samochody na obwodnicy Chełmca
Pierwsze samochody na obwodnicy ChełmcaFoto: GDDKiA Kraków/Twitter

Nowa trasa ma dokładnie 1.406 m długości. Ten krótki odcinek dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica łączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. księdza profesora Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ulic Limanowskiej i Marcinkowickiej.

Nowa droga jest nietypowa

Ruch pojazdów na tym skrzyżowaniu GDDKiA zmierzyła tuż przed pandemią. W styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało tędy ponad 26 tys. pojazdów, w tym ponad 3,6 tys. samochodów ciężarowych i dostawczych.

Nowa trasa domyka od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadza z centrum ruch tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.

Nowa droga jest z kilku względów nietypowa. Przebiega niemal w całości na nasypach, a pod nią przechodzą wszystkie drogi lokalne. Na trasie nie ma żadnego skrzyżowania. Ma też walor widokowy, jadący nią kierowcy widzą z lepszej perspektywy okolicę i pasma Beskidów.

- Na obwodnicę Chełmca czekali nie tylko mieszkańcy tej miejscowości, ale też mieszkańcy Nowego Sącza. Ten półtorakilometrowy odcinek ma fundamentalne znaczenie dla mieszkańców zachodniej części miasta, dla turystów, dla ruchu tranzytowego, który dzięki tej drodze ominie centrum Chełmca - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Mosty i wiadukty co 350 m

Koszt budowy obwodnicy to prawie 50 mln zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i Swietelsky Rail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus. Poza samą trasą obwodnicy zbudowano także ponad 370 m dodatkowych jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tys. ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tys. m3 ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki.

W ramach inwestycji powstały cztery obiekty - dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty. Uśredniając jeden obiekt budowano więc co około 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt. To na budowę mostów i wiaduktów wykonawca poświęcił najwięcej czasu. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 m długości.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

REKLAMA