Porsche przed Fiatem, Lexus wyprzedził Opla. Polacy masowo kupują auta marek premium

W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce więcej nowych porsche niż fiatów. Pod względem liczby sprzedanych aut Lexus wyprzedził Opla i Peugeota, a to nie koniec sensacji. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował właśnie Top 50 rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2023 roku.

2024-01-09, 12:20

Porsche przed Fiatem, Lexus wyprzedził Opla. Polacy masowo kupują auta marek premium
Skąd taka popularność marek premium w Polsce? Popyt napędza nie tylko atrakcyjne finansowanie, ale także firmy. W 2023 r. należało do nich aż 72,5 proc. pierwszych rejestracji. Foto: Veyron Photo/Shutterstock

"Pierwsze, co uderza podczas analizy zestawienia Samaru, to wyjątkowa pozycja marek premium. Samochód prestiżowego producenta to statystycznie... co 4. nowe auto w naszym kraju" - czytamy w serwisie auto-swiat.pl

W 2023 r. w Polsce samochody premium stanowiły aż 23 proc. wszystkich pierwszych rejestracji! Najpopularniejszą prestiżową marką moto okazało się Audi, które w klasyfikacji generalnej wszystkich marek zajęło 6. miejsce. Na 7. pozycji znalazło się BMW, na 8. Mercedes, na 11. Volvo, a 14. lokatę zajął Lexus.

Łącznie w Polsce zarejestrowano więcej nowych audi, bmw i mercedesów niż aut Skody (70.603 vs 51.479 sztuk).

Lexusów więcej niż opli, Porsche przed Fiatem

Największą sensacją jest jednak Lexus. W 2023 r. w Polsce zarejestrowano 10 tys. 495 nowych lexusów, czyli więcej niż opli (9.523 auta) i peugeotów (8.792 sztuki).

REKLAMA

"Na tle Unii Europejskiej to istne kuriozum, bo między styczniem a listopadem 2023 r. (nie ma jeszcze danych za pełny rok), w całej UE zarejestrowano prawie dziewięć razy mniej nowych Lexusów od Opli i ponad 14 razy mniej niż Peugeotów!" - podkreśla autor analizy.

Co ciekawe, choć Volvo cieszyło się w Polsce ponad 2-krotnie mniejszą popularnością od Audi, to jego SUV XC60 był najczęściej rejestrowanym nowym autem premium, wyraźnie wyprzedzając drugie w zestawieniu Audi A3 (6.133 vs 4.261 sztuk).

W 2023 r. w Polsce zarejestrowano także 4281 nowych porsche. To o 553 samochody więcej od Fiata. Włoska marka zajęła dopiero 24. miejsce. Tym samym w Polsce nowe fiaty rejestrowano ponad sześć razy rzadziej od bmw.

Dla porównania: w całej Unii Europejskiej w okresie I-XI 2023 r. zarejestrowano przeszło pięć razy więcej nowych fiatów niż porsche (dane: ACEA).

REKLAMA

Najwyższy wzrost pierwszych rejestracji

Skąd taka popularność marek premium w Polsce? Popyt napędza nie tylko atrakcyjne finansowanie, ale także firmy. W 2023 r. należało do nich aż 72,5 proc. pierwszych rejestracji, a w segmencie premium - aż 83,7 proc.

IBRM Samar zastrzega jednak, że "statystyka ta nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie »osób fizycznych«. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć" - wskazano.

Ciekawie wygląda też sytuacja z Cuprą, czyli marką Seata, z założenia droższą i bardziej elitarną. W 2023 r. w Polsce zarejestrowano prawie dwa razy mniej nowych seatów niż samochodów Cupry!

Oto Top 5 marek, które odnotowały najwyższy wzrost pierwszych rejestracji w porównaniu z 2022 r.:

REKLAMA

  • Tesla: +278 proc.
  • Cupra: +185,7 proc.
  • Lexus: +85,5 proc.
  • Suzuki: +63,4 proc.
  • Mazda: +52,4 proc.

Co ciekawe, liczba rejestracji nowych rolls-royce'ów zwiększyła się z 7 do 20 sztuk, co dało 185,7 proc. wzrostu.

Coraz bardziej liczy się mobilność

W 2024 r. układ sił na polskim rynku mogą zmienić chińskie marki.

Dla klientów decydujące będą cena i świetne warunki gwarancji. Zwłaszcza że chińskie auta wyglądem i techniką nie odbiegają już od europejskich. Nabywca zwraca dziś większą uwagę na pieniądze niż na markę, bo coraz bardziej liczy się mobilność, a chińskie firmy mocno zaatakowały segment cenowy 70-100 tys. zł, który konkurencja nieco odpuściła - powiedział dla auto-swiat.pl Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

- Poza tym coraz większą grupę stanowią młodsi klienci, dla których właśnie mobilność jest kluczowa. Oni nie muszą się chwalić marką premium - dodał.

REKLAMA

Czytaj także:

PR24.pl, auto-swiat.pl, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej