Ukrycie dochodów może sporo kosztować
– Podatek od dochodów nieujawnionych jest poważną instytucją Prawa Podatkowego Jest to podatek karny nakładany przez organ podatkowy – wyjaśniał Wojciech Piotrowski, doradca podatkowy KPMG w Polsce.
2014-08-04, 18:30
Posłuchaj
Podatek deklarowany jest zgłaszany w rozliczeniu PIT. Natomiast podatek od dochodów nieujawnionych nakłada tylko organ podatkowy – po przeprowadzeniu postępowania skarbowego. A kara za nieujawnienie dochodów jest dotkliwa – wynosi aż 75 proc.
Jak fiskus ustala wysokość dochodów nieujawnionych
Dochody nieujawnione ustalane są na podstawie wydatków poniesionych przez podatnika w danym roku. Przykładowo – jeśli zostanie wszczęte postępowanie podatkowe za rok 2007 i okaże się, że w tym roku kupiliśmy np. dom – to fiskus będzie badać, jakie dochody zadeklarowaliśmy w naszych zeznaniach podatkowych przed zakupem nieruchomości.
Do porównywania dochodów z wydatkami jest przeznaczona specjalna aplikacja komputerowa, z której korzysta administracja skarbowa. – Aplikacja zestawia wykazane przez nas dochody z wydatkami np. związane zakupem nieruchomości – mówił gość PR24.
Polska szara strefa warta 400 mld zł
REKLAMA
Polacy nie ujawniają w zeznaniach wszystkich dochodów. Według danych Banku Światowego szara strefa w Polsce wynosi blisko 400 mld złotych. Ale nieujawnione dochody to również inne, nie zgłoszone w zeznaniu wpływy – np. z działalności przestępczej.
Wyrok trybunału
Trybunał Konstytucyjny nie zakwestionował samej idei podatku od dochodów nieujawnionych. Problem był jednak fakt, iż definicja zamykała się tylko w jednym zdaniu.
A to według eksperta jest problem o wiele bardziej skomplikowany. – Wiadomo, co ustawodawca chciał przez ten zapis powiedzieć – ale nie do końca mu się to udało – mówił Piotrowski. Trybunał Konstytucyjny bardzo jasno powiedział, że pomimo, iż mówimy o prawie podatkowym – to instytucja dochodów nieujawnionych ma charakter quazi karny. Formalnie nie jest to element prawa karnego - jest to prawo podatkowe.
REKLAMA
W przypadku, kiedy przepis ma charakter tak mocno sanacyjny i karny – dodatkowo dochodzi do silnej ingerencji w prawo własności podatników - potrzebne są precyzyjne regulacje. Trybunał stwierdził, że to, co ustawodawca wprowadził w przepisach, stanowi zaledwie szkielet regulacji – a te powinny być o wiele bardziej rozbudowane, precyzyjne i jasne.
– Przepis ten obowiązuje już wiele lat – i jest tak duże nagromadzenie zawartych w nim niejasnych i nieścisłych pojęć , że na przestrzeni lat, wykształciła się praktyka organów podatkowych ,których styl działania aprobowany był też przez sądy administracyjne – mówił ekspert KPMG.
– W tym momencie doszliśmy do sytuacji, w której te przepisy działały na zasadzie praktyki, a nie na podstawie ustawy – a tak w prawie podatkowym być nie może – mówił gość PR24.
Trybunał Konstytucyjny już zajmował się wcześniej podatkiem od dochodów nieujawnionych. TK zajmował się też wysokością stawki podatkowej od dochodów nieujawnionych – jednak tego zapisu nie zakwestionował.
REKLAMA
W ubiegłym roku zapadł wyrok TK dotyczący przepisów o podatku od dochodów nieujawnionych. Dotyczył on okresu do 2006 roku. Po wyroku TK, ustawodawca wprowadził niewielką zmianę, dotyczącą ustalania podstawy opodatkowania.
Zeszłoroczna nowelizacja nie powiodła się
W tym roku TK zajął się ponownie tym samym przepisem – ale już w brzmieniu od 2007 roku, aż do teraz. Zdaniem Trybunału, wyrażenia zawarte w przepisach ustawy o PIT są niejasne i nieprecyzyjne. „Na ich podstawie nie można też jednoznacznie ustalić definicji "przychody ze źródeł nieujawnionych" i "przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach" . Zresztą przepis – pomimo niekonstytucyjności – wciąż obowiązuje i tak będzie przez kolejne półtora roku. Trybunał Konstytucyjny dał ustawodawcy aż 18 miesięcy – czyli najdłuższy możliwy okres na zmianę przepisów.
– Ustawodawca musi teraz wprowadzić cały szereg regulacji – a być może nawet odrębną ustawę, na co wskazał TK, mówił doradca podatkowy.
Dwie wersje przepisu, funkcjonującego od 1998 roku zostały uznane za niekonstytucyjne.
REKLAMA
Na tej podstawie, w stosunku do decyzji podatkowych, które dotyczyły lat do 2006 roku można było złożyć wniosek o wznowienie postępowania.
Natomiast w stosunku do decyzji podjętych po 2007 roku, dopiero będzie można złożyć wniosek o wznowienie postępowania. To dopiero za półtora roku od ogłoszenia wyroku Trybunału. Ale warto już teraz wiedzieć, że na podjęcie takiej decyzji będziemy mieli tylko miesiąc od tej daty.
Dominik Olędzki
REKLAMA