Do kogo skarga na bank? Najczęściej jest problem z kredytami hipotecznymi
Z roku na rok rośnie liczba skarg składanych przez klientów banków do bankowego arbitrażu konsumenckiego. Celem tej instytucji jest rozstrzyganie sporów pomiędzy klientami a bankami na drodze pozasądowej.
2014-09-05, 09:40
Posłuchaj
- W ubiegłym roku wpłynęło blisko 1150 skarg, w tej chwili jest już 950. Miesięcznie trafia do mnie około 120 skarg - mówi arbiter bankowy Katarzyna Marczyńska.
Dodaje, że najwięcej spraw dotyczy kredytów hipotecznych - na przykład prowizji czy nieterminowych wypłat poszczególnych transz. Dużo skarg dotyczy również rachunków, lokat, wiele jest składanych przez spadkobierców, którzy zostają nagle z długiem.
Reklamacja w pierwszej kolejności
By złożyć skargę do arbitrażu przede wszystkim trzeba zakończyć postępowanie reklamacyjne w banku.
Potem arbitraż
W momencie, kiedy nie udzieli on odpowiedzi w terminie 30 dni od jej złożenia, albo udzieli negatywnej odpowiedzi można wniosek arbitrażowy złożyć - trzeba napisać którego banku rzecz dotyczy, o jaką kwotę chodzi, napisać krótkie uzasadnienie i wnieść opłatę 50 bądź 20 złotych. Dokument należy przesłać pocztą, dlatego że musi być odręcznie podpisany.
Pierwszeństwo ma ugoda
Katarzyna Marczyńska dodaje, że w pierwszej kolejności proponowana jest stronom ugoda.
REKLAMA
Orzeczenia arbitra są dla banku ostateczne. Bank musi je wykonać w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wypisu orzeczenia.
Warto pamiętać, że arbiter bankowy rozstrzyga sprawy sporne tylko do 8 tysięcy złotych.
IAR, abo
REKLAMA