Prawa konsumenta: jakie mamy prawa kupując w realnym sklepie i w Internecie
Przedświąteczne szaleństwo zakupowe już się rozpoczęło i to dobry moment, aby konsumentom przypomnieć ich prawa. O prawach przysługujących klientom kupującym w realu i w sieci, w krajach Unii Europejskiej i poza nią, przypomina w radiowej Jedynce Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
2015-11-28, 20:45
Posłuchaj
Za nami Czarny Piątek, przed nami Cyber Poniedziałek, czyli odpowiednik internetowy wyprzedażowego piątku. O czym powinniśmy pamiętać, zanim klikniemy „kupuj” w naszym komputerze.
Sprawdźmy od kogo kupujemy
─ Przede wszystkim sprawdźmy, czy sklep internetowy na swojej stronie ma regulamin, czy publikuje dane kontaktowe, mówi ekspertka.
Zaznacza, że warto również sprawdzić, gdzie nasz sprzedawca jest zarejestrowany. ─ Może się okazać, że nie jest zarejestrowany w Unii Europejskiej, i to może być już problem - zaznacza.
Na wyprzedażach mamy takie same prawa, jak na normalnych zakupach
Ekspertka zaznacza, że robiąc zakupy na wyprzedażach, nie tracimy żadnych praw konsumenckich.
REKLAMA
─ Podstawowym prawem jest to do reklamacji, nawet jeśli kupujemy towar na wyprzedaży - mówi Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Jak tłumaczy, mimo że obniżka sięgnęła np. 75 procent, to nadal mamy prawa do reklamacji w ciągu 2 lat od daty zakupu.
Inaczej jest, gdy chcemy z towaru zrezygnować. Wtedy to prawo przysługuje nam w ciągu 14 dni od zakupu.
Inaczej, gdy zostaliśmy uprzedzeni o przecenie z powodu wadliwości produktu
Inaczej jest, gdy przy zakupie przecenionego towaru zostaliśmy uprzedzeni, że wynika to z wadliwości produktu. ─ Wtedy nie możemy złożyć reklamacji, ale możemy odstąpić od umowy – mówi ekspertka.
REKLAMA
Tabliczka z napisem reklamacji nie przyjmujemy, jest niezgodna z prawem
Ekspertka podkreśla, że tabliczka w sklepie tradycyjnym z napisem reklamacji nie przyjmujemy, jest niezgodna z prawem
Ale tabliczka – zwrotów nie przyjmujemy, jest zgodna z prawem
Co innego, gdy w sklepie zastaniemy napis – zwrotów nie przyjmujemy. ─ To już jest zgodne z prawem, mówi Katarzyna Słupek
─ Wtedy wymiana towaru zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Zawsze jednak możemy próbować z nim się na nią umówić - mówi.
Uwaga na zakupy w sieci poza UE
Prawa konsumenta w krajach Unii są ujednolicone, ale uwaga na zakupy w sieci poza UE.
REKLAMA
Ekspertka podkreśla, że prawa konsumenckie w krajach Unii Europejskiej są bardzo zbliżone i właściwie takie same.─ Jesteśmy tam chronieni w podobny sposób – mówi.
Problem zaczyna się gdy robimy zakupy poprzez sieć w USA czy poza UE. ─ Tam klient ma inna ochronę – czasami lepszą, ale czasami gorszą – podkreśla.
Dlatego warto w tym przypadku zapoznać się na własną rękę chociażby z regulaminem sklepu, gdzie robimy zakupy.
─ Powinniśmy się z niego dowiedzieć jakie są koszty dostawy, jakie są zasady reklamacji czy zwrotu towaru – mówi ekspertka.
REKLAMA
Elżbieta Szczerbak, jk
REKLAMA