Podwyżka VAT na żywność. Inflacja będzie wyższa w nadchodzących miesiącach

2024-04-02, 14:14

Podwyżka VAT na żywność. Inflacja będzie wyższa w nadchodzących miesiącach
Wzrósł VAT na żywność.Foto: Shutterstock/ Ahanov Michael

Podniesienie stawki VAT na żywność z 0 do 5 proc. od 1 kwietnia 2024 roku było zapowiadane od dłuższego czasu. Większa część podwyżki VAT-u zostanie uwzględnionych w cenach produktów oferowanych przez sklepy. Od tego tygodnia za zakupy zapłacimy więcej.

Według ekonomistów z Credit Agricole Bank Polska, powrót do wyższej 5 proc. stawki VAT na żywność od 1 kwietnia 2024 r. podniesie dynamikę cen w tej kategorii o 4 punkty procentowe, co jest równoznaczne z pełnym przerzuceniem podatku na ceny detaliczne. W konsekwencji, od II kwartału 2024 r. można oczekiwać ponownego wzrostu dynamiki cen żywności, która pozostanie na podwyższonym poziomie do I kwartału 2025 r.

Zniesienie zerowego VAT na żywność to około 120 zł miesięcznie większe wydatki przeciętnej rodziny. Jednak wpływ podwyżki VAT na żywność na wydatki może być różny w zależności od wielu czynników, takich jak rodzaj i ilość kupowanej żywności, a także od strategii cenowej sklepów.

Podwyższenie stawki VAT ma przyczynić się do zwiększenia dochodów państwa. Wpływy z podatku VAT stanowią istotną część budżetu, a podniesienie stawki może pomóc w finansowaniu różnych działań. Rząd zdecydował o zmianach w stawkach VAT w celu dostosowania polityki podatkowej do bieżących potrzeb i celów gospodarczych państwa.


VAT na żywność. Źródło: IAR VAT na żywność. Źródło: IAR

Skutki podwyżki VAT

Podwyżka stawek VAT oznacza zazwyczaj zwiększenie cen większości towarów objętych podatkiem VAT. Konsumentów będzie to dotyczyło podczas codziennych zakupów.

Wzrost cen towarów prowadzi do spadku siły nabywczej konsumentów. Ciężar podatku VAT w końcowej cenie towaru lub usługi przenosi się na kupujących, co oznacza, że muszą oni płacić więcej za te same produkty i usługi, co z kolei ogranicza ich zdolność do zakupu innych produktów lub oszczędzania.

Podwyżka stawek VAT może wpłynąć na wzorce konsumpcji. Kiedy ceny wzrosną, konsumenci zmniejszają swoje wydatki na niektóre produkty lub szukają tańszych alternatyw.

Podwyżka stawek VAT może mieć także wpływ na przedsiębiorstwa, które muszą dostosować swoje ceny w odpowiedzi na wzrost podatków. To z kolei może wpłynąć na ich rentowność i konkurencyjność, co może również mieć dalsze konsekwencje dla konsumentów, takie jak wzrost cen czy zmniejszenie dostępności produktów i usług.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

Wróć do strony głównej