Nowy sposób wyłudzania haseł do konta. Fałszywe telefony od botów
2024-07-11, 12:48
Przestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję (AI) do rozmów telefonicznych, podczas których bot przekierowuje odbierających połączenie do fałszywego bankowca, który domaga się danych, aby przejąć ich konto w banku. Przed takimi działaniami ostrzega bank BNP Paribas Polska.
Wszystko zaczyna się w prosty sposób, osoby których telefon zdobyli przestępcy odbierają połączenie z nieznanego numeru telefonu, po czym odzywa się bot, który automatycznie kieruje rozmówce do osoby podszywającej się pod pracownika banku.
O tym nowym typie oszustwa ostrzega BNP Paribas Polska. "Od kilku dni otrzymujemy informacje o nowym sposobie oszustwa. Polega ono na połączeniu wykonywanym do Klientów banków z nieznanego numeru telefonu. Po odebraniu połączenia odzywa się automatyczny lektor, który podaje kilka cyfr do wyboru, a po wybraniu dowolnej opcji, klient łączy się z oszustem, który podszywa się pod pracownika banku" - napisał BNP Paribas Polska w komunikacie dla klientów.
Jak się bronić przed wyłudzeniami?
Oszuści próbują wyłudzić dane logowania i uzyskać dostęp do konta klientów, dlatego bank przygotował kilka wskazówek, jak bronić się przed próbami oszustwa.
BNP Paribas podkreślił, że pracownicy banku nigdy nie proszą o:
- login lub hasło do bankowości internetowej;
- instalację dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów/telefonów Klientów;
- pełen numer karty i kod CVV;
- podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu, wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku".W komunikacie zaapelowano: "Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem banku - rozłącz się! Sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń".
REKLAMA
Jak sprawdzić, czy to prawdziwy "bankowiec"?
Gdy mamy wątpliwości z kim rozmawiamy, można łatwo i bezpłatnie sprawdzić dane pracownika infolinii w aplikacji GOmobile.
BNP Paris Bas podkreśla, że w trakcie każdej rozmowy można poprosić pracownika o potwierdzenie jego tożsamości.
"Otrzymasz powiadomienie PUSH w aplikacji GOmobile. W treści powiadomienia wyślemy dane pracownika. Poproś pracownika o podanie imienia i nazwiska. Jeśli dane są poprawne, zatwierdź powiadomienie wprowadzając PIN ustawiony dla aplikacji GOmobile" - wytłumaczono w komunikacie banku.
PR24/BNP Parisbas Polska/TVN24.pl/sw
REKLAMA
REKLAMA