Nowy sposób wyłudzania haseł do konta. Fałszywe telefony od botów

Przestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję (AI) do rozmów telefonicznych, podczas których bot przekierowuje  odbierających połączenie do fałszywego bankowca, który domaga się danych, aby przejąć ich konto w banku. Przed takimi działaniami ostrzega bank BNP Paribas Polska.  

2024-07-11, 12:48

Nowy sposób wyłudzania haseł do konta. Fałszywe telefony od botów
Przestępcy będą coraz częściej wykorzystywać algorytmy sztucznej inteligencji (AI) do fałszywych połączeń telefonicznych, aby wyłudzić dane niezbędne aby zalogować się do konta.Foto: Shutterstock/Syda Productions

Wszystko zaczyna się w prosty sposób, osoby których telefon zdobyli przestępcy odbierają połączenie z nieznanego numeru telefonu, po czym odzywa się bot, który automatycznie kieruje rozmówce do osoby podszywającej się pod pracownika banku.

O tym nowym typie oszustwa ostrzega BNP Paribas Polska. "Od kilku dni otrzymujemy informacje o nowym sposobie oszustwa. Polega ono na połączeniu wykonywanym do Klientów banków z nieznanego numeru telefonu. Po odebraniu połączenia odzywa się automatyczny lektor, który podaje kilka cyfr do wyboru, a po wybraniu dowolnej opcji, klient łączy się z oszustem, który podszywa się pod pracownika banku" - napisał BNP Paribas Polska w komunikacie dla klientów.

Jak się bronić przed wyłudzeniami?

Oszuści próbują wyłudzić dane logowania i uzyskać dostęp do konta klientów, dlatego bank przygotował kilka wskazówek, jak bronić się przed próbami oszustwa.

BNP Paribas podkreślił, że pracownicy banku nigdy nie proszą o:

- login lub hasło do bankowości internetowej;
- instalację dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów/telefonów Klientów;
- pełen numer karty i kod CVV;
- podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu, wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku".W komunikacie zaapelowano: "Jeśli masz wątpliwości czy rozmawiasz z pracownikiem banku - rozłącz się! Sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń".

REKLAMA

Jak sprawdzić, czy to prawdziwy "bankowiec"?

Gdy mamy wątpliwości z kim rozmawiamy, można łatwo i bezpłatnie sprawdzić dane pracownika infolinii w aplikacji GOmobile.

BNP Paris Bas podkreśla, że w trakcie każdej rozmowy można poprosić pracownika o potwierdzenie jego tożsamości.

"Otrzymasz powiadomienie PUSH w aplikacji GOmobile. W treści powiadomienia wyślemy dane pracownika. Poproś pracownika o podanie imienia i nazwiska. Jeśli dane są poprawne, zatwierdź powiadomienie wprowadzając PIN ustawiony dla aplikacji GOmobile" - wytłumaczono w komunikacie banku.



PR24/BNP Parisbas Polska/TVN24.pl/sw

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej