UPC pobierało pieniądze za niezamówione usługi? Tak uważa UOKiK
Prezes UOKiK postawił UPC Polska zarzuty dotyczące narzucania klientom nowych, niezamawianych produktów i wyższej ceny bez ich zgody. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu – zaznaczono.
2023-08-07, 10:25
Jak twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UPC Polska w ramach programu "Więcej korzyści dla Ciebie" w okresie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia 2022 roku podwyższała abonament klientom mającym umowy na czas nieoznaczony.
Według UOKiK konsumenci otrzymywali od spółki wiadomości, z których dowiadywali się, że będą mieli dostęp do większej liczby kanałów, w tym programów premium, lub szybszy internet. "Wiązało się to z wprowadzeniem dodatkowej opłaty od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego pakietu" – tłumaczy UOKiK.
W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego program lojalnościowy UPC pod nazwą "Więcej korzyści dla Ciebie", zakładał świadczenie usług o innych parametrach niż te, które zamówili konsumenci. Były to nowe produkty, a przedsiębiorca nie uzyskał zgody ani wyraźnego oświadczenia woli klientów w zakresie ich uruchomienia i naliczania dodatkowych opłat.
Dodatkowe pieniądze za niezamówione usługi
- Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi (...). Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali - podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
REKLAMA
UOKiK wyjaśnia, że abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację ze zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, "przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie".
Podkreślono jednak, że wszystkie te możliwości oznaczały, iż ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiano, został przerzucony na konsumentów. "W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane" – podkreślił UOKiK.
Nie można jednostronnie zmieniać zakres umowy na abonament
W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać opłacenia wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofanie się z nowych warunków.
UPC Polska należy do Grupy P4, właściciela marki Play - operatora telekomunikacyjnego obsługującego 16,5 mln osób w całym kraju. Według informacji podawanych na stronie firmy z usług UPC korzysta ponad 1,6 mln klientów w Polsce.
REKLAMA
PR24/PAP/sw
REKLAMA