15 lat Stowarzyszenia Eksporterów Polskich
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich już od 15 lat służy pomocą firmom sprzedającym swoje produkty poza granicami kraju.
2017-07-12, 16:09
Posłuchaj
− Organizacja powstała w celu aktywizacji polskiego eksportu, który przed kilkunastoma laty nie znajdował właściwego miejsca w strategiach rozwoju gospodarczego Polski- wyjaśnia Stefan Tkaczyk -przewodniczący Rady Głównej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich.
Od tamtej pory wiele się zmieniło, i eksport jest już doceniany, również w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, obecnej ekipy rządzącej.
Tym samym cel jaki zakładali sobie twórcy Stowarzyszenia został częściowo osiągnięty, jednak "droga do pełnego sukcesu jest jeszcze długa ".
Polskie specjalności eksportowe
Aktywizacja polskiego eksportu, w rozumieniu władz Stowarzyszenia, polega przede wszystkim na wybraniu narodowych specjalności i umożliwieniu im dynamicznego rozwoju przy wykorzystaniu wsparcia ze strony państwa.
REKLAMA
W ostatnim czasie zostało wyłonionych 9 takich sektorów, wśród nich na przykład meblarstwo, które pod względem swego potencjału zajmuje dziś 4 miejsce na świecie, a dąży do "znalezienia się na podium".
Aktywizacji sprzyjać ma poszukiwanie rozwiązań systemowych, i w tym zakresie Stowarzyszenie podejmowało się roli pośrednika między przedsiębiorcami, a różnymi instytucjami rządowymi i samorządowymi. W ciągu minionych piętnastu lat zorganizowano wiele kongresów i konferencji programowych, na których omawiane były problemy polskiego eksportu. Jednym z nich przez długie lata był brak stabilizacji polskiej waluty. Stowarzyszenie walczyło o to, aby Narodowy Bank Polski i inne instytucje kreujące politykę monetarną, wpływały na poprawę sytuacji w tej dziedzinie.
Ostatnie lata są pod tym względem oceniane dobrze, gdyż kurs złotego jest postrzegany jako w miarę stabilny. Ma to również znaczenie w rozważaniach na temat ewentualnego wejścia do strefy euro.
Stowarzyszenie we współpracy z Ministerstwem Rozwoju poszukuje również nowych rynków zbytu, a więc w krajach trzecich poza Unią Europejską, która jest głównym odbiorcą polskich towarów. Do krajów unijnych trafia ponad 75% polskiego eksportu.
REKLAMA
Realizowane są nowe programy wejścia na kolejne rynki, między innymi: Indii, Chin, Kazachstanu, Afryki, Ameryki Południowej, Meksyku.
Już kilka lat temu przekazano rządowi analizę istniejącej sytuacji i propozycje pewnych działań, które należy podjąć poza granicami kraju.
Chodzi między innymi o aktywizację przedstawicielstw handlowych przy polskich ambasadach, aby w większym stopniu przygotowywały grunt pod wejście polskich przedsiębiorców na nowe rynki. − Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę, że nie będziemy próbowali wysyłać polskiej elektroniki do Singapuru, natomiast jest wiele innych produktów, które już znalazły uznanie na rynkach międzynarodowych, a mogą na kolejnych - zaznacza Stefan Tkaczyk.
Do tych branż, które osiągnęły sukcesy należą między innymi: przemysł rolno-spożywczy, elektromaszynowy czy szkutniczy.
REKLAMA
W ubiegłym roku wartość polskiego eksportu wyniosła ponad 165 mld euro. Przy obecnym tempie wzrostu przewiduje się, że wartość sprzedaży za granicę w roku 2020 może wynieść 240 mld euro. Celem jest osiągnięcie 65% wartości polskiego PKB.
Aby to osiągnąć Stowarzyszenie stara się rozwijać współpracę z Ministerstwami: Rozwoju Finansów w poszukiwaniu rozwiązań systemowych, pozwalających wspierać polskie firmy na nowych rynkach zbytu, zarazem dbając też o to, co osiągnięto na obszarze Unii Europejskiej, bo kraje w niej stowarzyszone pozostają naszymi głównymi partnerami handlowymi.
Stowarzyszenie będzie w dalszym ciągu podejmowało różnego rodzaju działania mające na celu usprawnienie rozwiązań systemowych sprzyjających rozwojowi eksportu.
Będzie też starało się pomagać firmom we wchodzeniu na nowe rynki poprzez organizowanie imprez targowych i wystawienniczych jak i poszukiwanie rozwiązań finansowych, które zwiększyłyby szanse eksportowe małych i średnich firm.
REKLAMA
DZIAŁALNOŚĆ STOWARZYSZENIA EKSPORTERÓW POLSKICH W LATACH 2002-2017
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich zostało utworzone w 2002 r. i od 15 lat służy pomocą eksporterom w ich ciężkiej pracy na rzecz rozwoju eksportu. Cechą wyróżniającą Stowarzyszenie Eksporterów Polskich spośród innych organizacji jest to, że powstało ono z inicjatywy przedsiębiorców jako samorząd eksporterów we wszystkich branżach i regionach Polski. Stowarzyszenie Eksporterów Polskich zrzesza ponad 300 członków i utrzymuje bezpośrednie kontakty z ok. 5 tys. firm z całego kraju.
Misją Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest działanie w celu ochrony interesów eksporterów oraz reprezentowanie ich interesów wobec organów państwowych, rządowych i samorządowych oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych.
Priorytetowym celem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest działanie w zakresie usprawniania rozwiązań systemowych oraz instrumentów wsparcia eksportu.
Strategicznym zadaniem Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest działanie na rzecz zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
REKLAMA
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI STOWARZYSZENIA EKSPORTERÓW POLSKICH
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich obejmuje swoim działaniem zarówno małe, średnia, jak i duże firmy produkujące na eksport ze wszystkich branż i regionów Polski.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich zorganizowało dotychczas: 20 Kongresów, w tym 15 Kongresów Eksporterów Polskich oraz 5 Kongresów Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego oraz 15 Konferencji Programowych Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, 10 Konferencji Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego, a także 14 edycji prestiżowych Konkursów: Wybitny Eksporter Roku i Lider Polskiego Eksportu. Laureaci ww. konkursów są nagradzani Dyplomami, Statuetkami i Medalami Ministrów: Gospodarki, Rozwoju i Ministra Rolnictwa oraz Listami Gratulacyjnymi, Pucharami i Medalami Stowarzyszenia Eksporterów Polskich. Eksporterzy są także nagradzani Honorowymi Medalami „Zasłużony dla Eksportu” oraz Odznakami Honorowymi „Zasłużony dla Rolnictwa”.
Udział członków w organizowanych przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich: kongresach, konferencjach oraz Konkursach Wybitny Eksporter Roku i Lider Polskiego Eksportu - jest bezpłatny.
REKLAMA
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich posiada swój Sztandar, którego poświęcenia dokonał podczas XIV Kongresu Eksporterów Polskich (19.11.2015) Jego Eminencja Ksiądz Kardynał Kazimierz Nycz, Metropolita Warszawski.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich stanowi skuteczną siłę w działaniu w zakresie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich posiada stronę internetową www.eksporterzy.org z której korzystają eksporterzy w prowadzeniu swojej działalności. Na szczególne podkreślenie zasługuje zamieszczona na niej Strategia proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki (www.eksporterzy.org – zakładka Archiwum 27.03.2009). Strategia ta jest dokumentem programowym określającym kompleksowo podstawowe założenia, cele i kierunki polityki proeksportowego rozwoju gospodarki w perspektywie do 2020 r. oraz działania w zakresie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Działalność Stowarzyszenia Eksporterów Polskich jest wspierana przez Ministerstwa: Rozwoju, Rolnictwa, Spraw Zagranicznych, Ambasady i Konsulaty RP oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Polską Agencję Inwestycji i Handlu S.A., Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencję Rynku Rolnego, Polski Fundusz Rozwoju, Targi Kielce SA, Portal Promocji Eksportu, Polish Market, Instytut Badań Rynku Konsumpcji i Koniunktur, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, SGH, SGGW, WNE UW, UE w Poznaniu i Krakowie oraz Wojskową Akademią Techniczną, a także POLEXPO EXHIBITIONS (organizator Targów), obie izby parlamentu oraz marszałków wszystkich regionów. Współpraca ta umożliwia Stowarzyszeniu Eksporterów Polskich przedstawianie stanowisk, w tym zwłaszcza w zakresie usprawniania rozwiązań systemowych mających na celu poprawę warunków działania firm produkujących na eksport.
REKLAMA
Bardzo cenna dla eksporterów jest możliwość korzystania z naukowych ekspertyz dzięki patronatom naukowym sprawowanym nad działalnością Stowarzyszenia Eksporterów Polskich przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz porozumieniom zawartym z uczelniami publicznymi i prywatnymi.
Istotnym efektem współpracy na rzecz rozwoju eksportu są porozumienia zawarte pomiędzy Stowarzyszeniem Eksporterów Polskich a Stowarzyszeniami: AgroBiznesKlub, Rzeźników i Wędliniarzy RP, Targami Kieleckimi, Włosko-Polską Izbą Przemysłowo-Handlową i Kanadyjsko-Polską Izbą Handlową. Na szczególne podkreślenie zasługuje współpraca z Wydziałami: Ekonomicznymi oraz Promocji, Handlu i Inwestycji Ambasad RP, Konsulatami RP, Polonijnym Korpusem Eksporterów, Polską Grupą Biznesu w Dubaju oraz Regionalnymi Korpusami Eksporterów.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z CZŁONKOSTWA W STOWARZYSZENIU
- Wzmacnianie pozycji i prestiżu eksporterów w branży, regionie, kraju i na rynkach zagranicznych
- Bezpłatne reprezentowanie eksporterów w organach państwowych, rządowych i samorządowych
- Bezpłatna informacja o potencjalnych kontrahentach i rynkach zagranicznych
- Bezpłatna promocja w kraju i za granicą oraz na stronie www.eksporterzy.org
- Bezpłatny udział w kongresach, forach, konferencjach i seminariach
- Bezpłatny udział w konkursach: Wybitny Eksporter Roku i Lider Polskiego Eksportu oraz Publicysta Ekonomiczny Roku
- Honorowanie – Medalami i Pucharami Stowarzyszenia „Wybitny Eksporter Roku”
- Honorowanie – Medalem Honorowym „ZASŁUŻONY DLA EKSPORTU”
- Bezpłatne korzystanie z logo Stowarzyszenia i formuły: Członek Stowarzyszenia Eksporterów Polskich na drukach firmowych, stronie internetowej i materiałach reklamowych firmy
STOWARZYSZENIE ZREALIZOWAŁO DZIAŁANIA W EFEKCIE, KTÓRYCH:
Rozwinięto współpracę z ministerstwami: Gospodarki, Rozwoju, Finansów, Rolnictwa i Spraw Zagranicznych, Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Szkołą Główną Handlową, Wydziałem Ekonomicznym UW, Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu i Krakowie, Wojskową Akademią Techniczną, Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. oraz Wydziałami Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Kosulatów RP oraz Wydziałami Ekonomicznymi Ambasad RP
REKLAMA
ZAGRANICZNA EKSPANSJA PRZEDSIĘBIORSTW W RAMACH STRATEGII NA RZECZ ODPOWIEDZIALNEGO ROZWOJU
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich wspiera działania przedsiębiorców oraz organów rządowych i samorządowych na rzecz wzrostu eksportu stanowiącego siłę napędową rozwoju polskiej gospodarki. Działania te są w pełni zgodne ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W najbliższych latach zakłada się dalszy wzrost polskiego eksportu, którego wielkość w 2020 r. prognozuje się na około 240 mld euro, w tym eksportu rolno-spożywczego na około 35 mld euro. W celu osiągnięcia tych wielkości eksportu nastąpi zwiększenie wykorzystania istniejącego potencjału oraz uruchamianie nowych inwestycji proeksportowych, realizowanych m.in. na zamówienia rządowe.
Wychodząc naprzeciw potrzebom sektora eksporterów, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich podejmie dalsze działania w zakresie ułatwiania warunków dla firm produkujących na eksport. W tym celu istotną rolę odgrywać będzie wprowadzenie skutecznych rozwiązań systemowych na rzecz wzrostu eksportu, a także kształtowanie pozytywnego wizerunku polskich towarów na rynkach zagranicznych.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich zaaktywizuje działania na rzecz zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. W tym celu nastąpi:
- skoncentrowanie uwagi przedsiębiorców na priorytetowych i perspektywicznych rynkach eksportowych
- wzmocnienie działań dyplomacji ekonomicznej w krajach o priorytetowym i perspektywicznym znaczeniu dla rozwoju polskiego eksportu, zwłaszcza w okresie przejmowania zadań Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji przez Zagraniczne Biura Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.
- większe zaangażowanie polskich producentów i eksporterów w dostawy dóbr i usług w ramach przetargów organizowanych przez organizacje międzynarodowe, a w szczególności ONZ i jego agendy
- koncentracja sił i środków na promocję branż, które mają największe możliwości realnego wzrostu eksportu
- uproszczenie procedur bankowych w zakresie dostępu do usług gwarancyjnych i kredytowych,
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich dążyć będzie do optymalnego rozwoju eksportu, a także pogłębienia współdziałania z przedsiębiorstwami, bankami, instytucjami finansowymi, organami rządowymi i samorządowymi w celu lepszego wykorzystania wszystkich możliwości wytwórczych, promocyjno-marketingowych i kadrowych oraz zaplecza naukowo-badawczego na rzecz przyspieszenia zagranicznej ekspansji polskiego biznesu w ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
REKLAMA
Dariusz Kwiatkowski
REKLAMA