ARiMR kontroluje gospodarstwa objęte programami pomocowymi

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadza cykliczne kontrole dotyczące wsparcia udzielanego rolnikom.

2017-11-23, 18:45

ARiMR kontroluje gospodarstwa objęte programami pomocowymi
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadza cykliczne kontrole dotyczące wsparcia udzielanego rolnikom. . Foto: Pixabay

Posłuchaj

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadza kontrole dotyczące wsparcia udzielanego rolnikom. Kto jest nimi objęty i co jest sprawdzane, wyjaśnia Stanisław Sas - dyrektor departamentu baz referencyjnych i kontroli terenowych w ARiMR./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

W roku bieżącym analizowana jest sytuacja dotycząca 115 tysięcy gospodarstw.

− Znakomita większość tych kontroli dotyczyć będzie schematów pomocowych związanych z obszarem gospodarstwa, wymogami wzajemnej zgodności, programem rolno-środowiskowym oraz działaniem rolno-środowiskowym klimatycznym, wyjaśnia  Stanisław Sas - dyrektor departamentu baz referencyjnych i kontroli terenowych w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na bieżąco realizowane są kontrole związane z wykorzystaniem środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Skala podejmowanych czynności kontrolnych jest różna, co wynika między innymi z ustanawiania nowych form wsparcia rolnictwa czy też wygaszania określonych form pomocy z poprzedniego okresu dofinansowywania. Na przykład chodzi o finalizowanie działań z okresu 2007-2013. Zakres realizowanych corocznie kontroli wynika też z podnoszenia jej poziomu w przypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości w poprzedniej kampanii kontrolnej. Dodatkowa liczba czynności kontrolnych, bezpośrednio przeprowadzonych u beneficjenta, wynika też z faktu samego uczestnictwa w różnych mechanizmach wykorzystywanych w sektorze rolnictwa.

Czym większa liczba przedsięwzięć pomocowych, w których uczestniczy beneficjent, tym prawdopodobieństwo skierowania do kontroli jest oczywiście większe. Kontrole na miejscu nie powinny być traktowane jako działania restrykcyjne wobec rolnika, ale jako etap ubiegania się o uzyskanie pomocy. Rolnicy, którzy mogą być informowani o kontroli na zasadzie pisemnego lub telefonicznego powiadomienia, powinni się do niej odpowiednio przygotować. Między innymi zapewnić dostęp do gruntów i budynków związanych z otrzymywanym wsparciem, umożliwić weryfikację dokumentów potwierdzających realizację umownych zobowiązań, a w przypadku sektora małych i średnich przedsiębiorstw nieodzownym elementem może stać się dostęp do systemu księgowego, w ramach którego potwierdzana jest prawidłowość przeprowadzania transakcji. W czynnościach kontrolnych może bezpośrednio uczestniczyć beneficjent, powołany do tego pełnomocnik lub osoba posiadająca upoważnienie do reprezentowania beneficjenta w trakcie prowadzonej kontroli. 

REKLAMA

Każdorazowo powstaje z niej raport, który zawiera ustalenia powzięte w trakcie prowadzonych działań. Raport taki jest odzwierciedleniem stanu rzeczywistego, nie powinien być traktowany jako  jednoznaczny i ostatecznie wiążący w odniesieniu do dalszej analizy (obsługi) wniosku o wsparcie, ponieważ w raporcie jest jeszcze szereg informacji wskazujących na konieczność podjęcia dalszych wyjaśnień i uzupełnień. W razie potrzeby rolnicy są wzywani do złożenia takich informacji. W przypadku dostarczenia i uznania tych wyjaśnień czy dodatkowej dokumentacji rolnikowi nie grożą żadne sankcje. Szereg kodów pokontrolnych, które znajdują się w raportach, ma charakter jedynie informacyjny i służy usystematyzowaniu dalszej obsługi sprawy. Może zdarzyć się sytuacja, w której powtórnie nastąpią czynności kontrolne z powodu przypadków losowych, czy operacji,  które realizuje rolnik. Kontrola na miejscu może dotyczyć każdego etapu obsługi wniosku, a więc: pierwszego związanego z wnioskowaniem o przyznanie pomocy, następnie o otrzymanie płatności, czy już w okresie związania się celem działania, czyli trwania zobowiązań wieloletnich. Wszystkie te czynności kontrolne mają na celu potwierdzenie prawidłowości dokonywania operacji i umożliwienie dalszego procedowania wniosku o wsparcie.  

Dariusz Kwiatkowski, jk

 

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadza cykliczne kontrole dotyczące wsparcia udzielanego rolnikom.

W roku bieżącym analizowana jest sytuacja dotycząca 115 tysięcy gospodarstw.

REKLAMA

− Znakomita większość tych kontroli dotyczyć będzie schematów pomocowych związanych z obszarem gospodarstwa, wymogami wzajemnej zgodności, programem rolno-środowiskowym oraz działaniem rolno-środowiskowym klimatycznym, wyjaśnia  Stanisław Sas - dyrektor departamentu baz referencyjnych i kontroli terenowych w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na bieżąco realizowane są kontrole związane z wykorzystaniem środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Skala podejmowanych czynności kontrolnych jest różna, co wynika między innymi z ustanawiania nowych form wsparcia rolnictwa czy też wygaszania określonych form pomocy z poprzedniego okresu dofinansowywania. Na przykład chodzi o finalizowanie działań z okresu 2007-2013. Zakres realizowanych corocznie kontroli wynika też z podnoszenia jej poziomu w przypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości w poprzedniej kampanii kontrolnej. Dodatkowa liczba czynności kontrolnych, bezpośrednio przeprowadzonych u beneficjenta, wynika też z faktu samego uczestnictwa w różnych mechanizmach wykorzystywanych w sektorze rolnictwa.

Czym większa liczba przedsięwzięć pomocowych, w których uczestniczy beneficjent, tym prawdopodobieństwo skierowania do kontroli jest oczywiście większe. Kontrole na miejscu nie powinny być traktowane jako działania restrykcyjne wobec rolnika, ale jako etap ubiegania się o uzyskanie pomocy. Rolnicy, którzy mogą być informowani o kontroli na zasadzie pisemnego lub telefonicznego powiadomienia, powinni się do niej odpowiednio przygotować. Między innymi zapewnić dostęp do gruntów i budynków związanych z otrzymywanym wsparciem, umożliwić weryfikację dokumentów potwierdzających realizację umownych zobowiązań, a w przypadku sektora małych i średnich przedsiębiorstw nieodzownym elementem może stać się dostęp do systemu księgowego, w ramach którego potwierdzana jest prawidłowość przeprowadzania transakcji. W czynnościach kontrolnych może bezpośrednio uczestniczyć beneficjent, powołany do tego pełnomocnik lub osoba posiadająca upoważnienie do reprezentowania beneficjenta w trakcie prowadzonej kontroli. 

Każdorazowo powstaje z niej raport, który zawiera ustalenia powzięte w trakcie prowadzonych działań. Raport taki jest odzwierciedleniem stanu rzeczywistego, nie powinien być traktowany jako  jednoznaczny i ostatecznie wiążący w odniesieniu do dalszej analizy (obsługi) wniosku o wsparcie, ponieważ w raporcie jest jeszcze szereg informacji wskazujących na konieczność podjęcia dalszych wyjaśnień i uzupełnień. W razie potrzeby rolnicy są wzywani do złożenia takich informacji. W przypadku dostarczenia i uznania tych wyjaśnień czy dodatkowej dokumentacji rolnikowi nie grożą żadne sankcje. Szereg kodów pokontrolnych, które znajdują się w raportach, ma charakter jedynie informacyjny i służy usystematyzowaniu dalszej obsługi sprawy. Może zdarzyć się sytuacja, w której powtórnie nastąpią czynności kontrolne z powodu przypadków losowych, czy operacji,  które realizuje rolnik. Kontrola na miejscu może dotyczyć każdego etapu obsługi wniosku, a więc: pierwszego związanego z wnioskowaniem o przyznanie pomocy, następnie o otrzymanie płatności, czy już w okresie związania się celem działania, czyli trwania zobowiązań wieloletnich. Wszystkie te czynności kontrolne mają na celu potwierdzenie prawidłowości dokonywania operacji i umożliwienie dalszego procedowania wniosku o wsparcie.  

REKLAMA

Dariusz Kwiatkowski, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej