Zmiany w unijnej polityce promocji żywności. Stracą na tym polscy producenci?
Komisja Europejska przygotowuje zmiany w polityce promocyjnej artykułów żywnościowych. Czy będą to zmiany korzystne dla polskich producentów żywności i organizacji zajmujących się jej promowaniem?
2014-05-05, 12:20
Posłuchaj
W listopadzie 2013 roku Komisja Europejska przedstawiła nową propozycję działań promocyjnych i informacyjnych realizowanych na rynku unijnym oraz na rynkach państw nienależących do Wspólnoty.
- Ta propozycja zastąpi dotychczasowy mechanizm promocyjny, na podstawie którego polskie organizacje branżowe i międzybranżowe realizowały działania informacyjne i promocyjne na całym świecie, uzyskując dofinansowanie (z budżetu unijnego – przyp. red.) 80 proc. kosztów – wyjaśnia Dariusz Goszczyński z Departamentu Promocji i Komunikacji Ministerstwa Rolnictwa.
Jak mówi Goszczyński, Polsce zależało, aby nowy mechanizm nie pogorszył warunków dofinansowania dla naszych przedsiębiorców i organizacji zajmujących się promocją żywności.
KE chciała znacznie obniżyć dofinansowanie
Komisja Europejska postulowała znaczne zmniejszenie współfinansowania – wyjaśnia Goszczyński. KE zaproponowała, aby dofinansowanie w przypadku rynku wewnętrznego wynosiło 50 proc., a w przypadku rynku państw trzecich oraz dla kampanii wielonarodowych - 60 proc.
REKLAMA
Jak wyjaśnia jednak Goszczyński, negocjacje oraz cały proces legislacyjny dotyczący nowej polityki promocji żywności jeszcze się nie zakończyły.
- Na ostatnim posiedzeniu Rady Ministrów (Unii Europejskiej – przyp. red.), ministrowie rolnictwa Unii Europejskiej podjęli decyzję, aby to współfinansowanie nie było niższe niż 75 proc. – mówi Goszczyński.
Jak dodaje, kolejne propozycje płynące ze strony Parlamentu Europejskiego pokazują, że dofinansowanie to może być jeszcze większe.
- W tej chwili (…) spotykają się przedstawiciel Rady, Parlamentu oraz Komisji. Rada ma już stanowisko przyjęte, Parlament również i w tej chwili rozmawiają nad znalezieniem tzw. wspólnego mianownika – mówi Goszczyński.
REKLAMA
Dopiero po osiągnięciu kompromisu przez te trzy instytucje: Radę Europy, Parlament Europejski oraz Komisję Europejską zostanie ogłoszona finalna wersja.
- Parlament, Rada i Komisja bardzo chciałyby, aby kompromis został osiągnięty jeszcze w tej kadencji Parlamentu. Tak więc możemy się spodziewać w najbliższych tygodniach informacji o ostatecznym kształcie tej nowej polityki promocyjnej - dodaje Goszczyński.
Dobra wiadomość jest taka, że ma wzrosnąć cały budżet unijnych środków przeznaczonych na promowanie żywności z 50 do nawet 200 mln euro rocznie, ale na ostateczne decyzje będziemy musieli jeszcze poczekać.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA
REKLAMA