1,2 mld zł w tym roku wypłaciła rolnikom Agencja Rynku Rolnego

2016-11-21, 15:20

1,2 mld zł w tym roku wypłaciła rolnikom Agencja Rynku Rolnego
Dużym obszarem działalności ARR jest promocja polskiej żywności na światowych rynkach. Foto: Glow Images/East News

W tym roku Agencja Rynku Rolnego wspierała m.in. producentów mleka, wieprzowiny oraz owoców i warzyw. Łącznie wypłaciła 1,2 mld zł - poinformował w poniedziałek prezes ARR Łukasz Hołubowski. Dodał, że Agencja zajmuje się także promocją polskiej żywności.

Do najważniejszych zadań ARR należy przekazanie unijnej pomocy dla producentów wieprzowiny oraz mleka. W ramach tego mechanizmu do rolników trafiło 245 mln zł. Ponadto Agencja w związku z trudną sytuacją na rynku mleka prowadzi interwencyjny skup odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) oraz dopłaca do przechowywania masła i mleka w proszku (OMP) - powiedział prezes podczas konferencji omawiającej rok pracy ARR.

Agencja wspiera też rolników, którzy odczuwają skutki rosyjskiego embarga. Chodzi pomoc dla producentów owoców i warzyw w pozbyciu się nadwyżek produktów poprzez tzw. wycofanie ich z rynku. Unijny mechanizm przewiduje rekompensaty w zamian za zniszczenie produktów bądź przekazanie ich na cele charytatywne.

W związku z embargiem ARR wypłaciła ponad 570 mln zł

W ramach działań związanych z embargiem ARR wypłaciła ponad 570 mln zł. Wycofano z rynku ponad 313 tys. ton owoców i warzyw, w tym 283 tys. ton jabłek. Obecnie realizowana jest kolejna transza wypłat. KE m.in. zgodziła się na wycofanie przez Polskę ponad 90 tys. ton jabłek i gruszek. Przyjęto ponad 12,4 tys. powiadomień o chęci skorzystania z rekompensaty.

W związku z problemami na rynku wieprzowiny, od stycznia br. realizowane są dopłaty do prywatnego przechowywania m.in. półtusz wieprzowych. Objęto nimi ok. 6 tys. ton i wypłacono 9,2 mln zł.

Promocja polskiej żywności na światowych rynkach

Dużym obszarem działalności ARR jest promocja polskiej żywności na światowych rynkach pod hasłem "Polska smakuje". Odbywa się ona poprzez misje handlowe i szkolenia nt. jak sprzedawać polskie produkty na danym rynku. Są organizowane także spotkania (b2b) polskich przedsiębiorców z potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi.

Zdaniem prezesa, do ważnych zadań można też zaliczyć realizację unijnego programu szklanka mleka oraz owoce w szkole. Oba programy skierowane są do uczniów i mają zmieniać nawyki żywieniowe. Kolejnym zadaniem Agencji jest pomoc żywnościowa dla najuboższych. W 2016 r. zostanie sfinansowany zakup 65 tys. ton różnych produktów o wartości 300 mln zł.

Agencja zajmuje się również dopłatami do materiału siewnego, wsparciem pszczelarzy, interwencją na rynku zbóż (w przypadku gdyby cena zbóż spadła poniżej 101,31 euro za tonę). Monitorowany jest rynek wina, mleka, biopaliw. Wydawane są pozwolenia importu i eksportu niektórych towarów na rynki trzecie - wyliczał Hołubowski.

PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej