X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Polska branża drobiarska wychodzi na prostą. Wzrasta popyt i eksport

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2021 11:11
Po spadku eksportu spowodowanym pandemią i obniżeniu produkcji drobiu na skutek strat związanych z ptasią grypą polska branża drobiarska wychodzi na prostą - podają analitycy Credit Agricole. Zauważają, że sytuacja podażowa na rynku drobiu normalizuje się, spodziewana jest też dalsza odbudowa popytu zagranicznego.
Polska miała szansę stać się największym eksporterem tego mięsa w Unii Europejskiej, zarówno na rynek Wspólnoty, jak i poza nią, wyprzedzając Holandię.
Polska miała szansę stać się największym eksporterem tego mięsa w Unii Europejskiej, zarówno na rynek Wspólnoty, jak i poza nią, wyprzedzając Holandię.Foto: Sergey Bogdanov / Shutterstock

W Agromapie analitycy Credit Agricole zaznaczyli, że branża drobiarska była jednym z najsilniej dotkniętych przez pandemię sektorów polskiego sektora rolno-spożywczego.

Pandemia zahamowała eksport, producenci "zalali" krajowy rynek drobiem

Wybuch pandemii doprowadził do dużego spadku popytu zagranicznego na polski drób, tymczasem branża jest uzależniona od eksportu. W konsekwencji powstała nadpodaż na krajowym rynku drobiu, a ceny mocno spadły.


rolnictwo finanse1200.jpg
Eksport produktów rolnych. Zobacz, jak Polska wypada na tle świata

Zauważono, że szczególnie silny spadek popytu odnotowano ze strony kanału HoReCa ((ang. Hotel, Restaurant, Catering/Ca), którego działalność była istotnie ograniczona przez restrykcje administracyjne u głównych partnerów handlowych Polski.

Problem z marką – polski drób trafiał na rynki zagraniczne "anonimowo", po niższych cenach

"Szacuje się, że większość polskiego eksportu mięsa drobiowego przed pandemią trafiała właśnie do kanału HoReCa. Jednocześnie pandemia objawiła poważne problemy z konkurencyjnością polskiego eksportu drobiu. Głównym źródłem sukcesu polskich eksporterów drobiu w ostatnich latach była sprzedaż mięsa o konkurencyjnym stosunku jakości do ceny, podczas gdy na ogół mniejszą wagę przywiązywano do budowania wartości dodanej oraz rozpoznawalnych marek. Taka strategia dobrze sprawdzała się w sprzedaży produktów przez kanał HoReCa, gdzie liczą się przede wszystkim jakość i cena, podczas gdy marka produktu ma znaczenie drugorzędne" - wskazano.

Analitycy podkreślili, że w warunkach załamania popytu ze strony HoReCa polscy eksporterzy drobiu stanęli przed koniecznością sprzedaży swoich produktów przez alternatywne kanały dystrybucji, m.in. sieci handlowe, co bez wcześniej zbudowanych marek okazało się bardzo trudne i często wiązało się z koniecznością znacznego obniżenia cen oferowanych produktów.


żywność 1200.jpg
Polska żywność dostępna w 192 krajach. Eksporterzy zdobywają nowe rynki


Według Agromapy, niskie ceny skupu drobiu w połączeniu z wysokimi cenami pasz oddziaływały w II poł. 2020 r. w kierunku ograniczenia jego produkcji. W efekcie, ze względu na dostosowanie podaży, pod koniec 2020 r. był obserwowany łagodny wzrost cen skupu drobiu, choć nadal utrzymywały się one na niskich na tle historycznym poziomach.

Znaczenie miała też ptasia grypa – wybito ponad 14 mlkn sztuk drobiu

W raporcie zwrócono uwagę, że wpływ na sytuację branży miały też ogniska ptasiej grypy, które zostały odnotowane w regionach o bardzo wysokiej koncentracji produkcji drobiarskiej.

Zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Weterynarii od listopada 2020 r. do sierpnia 2021 r. stwierdzono w Polsce 348 ognisk ptasiej grypy, co wiązało się z koniecznością wybicia ponad 14 mln sztuk drobiu.

"Choć straty stanowiły zaledwie 1,1 proc. rocznego uboju drobiu z 2020 r., to skoncentrowały się one w relatywnie krótkim okresie (marzec-maj) i zostały odnotowane również w stadach reprodukcyjnych, od których zależy podaż w kolejnych miesiącach. W konsekwencji, spadek podaży drobiu, w połączeniu ze stopniową odbudową popytu na polski drób, doprowadził do powstania deficytu surowca na rynku i wzrostu cen skupu do rekordowych poziomów" - wskazano.


Jak podali analitycy, dane dotyczące wylęgów kurcząt w Polsce sygnalizują, że sytuacja podażowa na rynku drobiu stopniowo się normalizuje, co będzie sprzyjać zwiększeniu produkcji w kolejnych kwartałach. Oceniają, że będzie to oddziaływać w kierunku dalszego spadku cen drobiu. Czynnikiem ograniczającym wzrost produkcji będzie natomiast utrzymująca się relatywnie niska opłacalność produkcji drobiu ze względu na wysokie ceny pasz - przewidują eksperci Credit Agricole.

Kłopoty zmusiły firmy drobiarskie do restrukturyzacji - cięcie zatrudnienia, płac i inwestycji…

Z analizy wynika, że trudna sytuacja w branży drobiarskiej wymusiła głęboką restrukturyzację. Zgodnie z danymi firmy PONT Info zatrudnienie w branży drobiarskiej było w II kw. br. o 9,9 proc. niższe niż II kw. 2020 r. Jednocześnie przeciętne wynagrodzenie w branży drobiarskiej obniżyło się w tym okresie o 1,8 proc. Firmy z branży drobiarskiej silnie ograniczyły również swoje nakłady inwestycyjne.

"Dzięki temu, mimo silnego wzrostu cen surowca do przetwórstwa, firmom z branży drobiarskiej udało się ograniczyć koszty ogółem o 9,8 proc.

… i do wyjścia na prostą

W konsekwencji wynik finansowy netto w I poł. br. zwiększył się o 67,4 proc. rdr do 150,2 mln zł, co jest jego najwyższą wartością za I poł. roku od 2018 r. Na pozytywne efekty restrukturyzacji wskazuje również wzrost wskaźnika rentowności sprzedaży, który w I poł. br. wyniósł 2,54 proc. wobec 1,91 proc. w analogicznym okresie 2020 r. i ukształtował się tym samym na najwyższym poziomie od 2018 r." - napisano.

Zdaniem analityków, kolejne miesiące przyniosą dalsze, stopniowe ożywienie aktywności w branży drobiarskiej.

"Wsparciem dla wyników sektora drobiarskiego będzie dalsza odbudowa popytu zagranicznego na polski drób wraz z wygasaniem pandemii. Jednocześnie zachodzące w polskiej branży drobiarskiej procesy restrukturyzacyjne oraz zmiany strategii biznesowych w większym stopniu akcentujące budowanie wartości dodanej i marży będą korzystne dla jej konkurencyjności w kolejnych latach" - oceniono.

Wskazano, że w krótkim okresie głównym czynnikiem ryzyka dla polskiej branży drobiarskiej jest ewentualne wystąpienie kolejnych, znaczących strat w bazie produkcyjnej spowodowanych ptasią grypą.

"W długim okresie największym zagrożeniem dla branży będą wyzwania związane z nowym kierunkiem Wspólnej Polityki Rolnej wyznaczonym przez strategię Europejskiego Zielonego Ładu (m.in. rosnąca presja na poprawę dobrostanu zwierząt, wzrost cen pasz)" - stwierdzono.

PAP, jk

Czytaj także

UOKiK chce wzmocnić pozycję producentów żywności w relacjach z dużymi sieciami handlowymi. Oto plan

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2021 12:40
Umowa między rolnikiem i odbiorcą jego produktów rolnych musi zawierać cenę oraz zasadę jej obliczania, a podstawowy termin płatności nie powinien przekroczyć 30 dni - uważa prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister rolnictwa: dzięki środkom z KPO chcemy rozwinąć polskie przetwórstwo

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2021 10:00
W Krajowym Planie Odbudowy zabezpieczamy środki finansowe na rolnictwo np. na rozwój przetwórstwa, chcemy przywrócić możliwość przetwórstwa w małych i średnich gospodarstwach i zadbać, by rozwijało się ono w sposób zrównoważony - powiedział minister rolnictwa i rozwoju wsi Grzegorz Puda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ułatwienia w rolniczym handlu detalicznym. Rząd zajmie się nowym projektem

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2021 15:38
Rolnicy będą mogli bezpośrednio sprzedawać swoje produkty w całym kraju - przewiduje projekt, którym w piątek ma zająć się rząd. Nowe przepisy podnoszą też z 40 tys. zł do 100 tys. kwotę przychodów zwolnioną od podatku w ramach rolniczego handlu detalicznego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Unijna strategia spowoduje spadek produkcji żywności w UE. Badania naukowców wskazują też na drastyczny wzrost cen

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2021 09:59
Uniwersytet Christiana-Albrechta w Kolonii opublikował wyniki badania nad możliwymi konsekwencjami wdrożenia strategii od pola do stołu (F2F). Potwierdzają one, że w wyniku jej realizacji spadnie produkcja żywności, a ceny wzrosną - poinformowała Copa-Cogeca.
rozwiń zwiń