Komisja Europejska o rozbudowie terminala LNG: zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski i UE
Rozbudowa terminala skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski i UE - oceniła KE w opublikowanym w środę komunikacie.
2019-04-24, 15:31
W środę w Polsce odbyły się uroczystości podpisania umowy na dofinansowanie ze środków unijnych rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.
Właściciel terminala zostanie dofinansowany środkami z Unii Europejskiej
Właściciel i operator instalacji, którym jest spółka Polskie LNG, może ubiegać się o zwrot nakładów do maksymalnej kwoty 553 mln zł.
Po podpisaniu porozumienia rzecznik KE Alexander Winterstein powiedział na konferencji w Brukseli, że Komisja jest zadowolona z tej decyzji. Krótko po tym KE opublikowała też komunikat w tej sprawie.
To już kolejne dofinansowanie terminala środkami z UE
Jak informuje w nim, inwestycja uzupełnia projekt budowy terminala LNG, który został dofinansowany przez UE w latach 2007-2013 dotacjami w wysokości 250 mln euro.
Terminal dywersyfikuje dostawy gazu do Polski, Europy, krajów bałtyckich, Czech, Ukrainy
KE wskazuje też, że terminal jest największym obiektem skroplonego gazu ziemnego w Europie Północnej i Europie Środkowo-Wschodniej, zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Polski i prowadzi do rzeczywistej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu także dla krajów sąsiedzkich, takich jak kraje bałtyckie, Ukraina i Czechy.
Unia dofinansuje też budowę Baltic Pipe
Komisja informuje, że rozbudowany terminal LNG nie wystarczy do pokrycia całkowitego zapotrzebowania na energię.
"Dlatego Polska równocześnie stara się o większą dywersyfikację dostaw gazu. W ubiegłym tygodniu, 15 kwietnia 2019 r., podpisano umowę na dotację z unijnego Funduszu Spójności w wysokości 215 mln euro na budowę Baltic Pipe.
Projekt Baltic Pipe to projekt infrastruktury gazowej, którego celem jest stworzenie nowego korytarza dostaw gazu na rynku europejskim łączącego Polskę i Danię z Norwegią" - podkreśla Komisja.
Zarówno terminal LNG, jak i Baltic Pipe to kluczowe europejskie projekty w dziedzinie infrastruktury energetycznej. Obydwa zostały umieszczone na europejskiej liście projektów wspólnego zainteresowania (PCI). Lista ta obejmuje inwestycje, które mają szczególne znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego w Europie; dla budowania zintegrowanego i konkurencyjnego rynku oraz przyczynią się do osiągnięcia europejskich celów energetycznych i klimatycznych.
Baltic Pipe po 2022 r. umożliwi przesył gazu z Morza Północnego na rynek polski i dalej do krajów nadbałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii, a także do użytkowników końcowych w krajach sąsiednich. Jednocześnie rurociąg umożliwi dostawę gazu z Polski, w tym importowanego skroplonego gazu ziemnego, na rynek duński i szwedzki.
REKLAMA
PAP, jk
REKLAMA