more_horiz
Gospodarka

Czy internetowy sklep z węglem PGG jest skutecznie chroniony przed oszustami? Wiemy, jak się przed nimi bronić

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2022 12:00
Od początku tego roku sklep internetowy Polskiej Grupy Górniczej (PGG) obsłużył ponad 152 tys. klientów, do których trafiło 603 tys. ton węgla w cenie producenta - poinformowała spółka. Gdy we wtorki i czwartki rozpoczynają się sesje zakupowe, e-sklep odwiedza nawet 650 tys. internautów.
E-sklep Polskiej Grupy Górniczej skutecznie chroni klientów indywidualnych przed fałszywymi pośrednikami w handlu węglem.
E-sklep Polskiej Grupy Górniczej skutecznie chroni klientów indywidualnych przed fałszywymi pośrednikami w handlu węglem. Foto: shutterstock/ Remigiusz Gora

Mimo nieprzeciętnie dużego popytu na opał z PGG, klienci wchodzący we wtorki i czwartki na sesje zakupowe w sklepie internetowym, mogą czuć się całkowicie bezpieczni pod względem informatycznym.

Maksymalna ilość przemyślanych zabezpieczeń i blokad chroni e-sklep tak, by niemożliwe było dokonanie oszustwa, zakup z fikcyjnych kont, użycie nieuczciwego oprogramowania, podszywanie się pod inne osoby czy wyłudzenie nienależnego węgla – zapewniają przedstawiciele największej górniczej spółki.

Węgiel tylko dla zarejestrowanych klientów


Węgiel mogą kupić tylko zarejestrowani klienci, którzy podadzą niezbędne do transakcji dane osobowe, PESEL, numer konta bankowego i adres. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest prawie 540 tys. osób.

Zastosowane w e-sklepie rozwiązania Google reCaptcha, wykorzystujące zaawansowane techniki sztucznej inteligencji, uniemożliwiają rejestrację fałszywych użytkowników oraz próby użycia botów. Rejestracja jest dwuetapowa: klient musi odpowiedzieć na wysłany e-mail, co eliminuje posługiwanie się fałszywymi kontami poczty elektronicznej. Na ten sam PESEL i adres mailowy można zarejestrować się tylko raz.

Ochrona przed atakami DDoS

Sklepu internetowego PGG strzeże również Web Application Firewall, pozwalający na automatyczną kontrolę treści przesyłanych do aplikacji e-sklepu. Bazy reguł wykorzystywane w tym rozwiązaniu są na bieżąco aktualizowane. Przed groźnymi atakami typu DDOS, które mogą sparaliżować infrastrukturę e-sklepu, chronią natomiast mechanizmy zliczające częstotliwość odświeżania strony internetowej.

Ostatnim ogniwem zabezpieczającym jest kontrola przez operatorów sklepu i służby kopalniane dokumentów, oświadczeń i deklaracji złożonych na potrzeby Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Sprawdza się również, czy płatności w transakcjach nie są realizowane z tych samych kont bankowych.

- Przy obecnych zabezpieczeniach serwisu sprzedażowego praktycznie niemożliwa jest aktywność nieuczciwych pośredników, którzy usiłują wyłudzać opłaty za rzekome ułatwienie lub przyspieszenie procedury zakupu węgla – zapewnił rzecznik PGG. Przypomniał, że infrastruktura serwerowa e-sklepu przeszła gruntowną modernizację, aby w krótszym czasie mogła obsłużyć jak najwięcej klientów.


PR24/PAP/sw