Rośnie popularność LPG. W zeszłym roku zużyliśmy ponad 2 miliony ton

2023-04-28, 14:10

Rośnie popularność LPG. W zeszłym roku zużyliśmy ponad 2 miliony ton
Krajowe zużycie gazu płynnego LPG w 2022 r. wzrosło o 2,5 proc. rok do roku i wyniosło niemal 2,5 mln ton. Foto: shutterstock.com

Krajowe zużycie gazu płynnego LPG w 2022 r. wzrosło o 2,5 proc. rok do roku i wyniosło niemal 2,5 mln ton - wynika z raportu rocznego Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. Ponad 80 proc. stanowił import, a udział w nim największego dostawcy - Rosji, spadł do 47 proc.

Zgodnie z opublikowanym w czwartek raportem POGP, krajowa produkcja spadła o 2 proc. rok do roku, do 490 tys. ton, przy czym na koniec roku 2022, na skutek przejęcia Lotosu i PGNiG, LPG pochodził już wyłącznie z Grupy Orlen. Przy założeniu, że cała krajowa produkcja trafiałaby na rynek polski, oznaczałoby to zaspokojenie 19,2 proc. całkowitego krajowego zapotrzebowania na to paliwo. Eksport wzrósł ponad dwukrotnie, do 460 tys. ton.

Źródła dostaw

Dostawy z zagranicy wyniosły 2 465 tys. ton, co oznacza wzrost o 14,1 proc. Głównym dostawcą zagranicznym była Rosja, skąd pochodziło 1 161 tys. ton, czyli 47,1 proc. importu. Jak podkreśla POGP, udział Rosji w całości importu spadł o ponad 10 pkt proc. w stosunku do 2021 r., kiedy udział wynosił 58,2 proc., a w stosunku do 2020 r. o prawie 18 pkt proc.

Ponad 30 proc. zagranicznych dostaw pochodziło ze Szwecji, w stosunku do 2021 r. import z tego kraju wzrósł z 437 do 747 tys. ton. Na dalszym miejscach znalazły się Kazachstan - 109 tys. ton, Litwa - 83 tys. ton, USA - 69 tys. ton i Holandia - 52 tys. ton.

Jak ocenia POGP, spadek importu wynikał przede wszystkim z nałożenia sankcji na firmę Novatek Green Energy w kwietniu 2022 r., oraz z problemów logistycznych w połowie roku związanych z transportem kolejowym przez Białoruś. Wolumen importu LPG z Rosji oznaczał, że firmy z branży LPG dostosowały swoje mechanizmy handlowe z partnerami rosyjskimi, jakkolwiek należy podkreślić, że część operatorów w Polsce zadeklarowała rezygnację z dostaw gazu płynnego LPG z Rosji - podkreśla organizacja.

Autogaz i cele transportowe

Według przywoływanych w raporcie danych Ministerstwa Finansów, zgodnie z deklaracjami celnymi firm, najtańszym produktem był gaz płynny z Rosji, którego średnioroczna cena wynosiła 623 dol. za tonę, a najdroższym z Holandii - 836 dol za tonę. Średnioroczna cena przywiezionego w 2022 r. LPG wyniosła 657 dol. za tonę, co stanowiło równowartość nieco ponad 3 tys. zł za tonę.

Ponad połowa wywiezionego z Polski LPG trafiła na Ukrainę. W 2021 r. wywieziono do Ukrainy niecałe 10 tys. ton, podczas gdy w 2022 r. było to 236,3 tys. ton, czyli 51,3 proc. To więcej niż cały eksport z Polski w 2021 r. - zauważa POGP.

Ponad 75 proc. krajowej konsumpcji LPG w 2022 r. została zużyta jako autogaz na cele transportowe, niecałe 15 proc. trafiło do zbiorników, a 10 proc. - do butli. Sprzedaż autogazu wzrosła o 3,6 proc. do 1 880 tys. ton. POGP przywołuje analizę Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zgodnie z którą na koniec grudnia 2022 r. w Polsce było 2 624 185 pojazdów samochodowych z instalacją LPG, z czego 2 525 036 to samochody osobowe. Według danych GUS w 2022 r. udział samochodów z instalacją LPG w ogólnej liczbie aut osobowych w Polsce wynosił 13,6 proc.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej