Remonty dróg lokalnych: będzie 900 mln zł rezerwy na ten cel w budżecie?
Co najmniej 900 milionów złotych rocznie na drogi lokalne - to pomysł Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na finansowanie tych inwestycji. Od 2016 roku resort przejmuje odpowiedzialność za program naszywany popularnie schetynówkami. Pieniądze mają pochodzić z rezerwy budżetowej.
2014-09-08, 16:35
Posłuchaj
Rzecznik ministerstwa Robert Stankiewicz wyjaśnia, że program będzie miał nieco inny charakter. Oprócz remontów i modernizacji będzie także prowadzona budowa zupełnie nowych dróg. Trudno jednak w tej chwili mówić o szczegółowych inwestycjach, dlatego że będą o nich decydować samorządy.
Resort infrastruktury i rozwoju przygotował projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Teraz znajduje się on w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych. Celem regulacji jest zapewnienie odpowiedniej puli pieniędzy na dofinansowanie z budżetu inwestycji drogowych w powiatach i gminach po tym, jak - z końcem 2015 r. - przestanie obowiązywać uchwała Rady Ministrów ws. Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Obecnie pieniądze na drogi lokalne dzieli Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Z projektu wynika, że od 2016 r. ma to robić resort odpowiedzialny za transport.
Pieniądze z rezerwy mają również pochodzić z przychodów Lasów Państwowych
Zgodnie z regulacją od 2016 r. rząd będzie rezerwował w budżecie nie mniej niż 900 mln zł na budowę i remont dróg powiatowych i gminnych. Projekt przewiduje, że pieniądze z rezerwy mają również pochodzić z przychodów Lasów Państwowych, uzyskanych ze sprzedaży drewna.
Trudno jednak określić, jakie inwestycje obejmie nowa rezerwa, ponieważ ich wybór będzie zależał od władz samorządowych. To one będą zgłaszać wnioski o dofinansowanie, podobnie jak teraz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych prowadzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Ekspert: dobry plan, ale pieniądze w całości powinny trafić do samorządów
Adrian Furgalski z Zespołu doradców Gospodarczych TOR chwali rządowych urzędników za plany nowego systemu remontów i budowy dróg lokalnych. Zdaniem Furgalskiego, program w takiej formie może przynieść pozytywne efekty. Zaznacza jednak, że pieniądze w całości powinny trafić do samorządów, które planują poszczególne inwestycje. Przyznaje jednocześnie, że większe pieniądze także zostałyby zagospodarowane, ponieważ zgłaszane projekty, przewyższały znacznie dostępne kwoty.
Ekspert podkreśla też, że drogi lokalne są w Polsce z jednej strony wyjątkowo obciążone, z drugiej zaś bardzo zaniedbane. Z wyliczeń wynika, że autostrady, drogi ekspresowe i krajowe absorbują 40 procent ruchu samochodowego. Reszta odbywa się po drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Dlatego każde pieniądze wydane na modernizację tych szlaków, przyniosą pozytywne efekty. Jednym z nich będzie poprawa bezpieczeństwa.
Adrian Furgalski: Ceny budowy autostrad wzrosły po Euro 2012.
REKLAMA
Źródło: TVN24/x-news
IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA