GITD przejmuje nadzór nad systemem poboru opłat na drogach
Przejęcie poboru opłat za przejazd po drogach krajowych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego pozwoli na optymalizację kosztów, a państwo będzie miało kontrolę nad Krajowym Systemem Poboru Opłat - poinformował w czwartek dziennikarzy szef MIB Andrzej Adamczyk.
2018-01-04, 19:40
Posłuchaj
- Dzisiaj koszty funkcjonowania systemu (poboru opłat - przyp. red.) stanowią około 40 proc. Wpływy dotychczasowe wyniosły około 8,6 mld zł, a koszty to 3,3 mld zł. Jesteśmy przekonani, że przejmując to zadanie Inspekcja Transportu Drogowego będzie mogła optymalizować koszty, a państwo będzie miało bezpośrednią kontrolę nad pracą tego systemu i będzie miało wpływ na wielkość kosztów - powiedział podczas czwartkowej konferencji minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Przypomniał, że umowa z obecnym operatorem wygasa 3 listopada tego roku.
- Dla nas jest niezmiernie ważne to, że musimy przygotować jednolity system poboru opłat na drogach krajowych - bez względu na to, czy będą to autostrady, drogi ekspresowe, czy drogi krajowe - zaznaczył minister.
Stawki za przejazd na razie bez zmian
Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejmie system od firmy Kapsch.
Szef GITD Alvin Gajadhur zapowiedział, że niektóre działania zostaną zlecone komercyjnymi firmom. Chodzi o takie usługi, jak budowa bramownic, czy produkcja urządzeń pokładowych. Firmy, które wykonają takie usługi zostaną wyłonione w przetargach organizowanych przez GITD. Przedstawiciele resortu infrastruktury zapowiadają, że na razie nie zostaną zmienione stawki za przejazd.
REKLAMA
Przetarg zostanie unieważniony
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga poinformował, że w związku z wejściem w życie nowych przepisów zostanie unieważniony toczący się przetarg na nowego operatora systemu, który miał zastąpić obecnie działającą firmę.
- Obecne wiąże nas umowa z obecnym operatorem, która niebawem się kończy. W związku z tym jakiś czas temu rozpoczęliśmy procedurę przetargową, która jest prowadzona celem wyboru nowego operatora do poboru opłat. W związku z tym, że zmienia się stan prawny, powoduje to, że nie jesteśmy uprawnieni, żeby takiego operatora poszukiwać. Czeka nas unieważnienie tej procedury przetargowej - powiedział Gryga.
System ViaToll jest obowiązkowy dla samochodów ciężarowych na niektórych drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pieniądze z opłat trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego jest finansowana budowa i remonty dróg.
IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA