Podpis elektroniczny
Kwalifikowany podpis elektroniczny identyfikuje i uwierzytelnia osobę składającą podpis w Internecie. Jest równoważny podpisowi odręcznemu.
2014-04-26, 13:09
Posłuchaj
Podpis kwalifikowany wymagany jest miedzy innymi przy przesyłaniu dokumentów drogą elektroniczną do jednostek administracji publicznej, podpisywaniu umów czy faktur przez Internet.
W praktyce najczęściej korzystają z niego firmy rozliczające się elektronicznie z ZUS-em. W taki podpis wyposażeni są księgowi tych firm, bo tak wynika z przepisów prawa.
Przedsiębiorstwa muszą dokumenty przesyłane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych opatrywać podpisem elektronicznym z tzw. certyfikatem kwalifikowanym.
REKLAMA
Do jego złożenia potrzebna jest zazwyczaj specjalna karta, urządzenie do jej odczytu i oprogramowanie. Takie zestawy można kupić w pięciu firmach. Przedsiębiorstwa te są wpisane do rejestru Ministra Gospodarki.
Taki podpis musi spełniać warunki określone w ustawie o podpisie elektronicznym.
Justyna Golonko
REKLAMA