Polskie firmy spożywcze stać na inwestowanie w innowacje?
Podczas IX Forum Rynku Spożywczego i Handlu tematem wiodącym była innowacyjność polskiej branży spożywczej.
2016-10-18, 13:00
Posłuchaj
Co rozumie pod pojęciem innowacyjności, wyjaśnia Marek Moczulski z firmy Bakalland.
- Innowacyjność to odpowiadania na trendy rynkowe. To są produkty mniej przetworzone, takie, które odpowiadają na potrzebę wygody w spożywaniu – mówi gość radiowej Jedynki.
Niewystarczające środki na inwestycje
Czy polskie firmy spożywcze są w stanie podołać wydatkom finansowym związanym z badaniami i wdrażaniem innowacyjnych produktów? Jan Kolański z firmy Colian uważa, że niestety nie.
- Średnie polskie firmy generują 150 – 200 mln zł przychodu rocznie. Przeznaczenie dużych środków na innowacje, badania jest niemożliwe, gdyż średnie przedsiębiorstwo ma rentowność na poziomie 4 – 4,5 punktu procentowego. Policzmy sobie sami, jakie może przeznaczyć środki, porównując to do budżetów, jakie mają światowi giganci – mówi Jan Kolański.
REKLAMA
Firmy potrzebują wsparcia systemowego
Także Marek Moczulski uważa, że naszym firmom potrzebne jest wsparcie, najlepiej systemowe.
- Musimy powiedzieć o rozwiązaniach makroekonomicznych, chociażby podatkowych, które polski fiskus może skutecznie zastosować poprzez np. ulgi podatkowe dla przedsiębiorstw, które przeznaczają określony procent swoich przychodów na badania i rozwój – mówi Marek Moczulski.
11,6 mld euro - tyle wyniosła wartość polskiego eksportu żywności w I półroczu br. To o 1,1 proc. więcej niż przed rokiem. Są realne szanse, że eksport żywności w roku 2016 zamknie się kwotą 25 mld euro. Czy Polska utrzyma pozycję jednego z największych eksporterów produktów rolno-spożywczych w UE - to może zależeć także w dużej mierze od innowacyjności polskiej branży spożywczej.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA
Polecane
REKLAMA