Od okienka pocztowego do okienka przeglądarki internetowej. Nadchodzi cyfrowa rewolucja w e-administracji

Czy Poczta Polska wkrótce zacznie kojarzyć się nam z okienkiem przeglądarki internetowej, zamiast z tym tradycyjnym w placówkach, do którego często ustawiają się długie kolejki? Jest na to szansa, bowiem Poczta stawia wyraźnie na rozwój nowych technologii, a także współpracę w tworzeniu cyfrowej administracji.

2017-05-17, 19:31

Od okienka pocztowego do okienka przeglądarki internetowej. Nadchodzi cyfrowa rewolucja w e-administracji
Platforma Envelo jest gotowa obsłużyć już dzisiaj 40 mln obywateli. Foto: Materiały prasowe Poczty Polskiej

Posłuchaj

Już kilkaset osób skorzystało z możliwości aktywowania Profilu Zaufanego poprzez platformę Envelo, mówi w radiowej Jedynce Paweł Usidus, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe (Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Porozumienie o strategicznej współpracy w obszarze cyfryzacji państwa, Poczta Polska podpisała z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa w sierpniu 2016 roku.

Idą za nim już pierwsze czyny – na pocztowej platformie Envolo można aktywować Profil Zaufany, czyli darmowy podpis elektroniczny, który służy obywatelom do kontaktów z urzędami. Do tej pory już kilkaset osób skorzystało z tej możliwości, mówi w radiowej Jedynce Paweł Usidus, prezes spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe.

Paweł Usidus Paweł Usidus

- Jest to usługa, którą mamy od niedawna. Ponad kilkaset osób już z niej skorzystało, pewnie ta liczba będzie dochodzić do tysiąca. Wcześniej ta usługa była tylko promowana w trzech bankach. Jesteśmy pierwszą nie-bankową instytucją, która taką usługę przekazuje społeczeństwu – podkreśla rozmówca Jedynki.

Profil Zaufany w końcu zyska na popularności?

Jest to bardzo ważny krok na drodze do upowszechnienia Profilu Zaufanego, uważa Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP.

REKLAMA

- Duży krok do przodu, jeżeli chodzi o Profil Zaufany i dotarcie z informacją o tym Profilu do obywateli, bo on do tej pory nie był przesadnie popularny. Jeżeli ponad 4 tys. placówek Poczty Polskiej będzie umożliwiało stworzenie tego Profilu, to myślę, że zyskamy nowych użytkowników, a to oznacza, że więcej obywateli będzie mogło korzystać z e-administracji – mówi ekspert.

Współpraca z państwem w tworzeniu e-administracji

Poczta Polska w nowej strategii rozwoju Grupy na lata 2017-2021 roku stawia między innymi właśnie na ścisłą współpracę z państwem w tworzeniu cyfrowej administracji i zapewnieniu dostępu do wygodnych i bezpiecznych usług dla obywateli.

"

Paweł Usidus Ważne jest, żeby ten dostęp do e-administracji był powszechny. A taką powszechność zapewnia Poczta Polska.

- Ważne jest, żeby ten dostęp do e-administracji był powszechny. A taką powszechność zapewnia Poczta Polska, która poprzez tysiące swoich oddziałów w całej Polsce umożliwia zweryfikowanie się cyfrowe, a następnie poprzez naszą przeglądarkę, naszą platformę uzyskanie Profilu Zaufanego i dostęp do państwa przez internet – wyjaśnia Paweł Usidus.

Korzyści z aktywowania Profilu Zaufanego

Korzyści zaś z aktywowania Profilu Zaufanego jest wiele, dodaje rozmówca Jedynki.

REKLAMA

- Profil Zaufany jest to standard w krajach Europy Zachodniej. My teraz próbujemy w szybki sposób, bo jest to niezbędne, odzyskać stracony czas i móc korzystać z kontaktu z państwem 24 godziny na dobę, załatwiać sprawy urzędowe przez internet, żeby nie stać w kolejkach, i żeby móc segregować nasze dokumenty, żeby one pewniej i trafniej trafiały do naszego archiwum, po to by nie tracić czasu – zaznacza Paweł Usidus.

Poczta Polska ma zatem ambicje stać się swoistym „integratorem” usług publicznych online.

- Bardzo ważne jest to, że jest to bezpieczna instytucja, która posiada zaufanie, ma 459-letnią historię. Jest to instytucja strategiczna dla państwa, bezpieczna i kontakt państwa ze społeczeństwem powinien odbywać się właśnie poprzez takie instytucje jak Poczta Polska – podkreśla Paweł Usidus.

Poczta gotowa na technologiczne wyzwania?

Poczta jest przygotowana technologicznie, jak zapewnia rozmówca Jedynki, do tego, by stać się jednym z ważniejszych ogniw e-administracji.

REKLAMA

- Platforma Envelo jest gotowa obsłużyć już dzisiaj 40 mln obywateli, czyli właściwie całą naszą populację. Jest w stanie wysłać w ciągu jednego dnia ponad 1 mln e-dokumentów, po zeskalowaniu może nawet więcej, jeżeli będzie taka potrzeba. Ta platforma jest pocztą przyszłości, można za jej pomocą kupić elektroniczny znaczek, wysłać kartkę pocztową, list elektroniczny, który zostanie w sposób analogowy dostarczony, czy korespondencję, która zostanie zeskanowana, a następnie dostarczona na skrzynkę mailową. Te rozwiązanie już istnieją. Potrzebne są tylko rozwiązania prawne i decyzja, żeby jak najwięcej usług znalazło się w tym elektronicznym, cyfrowym obiegu – mówi Paweł Usidus.

Ułatwienia i większa wygoda dla obywateli

Obywatele i firmy mogą liczyć na ułatwienia i większą wygodę w załatwianiu wielu urzędowych spraw dzięki udziałowi Poczty Polskiej w rozwoju cyfryzacji państwa, dodaje w Polskim Radiu 24 Michał Mazur, partner w firmie doradczej PwC.

- Jedna rzecz to ułatwienie kontaktu z urzędami, ministerstwami, załatwianie spraw. Podobają mi się już dostępne usługi Poczty Polskiej, np. możliwość skanowania papierowej poczty przychodzącej i otrzymywania jej na maila. Jeżeli ktoś mieszka za granicą, albo w innym mieście i wynajmuje swoje mieszkanie, to tam zawsze ma dostęp do skrzynki pocztowej. Poczta Polska już pozwala zamienić odbiór w skrzynce pocztowej na skan. To jest robione w bezpiecznych warunkach, z poszanowaniem prywatności. I tego samego dnia można te listy widzieć w skrzynce mailowej – mówi Michał Mazur.

Promocja cyfrowych usług publicznych

Poczta Polska może odegrać ważną rolę nie tylko jako dostarczyciel usług publicznych online, ale może być również ich promotorem, dodaje Piotr Wołejko.

REKLAMA

"

Piotr Wołejko Poczta Polska na pewno może odegrać istotną rolę, nie tylko jako kanał informacji i dostępu do informacji o tych usługach, ale również jako instytucja, która będzie część z tych usług świadczyła.

- Jest to narodowy operator, który dysponuje dużą siecią placówek w całym kraju, i w związku z tym jest dostępny dla obywateli w tych miejscach, w których np. dostęp do internetu jest utrudniony bądź ograniczony, a także dysponuje bazą klientów, którzy najpewniej z internetu korzystają rzadko. To właśnie do nich powinny być adresowane specjalne programy i kampanie informacyjno-edukacyjne, dzięki którym można by przedstawić im zalety korzystania z internetu i usług publicznych w postaci elektronicznej. Tutaj Poczta Polska na pewno może odegrać istotną rolę, nie tylko jako kanał informacji i dostępu do informacji o tych usługach, ale również jako instytucja, która będzie część z tych usług świadczyła – uważa ekspert.

Trend ogólnoeuropejski

Taka współpraca narodowych operatorów pocztowych w rozwoju cyfryzacji państwa to trend ogólnoeuropejski, zauważa z kolei w Polskim Radiu 24 Michał Mazur.

"

Michał Mazur Współpraca narodowych operatorów pocztowych w rozwoju cyfryzacji państwa to trend ogólnoeuropejski.

- Jak patrzymy na całą Europę, w wielu krajach, np. w Danii, poczta oferuje obywatelom oficjalne, rządowe elektroniczne skrzynki pocztowe. We Włoszech poczta pomaga organizować spisy obywateli. W Czechach poczta przejęła całą obsługę opłat skarbowych, również w elektronicznym systemie, więc to nie jest tylko odosobniony przypadek Polski. To jest generalny trend europejski – zaznacza ekspert.

Jak dodaje, spadek wolumenu listowego, który obserwowany jest we wszystkich krajach Europy, zmusza operatorów pocztowych do poszerzania swojej oferty.

REKLAMA

- To wyzwania dla operatorów narodowych. Nagle okazuje się, że nie mają monopolu na dostarczanie listów i trzeba konkurować na rynku. Do 2013 roku wszystkie państwa europejskie były zobowiązane, i to zrobiły, do wprowadzenia konkurencji na rynkach pocztowych. Równocześnie w operatorów pocztowych uderzył spadek wolumenu, co oznacza, że państwo wysyła mniej listów do obywateli, firmy też mniej wysyłają listów pomiędzy sobą i obywatele także. Wszystko przenosi się do gospodarki elektronicznej – zauważa Michał Mazur.

Stąd cyfryzacja usług pocztowych jest konieczna, zaznacza Marek Hołyński, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

"

Marek Hołyński Profil Zaufany, podpis elektroniczny – to wszystko już jest używane i to na poziomie transgranicznym.

- W wielu przypadkach jest to jedyne wyjście. Ludzie nie piszą już tylu listów, co kiedyś. Korespondencja może przebiegać w sposób elektroniczny, łącznie z potwierdzeniem tożsamości osoby, która wysyła czy odbiera te listy. Profil Zaufany, podpis elektroniczny – to wszystko już jest używane i to na poziomie transgranicznym. Unia Europejska wprowadziła rozporządzenie, które zobowiązuje wszystkie kraje członkowskie do tego, żeby miały takie węzły, które uwierzytelniają ludzi pochodzących z innych krajów, a jednocześnie potwierdzają tożsamość osób z tego kraju, w którym ten węzeł jest, na zewnątrz. To się dzieje. I np. w kontaktach biznesowych wiele transakcji jest już przeprowadzanych wyłącznie elektronicznie. Poczta Polska ma szansę włączenia się i próbuje to robić – zauważa ekspert.

Innego wyjścia zresztą nie ma, jeśli chce zachować swoją pozycję na mocno zmieniającym się rynku usług pocztowych, na którym konsumenci coraz częściej przekładają nad wizytę w placówce pocztowej załatwianie sprawy poprzez okienko przeglądarki internetowej w zaciszu domowym. 

REKLAMA

Błażej Prośniewski, Dominik Olędzki, Karolina Mózgowiec, Anna Wiśniewska


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej