Krajowy Instytut Mediów opracował nowe badania słuchalności. Polskie Radio z wyższymi wynikami

Nowe badania słuchalności radia, opracowane przez Krajowy Instytut Mediów, opierają się na danych pozyskiwanych w rozmowie telefonicznej z respondentami oraz opisujących ich zachowania związane z korzystaniem z mediów. Z pierwszego badania KIM wynika, że wzrasta udział programów Polskiego Radia w rynku treści audio.

2022-04-06, 19:45

Krajowy Instytut Mediów opracował nowe badania słuchalności. Polskie Radio z wyższymi wynikami
Nowe badanie obejmuje wszystkich respondentów powyżej 15. roku życia. Foto: shutterstock/Benjamin Clapp

Aneta Tyborowska z Krajowego Instytutu Mediów mówiła podczas konferencji prasowej, że badania znacznie różnią się od dotychczasowego pomiaru Radio Track.

- Przede wszystkim nie zamykamy górnej granicy wieku. Rozmawiamy ze wszystkimi respondentami powyżej 15. roku życia - powiedziała Aneta Tyborowska.

Ich numery telefonów są wygenerowane losowo. Próbę cechuje duża szczegółowość. - Danym przyglądamy się od momentu spływania na nasz serwer. Sto procent wywiadów jest weryfikowanych jakościowo, poddawane są kontroli logicznej. Nie chodzi tylko o to, że wywiadów i danych jest dużo, ale by mieć przekonanie, że są jakościowo dobre i poprawne. Na tej podstawie można robić wiele wspaniałych wskaźników i raportów, nad tym będziemy pracować - dodaje.

Wskazała, że wyniki przyniosą nie tylko dane, ale szeroką wiedzę. - Nie tylko same suche cyfry, ale to co stoi za nimi, jakie są potrzeby ludzi, co im odpowiada, a co nie. Chcemy wiedzę gromadzić i łączyć z innymi projektami, choćby badaniem założycielskim. Chcemy dostarczać dane zarówno na poziomie ogólnopolskim, ale też, umożliwić, by do wiedzy miały dostęp też mniejsze stacje - zaznaczyła.

REKLAMA

Rzeczywiste użytkowanie

Jak mówił dyrektor Instytutu Mirosław Kalinowski, w przyszłości badania będą opierać się nie tylko na deklaracjach słuchaczy, ale też na tym, jak w rzeczywistości użytkują oni media.

- W okresie wakacyjnym można spodziewać się pierwszych wyników tych badań - dodał Mirosław Kalinowski.

Przedstawiciele KIM podkreślają, że wszystkie informacje będą pogłębiane w rozmowie ze słuchaczami.

Posłuchaj

Aneta Tyborowska z Krajowego Instytutu Mediów o szerokiej grupie respondentów (IAR) 0:29
+
Dodaj do playlisty

Rzetelne badania

- Chcemy dowiedzieć się jakich treści oczekuje słuchacz i jak je podać - mówi z kolei Artur Kubaj, prezes Związku Pracodawców Mediów Radiowych MOC Radio.

REKLAMA

Jak dodaje, media publiczne od dłuższego czasu poszukiwały nowych, rzetelnie przeprowadzanych badań.

Posłuchaj

Mirosław Kalinowski o planach Krajowego Instytutu Mediów (IAR) 0:18
+
Dodaj do playlisty

- Liczymy na to, że instytucja publiczna, a taką jest Krajowy Instytut Mediów, spełni kryteria transparentności badania. W dalszej części liczymy na to, że całość rynku przyjmie badania i oceni je - czyli strona badana, jak i strona zakupująca reklamy oraz pozostałe - wyjaśniał.

Wyższa słuchalność Polskiego Radia

Wcześniej Krajowy Instytut Mediów podał wyniki badań przeprowadzonych w lutym i marcu na podstawie rozmów ze słuchaczami. Według pomiarów Program 1 Polskiego Radia w lutym i marcu miał trzeci wynik w rankingu stacji radiowych - osiągnął poziom 8,9 proc. słuchalności. Z kolei Program 3 Polskiego Radia osiągnął słuchalność na poziomie 3,2 proc.

Posłuchaj

Aneta Tyborowska o pracy nad danymi (IAR) 0:31
+
Dodaj do playlisty

Te dane są znacznie wyższe niż w badaniu Radio Track, według którego radiowa Jedynka w okresie od grudnia 2021 do lutego 2022 roku osiągnęła poziom 4,7 proc., zaś radiowa Trójka - 1,8 proc. słuchalności.

REKLAMA

Badanie na wniosek KRRiT

Badanie Krajowego Instytutu Mediów zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w styczniu tego roku, według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Badanie realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 tys. wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny.

Badanie słuchalności Krajowego Instytutu Mediów odbyło się telefonicznie i objęło osoby mieszkające na terenie Polski, do których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. Cechą samej próby jest duża szczegółowość, mająca pokazać kompleksowy obraz słuchalności, obejmujący także dotarcie do słuchaczy stacji lokalnych.

Posłuchaj

Artur Kubaj o badaniu prowadzonym przez Krajowy Instytut Mediów (IAR) 0:26
+
Dodaj do playlisty

Jak informuje Krajowy Instytut Mediów, jego zadaniem jest zrozumienie i opisanie zwyczajów związanych z korzystaniem z mediów. Zwłaszcza pogłębienie wiedzy o tym, jak mieszkańcy Polski oglądają telewizję, słuchają radia i korzystają z internetu oraz jakie urządzenia do odbioru mediów mają w domach.

Czytaj także:

fc

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej